Hoe vind je makkelijk akkoorden op een gitaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Noiseflux

Zwarte Ruis
Beste iedereen,

Ik weet dat het geen synth-vraag is maar ik heb niet zo'n zin om voor 1 vraag acounts op gitaar-fora aan te maken en neem aan dat hier vast ook wel gitaristen zitten.

Mijn vraag is dus; is er een makkelijke manier om akkoorden op een gitaar te vinden? Als ik naar de piano kijk is het altijd heel makkelijk, alle akkoorden werken hetzelfde qua afstand. Op een gitaar daarentegen kan ik maar geen makkelijke manier vinden, als ik een C#m wil spelen zit ik 10 minuten te rekenen en te proberen.

tl;dr:
Is er een makkelijke manier om op de gitaar akkoorden te kunnen vinden of is het gewoon een kwestie van 'uit je hoofd leren'/'veel doen'?

Ja ik heb het boek 'gitaarspelen voor dummies' oid maar daarin komt het ook neer op het uit je hoofd leren van de akkoorden omdat ze de mentaliteit hebben; 'je hoeft niks van muziektheorie te weten'...

..Ik snap ook wel dat die akkoorden overal staan, maar het gaat me om de logica en ik HEB gegoogled maar ik kom alleen maar op tablatuursites en sites met een aantal akkoorden erop, dat zoek ik dus niet.

Tis net zo logisch als een piano, ipv de toetsen heb je frets en dat 6x met de snaren stemming. eadgbe. Dus van e is 1st volgende fret F, F#,G... etc, etc. Met die gegevens is het vrij simpel een akkoord te pakken. De truuk is het om akkoorden dusdanig om te keren of op bepaalde positie van de hals te pakken zodat je vingers niet over elkaar struikelen.

de grond toon is altijd de laagste of de hoogste snaar, dan kun je tocht zo het akkoord vinden.

Als je niet al te veel tijd wilt besteden aan het leren van alle klassieke gitaaraccoorden, kun je ook barre-accoorden gebruiken. Mineur en Majeur akkoorden hebben dan dezelfe vingerzetting over de gehele lengte van de hals (zoals dubcreator al schreef is de hals van een gitaar net zo overzichtelijk als een klavier :)).

Voorbeeld barre accoorden: een Cmin, C, Gmin en G worden:

E----3---3---3---3--
B----4---5---3---3--
G----5---5---3---4--
D----5---5---5---5--
A----3---3---5---5--
E-------------3---3--

En zo werkt het voor alle toonsoorten en er zijn nog veel meer variaties denkbaar

zoals je ziet, kun je de toonsoort simpel aflezen aan de laagste noot op resp de A en E snaren... scheelt een hoop rekenwerk.

Nu vooral een kwestie om je wijsvinger te trainen, want die gebruik je als 'balk' (de 3tjes bij het C akkoord); je middel, ringvinger en pink zet je op resp de A, D en G snaar (is de standaard vingerpositie).

Succes ermee :)

de grond toon is altijd de laagste of de hoogste snaar, dan kun je tocht zo het akkoord vinden.

Stel dat je een E mineur wil pakken. Dan gebruik je gewoon de laagste E snaar zonder fret, dan moet je een Ab hebben maar de volgende snaar is een A dus moet je naar de grote septiem toe. Dan moet er nog een C bij en die moet je op het kleine septiem van de derde snaar pakken.

Dan heb je nog drie snaren over waar je ook E, Ab en C op moet/kan spelen en zo moet je dan dus elke snaar uitrekenen?

Gewoon heel, veel, oefenen dus..

Als je niet al te veel tijd wilt besteden aan het leren van alle klassieke gitaaraccoorden, kun je ook barre-accoorden gebruiken. Mineur en Majeur akkoorden hebben dan dezelfe vingerzetting over de gehele lengte van de hals (zoals dubcreator al schreef is de hals van een gitaar net zo overzichtelijk als een klavier :)).

Voorbeeld barre accoorden: een Cmin, C, Gmin en G worden:

E----3---3---3---3--
B----4---5---3---3--
G----5---5---3---4--
D----5---5---5---5--
A----3---3---5---5--
E-------------3---3--

En zo werkt het voor alle toonsoorten en er zijn nog veel meer variaties denkbaar

zoals je ziet, kun je de toonsoort simpel aflezen aan de laagste noot op resp de A en E snaren... scheelt een hoop rekenwerk.

Nu vooral een kwestie om je wijsvinger te trainen, want die gebruik je als 'balk' (de 3tjes bij het C akkoord); je middel, ringvinger en pink zet je op resp de A, D en G snaar (is de standaard vingerpositie).

Succes ermee :)

Bedankt voor de tip! :D

Ah kijk, dat is inderdaad een stuk makkelijker. Die omkeringen komen later wel :engel:

Barre chords zijn je vrienden, de andere (open) moet je maar gewoon uit je hoofd leren - dat komt vanzelf :D

of zet je gitaar in een open stemming, dan hoef je maar 1 vinger plat over de snaren te leggen voor een akkoord :)

Emineur met een Ab erin ???? Volgens mijn theorie zou dat een majeur zijn. En die C is dan de sext en geen sept

E-G-B-D is Em7

Misschien eerst goed de toonafstanden leren ?

Natuurlijk, my bad. Dat soort fouten krijg ik dus als ik op een gitaar zit te zoeken. Ik ben een gitaarnoob 8D

of zet je gitaar in een open stemming, dan hoef je maar 1 vinger plat over de snaren te leggen voor een akkoord :)

Haha ja zo heb ik erkennis mee leren maken. Op een kamp had iemand een gitaar mee in (blijkbaar) open stemming, ik voelde me al helemaal awesome :P

Of géén...

Ik moet mijn dobro weer eens uit het vet halen. Eens een track mee maken...

Lekkere slidegitaar-dance!

Wel - gitaar spelen is een beetje mysterieuzer dan synth. Met gewone barré akkoorden maak je het jezelf vaak moeilijk. "Echte" gitaristen spelen vaak slechts stukjes van akkoorden en dempen de snaren die niet nodig zijn. Hoe je een akkoord speelt hangt ook vaak af van het genre. Voor folk leer je gewoon de open akkoorden. Hardrock/punk kan je met powerchords (Root + 5de, dus majeur is minuer). Bij blues worden vaak alle akkoorden als 7de gespeeld die ook verschuifbaar zijn over de hals, maar geen barré gebruiken (in feite een C7 die je verschuift), bij jazz lijken de akkoorden erg moeilijk - maar als je weet hoe je ze kan spelen worden ze direct stukken makkelijker. Rolling stones riffs worden direct simpel als je weet dat Keith Richards alles speelt in open G stemming op een gitaar met 5 snaren. Dus inderdaad: leren vrees ik. Ik vind de cursussen van Truefire http://truefire.com/index2.html wel aangenaam.

En voor dat je begint met je vingers in de knoop te helpen
Kan je ook [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Scordatura"]zoiets proberen...

En dan krijg je al snel dit ...

D D D D A A (Schizophrenia, Catholic Block)
kwaliteitje he heej
Maar zo kan het ook bedoel ik maar
8>
en dat kan met een toetsenbord niet! eh hoewel :D

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back