compressie nodig of niet??

SvEnErGy

Ingeburgerd
Hoi ik vraag me of het gebruik van compressie nou echt zo nodig is of niet. Ik hoor van alle kanten de term compressor opduiken en krijg overal apparaatjes te zien en het komt ook bijna altijd in een DAW voor, ik ken eigenlijk geen geval zonder.

Maar exact duidelijk is mij niet wat een compressor helemaal doet, is het iets anders dan een limiter??

Ik heb wel gewerkt met compressors voor bijvoorbeeld sidechainen maar dit is lang niet altijd wenselijk is het dan toch aan te raden dan toch een compressor te gebruiken? Ik zelf weet het nut niet?

dat snap ik maar ik heb nog niet echt een superalgemeen nut kunnen ontdekken....

Misschien heeft t zin om te googlen naar wat een compressor doet. samen gevat komt t neer op harder of zachter zetten van een bepaald aspect in je mix.

* ik gebruik t als glue
* en geef vaak deze vergelijking;

wat doet een compress verband?

iets inpakken :D

hmmmm als bij mij de boel niet zo wil pompen oid... gebruik ik toch wel vaak compressie... of t net ff wat meer "snappy" te geven. ik kan iig niet zonder.
en een limiter is meer om de boel niet boven een aantal Db,s te laten komen ..
maar wat raphie zegt dr zijn geen regels... dus als je denkt t word er niet beter op moet je t natuuk ook noiet gebruiken.. maar kan t me bijna niet voorstellen.? wat voor muziek maak je bv?

Niks is verplicht maar compressors waren van oudsher bedoeld om de pieken uit je signaal te halen en wat meer 'eenheid' om je mix te krijgen daardoor.
Tegenwoordig wordt overmatig compressen ook als effect gebruikt. Dan krijg je dat pompende zuigende effect. Sidechaining is een techniek die wordt gebruikt bij het toepassen van compressie als effect.

Wat mezelf betreft. Ik zie het nut van (subtiele) compressie op een eindmix of drumbus wel in. Maar die pompende compressie kan ik persoonlijk missen als kiespijn. Ik vind het deel uitmaken van de 21e-eeuwse variant van de 'wall of sound'. Wat dat betreft ben ik old school. Ik hou ervan als er ruimte in de muziek zit. Niet dat alles dichtgekleit wordt.

Om op je vraag terug te komen. Compressie heeft zijn nut, mits goed toegepast.

Laatst gewijzigd:
resume:

- als effect > is een artistieke keuze
- om signaal op z'n plek te nagelen, is soms noodzakelijk om te levelen in een mix, maar wederom bepaal je die noodzaak zelf.

compressie is in eerste instantie ooit "uitgevonden" om de dynamiek van een signaal (dus zeg maar kort door de bocht het verschil tussen het luidste en zachtste gedeelte van het signaal) te reduceren. Dit speelt bijvoorbeeld bij vocalen een grote rol
bijkomend "voordeel" is dat de perceptie van een geluid als voller of luider kan worden ervaren.

In principe doet een compressor het volgende;
je stelt een waarde in (treshold), alles van het signaal dat de compressor binnenkomt wat over deze waarde heengaat, wordt gereduceert met een bepaalde waarde (de ratio) een ratio van 1:10 houdt in de praktijk in dat van elke 10 db die de treshold overschrijdt, er 1 over blijft (correct me if im wrong)

Attachments

• compressie.pdf
    2,3 MB · Bekeken: 138
Heb even twee dezelfde drumloopjes erbij gezet. Ik gebruik compressie vaak om mijn drums wat meer punch te geven.

De versie met compressie is wel zwaar gecompressed maar even om het verschil te laten horen.

Attachments

• Drumloop Without Comp.mp3
    234,9 KB · Bekeken: 113
  • Drumloop With Comp.mp3
    234,9 KB · Bekeken: 117
Heb even twee dezelfde drumloopjes erbij gezet. Ik gebruik compressie vaak om mijn drums wat meer punch te geven.

