EZDrummer - notenschrift slagwerk

hummel

Nieuwkomer
Hi,
Kan je in EZDrummer ook dmv slagwerk-notenschrift een beat maken?
Ik snap wel dat ze alle moeite hebben gedaan om juist geen notenbalkjes te gebruiken, maar voor het oefenen van drumpartijen zou dat wel handig zijn.
Is er een ander programma/plug-in die dat wel kan mocht EZD het niet kunnnen?
grtz,
H.

Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik zag bij een drummer van een band dat hij zijn notenschrift eerst in Guitar Pro samenstelde, hem exporteerde als MIDI file en hem toen in de DAW importeerde, ik weet niet zeker of het nog werkt, maar dat zou eventueel een manier kunnen zijn :)

Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik zag bij een drummer van een band dat hij zijn notenschrift eerst in Guitar Pro samenstelde, hem exporteerde als MIDI file en hem toen in de DAW importeerde, ik weet niet zeker of het nog werkt, maar dat zou eventueel een manier kunnen zijn :)

Dat werkt zoiezo.

Hey, sorry voor de late reactie...

Ik heb nog geen EZdrummer, alleen Garageband en Logic Express.
Wat ik dus eigenlijk zoek is een programma waarmee ik in drumnotatie dingen bedenk en deze vervolgens kan laten afspelen.
Op die manier hoop ik het visualiseren van drumnotatie beter onder de knie te krijgen plus dat het me helpt bij het instuderen/naspelen van oefeningen/stukken.

grtz,
H.

In ezdrummer zitten grooves (in de drumkit from hell) plugin meer dan duizend verschillende.

Als jij je DAW langzaam laat afspelen krijg je wel een idee hoe ritmes in elkaar zitten.
Sluit een midikeyboard aan, ga met je keybed zelf ritmes inspelen.

maar, ik bedoel precies het omgekeerde... het is juist de bedoeling om notatie beter onder de knie te krijgen en echt te kunnen lezen & horen voordat je het gaat spelen.

Een gratis notatie programma is MuseScore, zie http://musescore.org/nl
Daar kan je alle soorten notatie gebruiken (dus ook slagwerk) en het als Midi opslaan.
Zelfs een wav file kan gerenderd worden.

Hert is voortdurend in ontwikkeling en...
HET IS GRATIS!

Wout

maar, ik bedoel precies het omgekeerde... het is juist de bedoeling om notatie beter onder de knie te krijgen en echt te kunnen lezen & horen voordat je het gaat spelen.
Maar wat bedoel je dan precies? Je wilt noten lezen zonder dat te gaan leren? :D
Een voorstelling maken van nootjes op papier is het moeilijkste wat er is in de muziek...

Wout

Niet helemaal... drumnotatie lezen is best lastig, het lukt wel maar met name het 1 maat vooruitlezen, zien wat er aan komt gaat nog helemaal niet lekker. Door zelf een stuk te schrijven en het als voorbeeld terug te horen moet ik dat beter kunnen oefenen.
Het ultieme doel is trouwens inderdaad vanaf notatie al een goed idee van het stuk krijgen, en ja, dat is moeilijk...
In ieder geval tof die link naar musecore; ik ga het zeker bekijken/proberen.

Geweldig, dit is dus precies wat ik bedoel.
Veel dank voor de tip, hier kan ik echt mee aan de gang, tof!

grtz,
H.

Volgens mij kan je in logic ook gewoon drumnotatie neerschrijven, ik zie in iedergeval bij de score zie ik gewoon drum nootskes staan... zal het van het weekend is uitproberen. Maar waarschijnlijk in musescore net zo makkelijk.

... het lukt wel maar met name het 1 maat vooruitlezen, zien wat er aan komt gaat nog helemaal niet lekker. ...
Tja, het is leuk als je dat kan en je weet ook dat behalve de intelligentie en het talent het oefenen erg belangrijk is, maar het notenschrift is daar niet voor uitgevonden. Dat is een maniertje om te onthouden hoe het liedje eigenlijk gaat; een soort boodschappenlijstje. Het op het eerste gezicht kunnen lezen en uitvoeren is geniaal, maar in de muziek beslist geen noodzaak. Meeste muzikanten ontcijferen het notenbeeld rustig voor zich zelf en leren de stukjes uit het hoofd. Gelukkig kent muziek het begrip 'herhaling' heel, heel erg veel, dus dat scheelt :) Het lezen tijdens een uitvoering is vaak alleen maar opletten wanneer wat gaat gebeuren.

MuseScore is behalve een notatieprogramma om andere muzikanten de nootjes toe te sturen ;) ook handig om bepaalde muziekstukjes te analyseren, zodat je het gemakkelijker kan onthouden.
Zelf gebruik ik MuseScore ook om korte wav files te maken van het belangrijkste van een song, zodat ik op het podium weer snel weet welke melodie het ook al weer is. Tja, ik word al wat ouder :D

MuseScore is één van mijn belangrijkste tools geworden:
pdf voor het papiertje op de muziekstandaard
xml voor het creatief uitwisselen met ander muzikanten (bijvoorbeeld om akkoordenschema's te maken)
wav voor de voorbeeldjes
mid voor te sequencen (stukjes copy en paste)

Het is freeware, nog wel wat bugs (save regelmatig!!!, al opent MuseScore bij een crash vaak weer in het file zelf) en sommige zaken zijn wat onhandig, maar het is gratis! Zelf vind ik een ondersteunende bijdrage wel op z'n plaats.
Werkt op Windows, Mac en Linux.

En je mag nog mee ontwikkelen ook!

Wout

Laatst gewijzigd:
Back