[Track] 1e nr met vocalen

BigDplayboy

Ouwe rot
Nou dan, hier is dan m'n nummer met de vocalen waarvoor ik al talloze discussies hier heb moeten lezen/maken ;)
In ieder geval, dit is mijn eerste nummer met vocalen (niet door mij ingezongen, maar door een meisje dat ik ken)...
De track is nog niet af, de fade-out op het eind gaat er echt nog wel uit, maar ik heb 'm in moeten korten omdat ik 'm anders niet op m'n chello-server kreeg :confused:

http://members.chello.nl/m.geenen1/vocaldemo.mp3

Anyway, ik ben erg benieuwd naar reacties... En voor de mensen die graag weten waar ik het mee gemaakt heb: alleen met de computer en een microfoon. Ben geen pro, geen dure tjap. Geen hardware-gear dus...
Ben van plan de handel op te sturen wanneer het helemaal af is. Kritiek en tips zijn (dus) uiteraard welkom :) ... Maar ik ben vooral erg geinteresseerd naar reacties op de zang.

Alvast bedankt!

Voor een eerste keer zeker niet slecht.
Alleen de toon van de zangeres past niet helemaal bij de melodie.
Je hoort de 's' en ook heel goed. En dan is een phase effect niet handig, die laat dat alleen maar meer naar voren komen. :)
EQ dipje rond 8khz kan evt wat helpen. Minder galm en ander effecten, wat harder en denk dat die stem wel meer opvalt.

Je vroeg mij om ook te luisteren maar het antwoord heb je al van fuse gekregen.
Ook hier en daar is de uitspraak niet helemaal okee.
Dit komt ook mede door het phasing effect, zoals fuse al aangaf, en daardoor verliest de zangtrack zijn kracht, en dat is jammer.

Ik zou de zang gewoon zonder 'rare' effecten in de track zetten, wat wat gelm en zo. Ben daar ook voorzichtig mee, omdat er op sommige geluiden al ( te veel ) galm zit.

Muziek erg knap gemaakt, zang wel jammer, die mag er best duidelijk bovenop liggen. Gewoon met een echootje. Dan houdt het zijn (m/v) power. Een goeie uithaal van de zangeres brengt het nummer dan helemaal naar de climax. Verder wel lekkere sounds, de strings op het eind zijn lekker ouderwets maar sterk.

Alles bij elkaar klinkt het lekker, het is wel een klein beetje onduidelijk waar de melodie heen gaat zeg maar. Een melodie geeft altijd een verwachtingspatroon en dat zou je goed kunnen gebruiken.

De zangeres kan best zingen zo te horen, laat haar eens lekker sterk doorgaan, wel lekker plat compressen. Ben benieuwd hoe dat gaat klinken.

Verder erg goed, hoed af. :maffia: :mexico: :smeris: :geslaagd:

tip voor reverb op vocals: gebruik de pre-delay setting van je vocal..daarmee wordt de vocal "duidelijker" omdat er niet onmiddelijk een sluier reverb overheen zit..

k wil ni den ambetante uithangen, maar volgens mij staat die stem in een andere toonaard dan je nummer & zingt de zangeres een beetje vals.

:confused:

Origineel geplaatst door JazzMann
k wil ni den ambetante uithangen, maar volgens mij staat die stem in een andere toonaard dan je nummer & zingt de zangeres een beetje vals.

:confused:

nee dat is je mondharp ! die vervormt het audiosignaal ! :D

Je track bouwt leuk op. Goede geluiden voor de beat, alleen de kick vind ik niet zo mooi
Dat motiefje wat herhaald wordt: eerste twee keer kan nog maar daarna klinkt een beetje vreemd/vals terwijl de bas omhoog gaat
Duurt wel lang voordat de vocal erbij komt. Vocal kan wat meer laag gebruiken. Nu is ie iets te blikkerig en het mag iets harder.
Verder blijft het een beetje hangen.
In die break moet je er proberen dat de zangeres in de akkoorden zingt. wat je rond 6.45 doet met de vocal en de synth die dr onder zit. dat zijn de akkoorden die je steeds moet gebruiken als die vocal voorbij komt. al die andere keren ga je tonen(met de bas) omhoog en verander je niet van akkoord dus is het inderdaad niet allemal zuiver.
Stukkie daarna :okdan:

Beter.... Dat zijn reacties waar ik wat aan heb! Vind het alleen ongelooflijk dat jullie met het blote oor horen dat de 8kHz te hard staan van de zang :? .... :halleluja:

Die phaser haal ik er ook af, ben er eigenlijk niet zo blij mee, maar na jullie opmerkingen, gooi ik 'm er zeker uit.
Ik zal de zangtrack ook eens door een De-Esser halen dan om die 's'en eruit te filteren...
Zijn allemaal dingen waar ik nog niet eens op gelet heb ;{

BamBam -> over welke anders instrumenten/geluiden heb ik te veel reverb zitten? (die achtergrond-dingetjes zeker?)

