Samplers?

Gnn

A D# F# E
Hallo,

Eigenlijk ben ik naar iets op zoek - ik neem aan dat het bestaat - maar weet niet zeker of dat een sampler is... (Heb nog nooit een sampler in het echt gezien:stupid)

Ik heb eigenlijk iets vrij simpels nodig...:engel:
Vanaf mijn PC3x stuur ik een midi signaal (keynum/CC, elk kanaal) naar een apparaat, dat een .wav (of ander formaat) gaat afspelen. Ik hoef er verder niets mee te doen; gewoon een midi-stuurbare mp3-speler is voldoende. Stoppen van het geluid is mss handig, meerdere geluiden tegelijk is luxe. Ik hoef alleen een geluid te kunnen inladen en toe te wijzen aan een midi-signaal. De rest (volume, midi-trigger) wordt allemaal geregeld via de PC3x/mixer. Het bewerken/knippen van het geluid gebeurt gewoon op de computer.

Liefst niet te duur, tweede hands is prima...:P

Bestaat zoiets???

akai S5000 met usb?
er zijn veel goedkopere oplossingen, maar vele samplers werken met SCSI ipv USB
echt veel geld gaat dat niet meer 2dehands anyway.

Mischien belangrijker: hoe lang zal het geluid zijn?

alleen hardware-matig of mag het ook een VSTi zijn?

alleen hardware-matig of mag het ook een VSTi zijn?

Moet het een externe hardware bak zijn of mag het ook een vsti voor op de computer zijn die je zowel als standalone als in een vst-host zou kunnen gebruiken?
In het laatste geval zou ik een simpele sampler voor je in elkaar kunnen zetten waarbij ook de samples zelf vanuit een midi-controller te selecteren zijn.. (basis hiervoor heb ik al in andere vst's, dus is niet al te veel werk, ben alleen wel ff tussendoor op vakantie...)
sik

Hardware bak heeft duidelijk de voorkeur: ik vertrouw computers niet (zeker niet live)...
Akai S2000: moet je de geluiden dan op een floppy zetten? Ik heb (volgens mij) geen SCSI meer op mijn nieuwe laptop... Zijn daar dan adapters voor? Waar is de SCSI voor nodig?

Maar al deze samplers hebben meteen opties van filteren, EQ, loopen, sequences maken, bewerken, opnemen enz. Dat is allemaal niet nodig... Hoeft ook helemaal niet zo veel knoppen te hebben: gewoon een aantal samples koppelen aan midi-signaal, rest niets... (owja; audio outs...)
Ben ik dan wel op zoek naar een sampler?

Je hoeft al die functies niet te gebruiken. Ik heb zelf een Akai S-2000 maar vind hem weinig gebruiksvriendelijk. De SCSI is voor aansluiting van een externe SCSI HD of CD speler, waarvan je de geluiden kan inladen. Volgens mij kan dat ook via een floppy, maar daar past maar een paar MB op natuurlijk.
Er zijn veel gebruiksvriendelijker oplossingen, zoals een Roland SP-404, Korg ES-1, Korg ESX-1, Korg MicroSAMPLER, of toch software (ben zelf ook geen software fan, maar een gratis programma als Short Circuit werkt zoveel makkelijker en sneller dan een S-2000 bijv).

Je betaalt er wel voor...

't enige wat ik wil is paar korte geluiden in onze muziek (paar seconde regen, donder, explosie, schot enz...) Ik hoef echt niets met sequences of rare knoppen en effecten (a 350 euro minimaal...)

Vreemd dat dat niet bestaat...

Een draagbare minidisc speler lijkt me wel handig of een mp3 speler.
Waarom moet het aangestuurd worden via midi een simpele druk op play doet toch het zelfde?

Omdat ik lang niet altijd mijn vingers van de toetsen kan krijgen... (soms heb ik nogal een drukke partij;P)

Daarnaast biedt het mss mogelijkheid tot real-time volume, pan, start en stop en daarnaast misschien zelfs 2 tegelijk...

Maar ik denk dat ik gewoon bij mijn volgende synth moet letten op samplefunctie: dan kan het gewoon allemaal in 1 doos...

Goedkope oude samplers kunnen niks met .wav - die hebben allemaal hun eigen formaten. Een Akai Z4/Z8/S5000/S6000 of E-mu Ultra kan wel iets met .wav maar is nogal lomp en groot.

De Roland SP-serie kan wel .wav aan maar biedt niet veel wat betreft synthese; toch lijkt dat me een van de goedkopere opties die je hebt. Flash-geheugenkaartje erin en hoppa; geen gerotzooi met SCSI en floppies en dat soort ellende. Ook de MicroSampler is een goede optie voor dit soort one-shot meuk; MPC500, als je 'm goedkoop kunt krijgen, ook.

Realtime pannen/volume regelen doe je gewoon met een el cheapo mixertje :).

je kunt inderdaad zo'n goedkope sp versie van roland kopen maar het is wel zo dat als je eenmaal je ding gaat doen er ineens achter kunt komen dat je toch meer wil. ik zou wel goed nadenken wat je precies wil.
zo'n korg electribe ES is dan veel interessanter. zitten wat fx in, sequencer en werkt ook met smartmedia

De korg es1 heeft 'maar' 95mono/47.5 stereo seconden aan sample ruimte. Geen idee hoeveel de nieuwere versie heeft...

Sampler

Sampler

Beste is gewoon een knappe Akai bak. Ik heb er zelf ook een. Een Akai S6000 met SCSI, USB, MIDI, interne harddisk etc. Jaren geleden nieuw gekocht met volledig geheugen etc. Werkt nog steeds perfect in alle omstandigheden.

Back