Zelf kabels maken: balanced cable en mono jack

hype1

Ingeburgerd
Ik heb balanced kabel waarop ik mono jacks wil aansluiten. Nu weet ik dat ik bij het aansluiten de shield samen met 1 signaaldraadje aan de sleeve kan solderen en het andere signaaldraadje aan de tip. Ik meen mij echter te herinneren dat je dit maar aan 1 kant van de kabel moet doen voor het voorkomen van een ground loop of iets dergelijks. Dus aan de andere kant van de kabel dit draadje niet aan de shield/sleeve verbinden maar gewoon afknippen. Ik kan niet meer vinden waar ik dit heb gelezen.

Wie heeft hier eens van gehoord? Is dit beter, of zal ik beide kanten gewoon met de shield verbinden?

Ik heb door de jaren heen wel 1000mtr zelfgemaakte kabel in mijn set-up geprutst.
Beide types komen voor , dus de reserve draad aan tip en naar ground.
Nergens ergens los geknipt om een "groundloop" te voorkomen.
En..nergens een aardlus brom [enige brom wat je hoort zijn de standaard brommetjes] ;)

Als je met een bepaalde aardlayout wil gaan werken, dan zal je die ook helemaal en consequent moeten uitwerken en doorvoeren. Sterschakeling met mengtafel als middenpunt is een klassieker wat dat betreft.

Maar als je dat niet helemaal en consequent aanpakt, kan je eigenlijk net zo goed zoals Hilltree gewoon alles grounden en hopen dat er geen lus ontstaat. Ik doe het ook zo. Een kennis die studio's bekabelt voor zijn beroep gaat uiteraard wel helemaal voor de aardlayout. Maar dat vraagt toch enige kennis wil je het echt goed doen.

En als je 1 roland chorus aanzet, is het allemaal voor niets geweest. :D

Bedankt! Ik denk dat ik gewoon alles ground. Wel is het interessant om te horen dat er kennelijk redenen zijn dit niet te doen. Aardlayout... nog nooit van gehoord (wel Google Maps maar goed... ;) )

Mja..zoals nicolas2000 verteld, als je echt alles wilt scheiden en ground wilt onderbreken kun je er erg druk mee worden.
Een kleine setup wil nog wel lukken , maar als je een berg gear hebt.
Denk aan 19 inch gear die eigenlijk zwevend [wat betreft ground] geplaatst moet worden .
Via het rack gaat er theoretisch weer verbinding maken tussen elkaar en ground
Ook gear met voedingstekkers met randaarde maken lussen.
En midi/ usb kabels........
Stereo ?... hetzelfde "probleem"........
enzovoort :D

Back