Wesko -> Lekker plat compressen? Hoe bedoel je "lekker plat", met een flinkehoge ratio van 20:1 ofzo?
Vantevoren de zangtrack flink omhoog jagen qua volume en dan door een compressor halen zodat het
geheel op het zelfde volume eruit komt. Dat is wat ik nu doe? ... Of is dat goed, maar moet ik het
wat "rigoreuzer" doen?

OlafMol -> Wat the hell is de Pre-Delay setting van een vocal? :? :? :?

MadThijs -> 1. De kick heb ik beetje aangepast, in de versie die je hebt gehoord had ik 1 kick op 1 EQ zitten waarmee ik
het de hele bassdrum EQde. Ik heb nu twee kicks, waarbij ik bij de ene de hoge tonen eruit EQ en bij de
andere de lage tonen er uit EQ. Hij klinkt nu wat steviger moet ik zeggen :)
2. Wat bedoel je met in de akkoorden zingen? Bedoel je dat ze er nu langs zit dan? Is het niet te verhelpen
met een heeeel klein beetje Autotunen?

Verder iedereen bedankt voor de tips/opmerkingen en dat er nog veel mogen volgen :duivels: :kroon:
Kritiek leer je alleen maar van, dus kom maar op :)

hmm ik zou het toch op nieuw laten inzingen zowel de timing als de intonatie van de zang niet ligt lekker
de melodie is al heel erg zweverig kwa stemming dus dan moet zeker de zang idg strak zijn. en dat zal dit nummer ook goed tot zijn recht laten komen.

ik weet niet in hoeveel takes dit is opgenomen. laat het in id geval opnieuw inzingen en dan ook meerdere keren zodat je goede stukken kunt knippen en lekker kunt dubbelen voor de brede effecten ik denk dat dat ook de bedoeling was van jouw met dat gephase.

ik weet niet hoe jij het gedaan heb maar:
wat ik altijd doe met stemmen ik maak gewoon op een aparte track de melodie lijn er bij die hij of zij moet zingen kan ik horen of het goed past. dan die hele track met die extra melodie lijn op de koptelefoon en dan maar zingen.

al met al heb je hele goede ideeen maar de uitvoering is niet helemaal ok.

EDP -> Zo heb ik het ook gedaan, aparte melodietrack met de melodie van de zang.
Maareh, dat dubbelen dat is inderdaad wat ik wiled doen, maar ik heb geen idee hoe dat nou moet... :?
Is dat een kwestie van een aantal verschillende takes (van dezelfde tekst) tegelijk afspelen?

En wat is verder verkeerd aan de uitwerking van m'n ideeen vind jij? Of had je het alleen over de zang?

Origineel geplaatst door BigDplayboy
EDP -> Zo heb ik het ook gedaan, aparte melodietrack met de melodie van de zang.
Maareh, dat dubbelen dat is inderdaad wat ik wiled doen, maar ik heb geen idee hoe dat nou moet... :?
Is dat een kwestie van een aantal verschillende takes (van dezelfde tekst) tegelijk afspelen?

En wat is verder verkeerd aan de uitwerking van m'n ideeen vind jij? Of had je het alleen over de zang?

nou verkeerd aan de uitwerking van de ideeen is dus de zang die gewoon niet lekker(bij het verdere) nummer klinkt

ja dat is eigenlijk de bedoeling gewoon hetzelfde een aantal malen strak inzingen en dat over elkaar heen leggen. of juist twee verschillende manierren van zingen(beetje vraag en antwoord spel zeg maar). of bepaalde stukken tekst en of worden dubben. beetje je fantasie gebruiken. en goed luisteren.

maar als je gaat dubbelen moet je zorgen dat ze echt allemaal te gelijk beginnen en eindigen(worden, zinnen en stukken) als de een net een fractie eerder of later begint dan de ander dan krijg je beetje echo achtige ffecten. verder kun je meerdere takes pannen om een mooier stereo beeld te krijgen

MadThijs -> 2. Wat bedoel je met in de akkoorden zingen? Bedoel je dat ze er nu langs zit dan? Is het niet te verhelpen met een heeeel klein beetje Autotunen?

Autotune helpt niet denk ik want de akkoorden dr onder zijn de boosdoeners.

