lokomotief geluid

Woefje

Ouwe rot
weet iemand hoe je een lokomotief geluid namaakt?

Ik heb verschillende pogingen gedaan om ruis te automatiseren, maar toch bereik ik niet de gewenste sound in mijn hoofd

Ik gebruik white noise en filter deze, en doe gewoon een blok lfo namaken met de volume aan en uit te zetten op mijn automatisering.

Maar het werkt niet echt (:

Hebben jullie suggesties?

De makkelijke manier:

locomotive

Vanuit synthese:

Voor t stoomgeluid

White noise met een lowpass filter 12db, lekker dichtdraaien tot ie donker wordt. Reso een klein stukje open. Dit moduleren met een lfo ( een sinus golf ). Ik zou dit niet syncen, gewoon los laten zodat je de rate van je lfo vloeiend kan versnellen, zodat t lijkt dat je trein versnelt, mocht je dit willen.

Voor de wielen

Dat lijkt me een stuk lastiger aangezien dit een vrij complex geluid is.
Ik zou de sample die in de link zit gebruiken als referentie en goed luisteren wat er gebeurd.

Ik zou zeggen post eens een stukje wat je gemaakt hebt, praat over t algemeen een stuk makkelijker.

Ik ben zelf ook wat aan t prutsen en zal als ik iets voor de wielen bedacht heb wel n stukje posten.

succes.

Dit is mijn stooom geluid nu (:

de rails ben ik ook aan het denken ja ik heb nog een sample van een shackle die ik gesampled had, misschien werkt het wel als ik die rek en een beetje distorion overheen voeg ofzo (:

Attachments

• loco sample.mp3
    604 KB · Bekeken: 98
Trein zonder wielen.

Ik heb hier meerdere filters gebruikt. Eentje om de snelheid vd trein te regelen en nog een
aantal voor wat variatie. Ook wat laag toegevoegd, want je wilt toch een dikke trein en de massa voelen als ie er aan komt.
Misschien is een shaker voor de groove als ie eenmaal op gang is wel een idee, alleen dan wel wel weer veel filters eroverheen.
Het staccato van de wielen ben ik nog niet over uit hoe dat op te lossen...

Attachments

• Trein (syntetisch).mp3
    1,6 MB · Bekeken: 89
wow cool! ik ga nog meer ermee experimenteren.
je hebt het echt super goed gedaan! De resonanties in het hoog voelen ook als of er wind door je haren heen komt (:

Ja het wiel geluid is gewoon heel moeilijk. met belletje kwam ik nergens haha.
Maar ik ga een pauze nemen tot morgen. en dan opnieuw met frisse ideeen ernaar kijken!

Super bedankt !

Thanks!

Het zit m vooral in t gebruik van de filters. Ik heb hiervoor ableton en de standaard plugins die bij t programma komen gebruikt.
Een white noise bron uit de Operator ( synth ), de filter ( lowpass 12db )hiervan met de lfo vd Operator gemoduleerd --> de versnelling die je hoort. Verder nog vier filters parallel hierachter geschakeld.
Twee notch filters, een highpass en nog een lowpass filter. Hiervan de fases verandert en ietwat gemoduleerd. Finishing touch EQ en een multiband dynamics om t hoog een klein beetje te boosten.

Das mooi.

Maar daar gaat de draad niet over.

Lezen is soms best moeilijk.
\

Voor sommigen.

Zo, jij bent de vrolijkste thuis zeg. En smileys interpreteren is zo te merken ook niet bepaald je sterkste kant. Maar ik zal de draad verder niet vervuilen hoor, succes ermee :doei:

hier is mijn nieuwe versie.

Ik heb de wielen een soort van gemaakt.
maar ze hebben nog meer detail nodig misschien, maar met rail geluiden zou het wel niet zo opvallen denk ik.
Ik moet heelaas nu werken bij depannekoeken fabriek. (: dus morgen maar verder ofzo.

Attachments

• Loco v2.mp3
    766,8 KB · Bekeken: 95
Mss ook leuk om te weten voor de (mee)lezers, waar ben je het mee aan 't maken?? Welke (soft)synth??

Je zou hierbij mss wel een step-sequencer kunnen gebruiken als modulatie bron, een lfo is lastig te gebruiken voor "tiktik.... tiktik..." die spaties ertussen dus. Een sequencer kan je precies zo instellen als je wilt.

Mja, geen idee waar je het mee maakt.. er valt dan lastig te helpen.

Voor metalige ranzigheid, en dat is bij locomotieven of bijv. metro's erg prettig, kan ik je de stretchtool "Paulstretch" aanraden.. gratis tooltje, stelt niks voor. In dat tooltje laadt je dan 'een' sample in, een kort sampletje is voldoende bijv. een clap ofzo.. die stretch je zo tussen de 32x - 100x langzamer (met hyperstretch mode)

Dat geluid gebruik je weer om door een synth te halen en te filteren en het volume te moduleren.. grgrggg... grgrggg... grgrggg... ranzigheid :P

Ook voor stoom werkt dat goed, voedt dat stretchtooltje een stukje white noise.. Gewoon even testen wat de beste sample is om in te voeren.

Laatst gewijzigd:
Ik heb alleen maar white noise gebruikt, met de Volcano plugin van Fabfilter, Deze plugin kan je heel uitgebreid gebruiken. Is een filter plugin. Heel leuk! Want er zit ook gewoon Lfo's en envelope generator/followers bij. Zodat je heel specifiek kan werken,

Daarnaast gewoon EQs van sony oxford plugins.

En voor de piepjes gewoon een synth. Ik heb de little phatty gebruikt maar je kan dat met ieder synth wel eruit toveren, die piepjes heb ik gesidechained op de ruis, met een noise gate. zodat de piepjes abstract piepen zeg maar. Daarvoor heb ik met de attack en release van de noise gate gespeeld.

(:

Back