De versie met compressie is wel zwaar gecompressed maar even om het verschil te laten horen.
Je moet wel de levels gelijk trekken anders is automatisch de hardste de beste ;)

Maar compressie op kant en klare drumloops vind ik meestal overbodig, live opgenomen drums kunnen wel (veel) baat hebben bij compressie, net zoals vocals en meer echt opgenomen instrumenten.

Tracks die puur uit de computer komen (loops, vst(i)'s ed.) kunnen meestal wel zonder, behalve die bas dan :D En compressie op de eindmix ben ik ook niet vies van.

Gozert.... loops zijn altijd al gecompressed....

Gebruik zelf heel veel compressie, op de lick voor de oomph, op de snare voor de punch, op de hats om ze vies plat te maken, dan weer over de complete beat om te lijmen en over de master ook om te lijmen.
Alleen op enkel synth's eigenlijk nooit, heb vind ik weinig zin, wel weer over een paar lagen synth's, ook weer om te lijmen.
Side chain doe ik nooit, dat vind ik niet mooi, gebruik compressie zo en zo niet om te pompen.

Compressors gaan toch automatisch een beetje pompen als je een kick gemixt met pads compresst? Pad klinkt natuurlijk nooit zo hard op het moment dat de kick er in zit.

Ik hou niet van steriele opnames, bij EDM hoort gewoon een vieze pomp, 't is potverdomme geen Jazz, zuigen en beuken moeten het :D

ik zeg kapot compressen met die benduh!!

nee hoor, naar gelang toepassen, je muziek moet wel blijven ademen.
maar als je het goed toepast kun je je muziek heel wat meer ballen geven.
het nadeel is dat we hier algemeen aan wennen. nou luister ik toch wat meer oude muziek waarbij de mixen en mastering veel subtieler zijn.

Eigenlijk heb ik pas sinds een jaar of drie door wat subtiele compressie oplevert. Ik heb het altijd vrij lastig gevonden om compressie te 'horen'.

Ik maak mijn beats meestal van kale samples. Om een kick dan die extra oomph te geven moet ik er toch vaak compressie op toepassen. Ook kun je dus zoals eerder al is gezegd de dynamiek van een geluid beter controleren. Ik merk dat wanneer je meerdere geluiden naast elkaar hoort er altijd wel dynamiek van een of meerdere geluiden verloren gaat. Die kun je dus met een compressor weer beter hoorbaar maken.

Denk bijvoorbeeld aan de attack van een baslijn of misschien heb je wel een arpeggio verwerkt van een geluid met een korte attack en decay. Met een compressor kun je de 'snappiness' van dat geluid accentueren.

Als je geen compressie gebruikt onderscheid je jezelf van de pro's.

Zonder moet t allemaal al lekker klinken. maar t kan lekkerder 8~

Laatst gewijzigd:
- als effect > is een artistieke keuze
- om signaal op z'n plek te nagelen, is soms noodzakelijk om te levelen in een mix, maar wederom bepaal je die noodzaak zelf.
Da's mooi kort samengevat idd.. je kan je compressor in verschillende stadia voor verschillende doeleinden inzetten.

Expanden is overigens het tegenovergestelde van compressen, die brengt dynamiek aan in een signaal (zachte zachter, harde harder)

Er zijn apparaten die allebei (tegelijk) doen, zoals de Aphex Compeller.. dat heet dan een compander (companding).

Die zijn -naar ik weet- bedoeld om een soort constant output volume te creeeren, als de input wisselt van volume over langere termijn dan 50 milliseconde, de compander past langzaam het volume aan, zo goed als onhoorbaar (dan heb je een goeie)
Bijv. bij een concert waar je niet elke seconde bij de knoppen wilt zitten, maar wel het volume op peil wilt houden (of juist niet te hoog)

Laatst gewijzigd:
Da's mooi kort samengevat idd.. je kan je compressor in verschillende stadia voor verschillende doeleinden inzetten.

klopt, en je zal zien dat nagenoeg alle feedbakc op tracks altijd begint met, ik vind, ik zou, miscchien....... kortom ALLEMAAL smaak georienteerd. Er zijn geen regels voor artistieke keuzes.

Back