Ik zei et al in mn reply. wat je rond 6.45 doet dat moet je continue doen als de vocal weer voorbij komt. In dat akkoord kan ze dat melodietje zingen. Voor elke noot omhoog moeten er sommige noten veranderen anders wringt het. dit geldt voor alle
Als je de vocal over die oplopende bas wil zetten moet je eerst beginnen met die bas en de vocal en dan de rest van de synths aanzetten. En kijken of het nog goed klinkt.
Dan zal je horen dat die synth die op een noot ligt wringt met de rest. Ook moet je de synths niet te ver detunen.

Kun je misschien een midi posten of vertellen wat je gebruikt hebt(akkoorden) dan kunnen we je misschien helpen.

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Wesko -> Lekker plat compressen? Hoe bedoel je "lekker plat", met een flinkehoge ratio van 20:1 ofzo?
Vantevoren de zangtrack flink omhoog jagen qua volume en dan door een compressor halen zodat het
geheel op het zelfde volume eruit komt. Dat is wat ik nu doe? ... Of is dat goed, maar moet ik het
wat "rigoreuzer" doen?

Wat je kunt doen is in elk geval 1:8 of zo compressen, en het originele zangsignaal ook opnemen. Dat later samen afmixen, zodat je een wat dikker signaal hebt. Bij dit soort muziek zit er weinig dynamiek in de zang, dus lekker plat mag en het mag best boven de begeleiding uitkomen, zeker de uithalen. Ik doe ook maar wat met de compressor, je hoort al snel wanneer je belachelijk bezig bent. Zorg wel dat de zanger(es) lekker hard (en dus niet ielig) zingt, dan komt de compressor goed uit.

Als je nou vindt dat de zang wat verzuipt moet je de EQ van de instrumenten in de buurt van zang (meestal 3kHz of in die buurt) wat omlaag schroeven, dan maak je een gaatje voor de zang. Dat probleem zie je vaak bij rockmuziek - de el. gitaar duwt de zanger helemaal weg.

Mocht iets te blikkerig zijn, dan kun je eerst zoeken waar het zit voordat je het wegcompenseert met meer bas (als iets te zuur is kun je wel suiker toevoegen maar het blijft even zuur). Wat je kunt doen is een piekje in de EQ maken en zoeken met een freq. sweep waar hij zit en dan daar juist een kuiltje maken. Meestal is dat bij 1 kHz, probeer het maar eens bij een blikkerig FM klankje. Ik heb een cursusje luisteren gedaan, waarbij je bij elke frequentieband je iets moet voorstellen, een trein, stofzuiger, F16, blikkerig geluid, boem etc. Dat helpt later als je iets hoort: hee dat is rond de 6 kHz of 8 kHz. Kun je zelf doen als je een redelijke grafische EQ hebt: (roze) ruis luisteren en een voor een de schuifjes omhoog, en luisteren wat je dan eigenlijk hoort. Als je een 10 hebt gehaald (iemand doet wat en jij zegt welk schuifje het was): de tweede stap. Haal een frequentie weg. Dat is pas echt moeilijk. Dan ervaar je wel hoe krachtig een EQ is.

Origineel geplaatst door MadThijs
Autotune helpt niet denk ik want de akkoorden dr onder zijn de boosdoeners.

Ik zei et al in mn reply. wat je rond 6.45 doet dat moet je continue doen als de vocal weer voorbij komt. In dat akkoord kan ze dat melodietje zingen. Voor elke noot omhoog moeten er sommige noten veranderen anders wringt het. dit geldt voor alles
Als je de vocal over die oplopende bas wil zetten moet je eerst beginnen met die bas en de vocal en dan de rest van de synths aanzetten. En kijken of het nog goed klinkt.
Dan zal je horen dat die synth die op een noot ligt wringt met de rest. Ook moet je de synths niet te ver detunen.

Kun je misschien een midi posten of vertellen wat je gebruikt hebt(akkoorden) dan kunnen we je misschien helpen.

Dat posten van een midi wordt moeilijk aangezien ik niet met midi werk. Werk met Buzz (een soort veredelde fasttracker/Fruityloops, weetikveelwat)...
Maar waarvan wil je de akkoorden hebben? De Vocals, de synth en de bass zeker?
Laat maar even weten dan regel ik die even...

Oja, en voor de andere lezers, kritiek is nog steeds welkom, ik word graag op m'n foute gewezen, daar leer ik wat van, want het wordt eens tijd dat ik echt serieus aan de gang ga en eens wat leer over dit alles :)
Dus als er over een geluidje/synth iets op te merken valt, laat maar weten :)

Back