... het lukt wel maar met name het 1 maat vooruitlezen, zien wat er aan komt gaat nog helemaal niet lekker. ...
Tja, het is leuk als je dat kan en je weet ook dat behalve de intelligentie en het talent het
oefenen erg belangrijk is, maar het notenschrift is daar niet voor uitgevonden. Dat is een maniertje om te onthouden hoe het liedje eigenlijk gaat; een soort boodschappenlijstje. Het op het eerste gezicht kunnen lezen en uitvoeren is geniaal, maar in de muziek beslist geen noodzaak. Meeste muzikanten ontcijferen het notenbeeld rustig voor zich zelf en leren de stukjes uit het hoofd. Gelukkig kent muziek het begrip 'herhaling' heel, heel erg veel, dus dat scheelt

Het lezen tijdens een uitvoering is vaak alleen maar opletten wanneer wat gaat gebeuren.
MuseScore is behalve een notatieprogramma om andere muzikanten de nootjes toe te sturen

ook handig om bepaalde muziekstukjes te analyseren, zodat je het gemakkelijker kan onthouden.
Zelf gebruik ik MuseScore ook om korte wav files te maken van het belangrijkste van een song, zodat ik op het podium weer snel weet welke melodie het ook al weer is. Tja, ik word al wat ouder
MuseScore is één van mijn belangrijkste tools geworden:
pdf voor het papiertje op de muziekstandaard
xml voor het creatief uitwisselen met ander muzikanten (bijvoorbeeld om akkoordenschema's te maken)
wav voor de voorbeeldjes
mid voor te sequencen (stukjes copy en paste)
Het is freeware, nog wel wat bugs (save regelmatig!!!, al opent MuseScore bij een crash vaak weer in het file zelf) en sommige zaken zijn wat onhandig, maar het is gratis! Zelf vind ik een ondersteunende
bijdrage wel op z'n plaats.
Werkt op Windows, Mac en Linux.
En je mag nog mee ontwikkelen ook!
Wout