compressie nodig of niet??

Niks is verplicht maar compressors waren van oudsher bedoeld om de pieken uit je signaal te halen en wat meer 'eenheid' om je mix te krijgen daardoor

compressie is in eerste instantie ooit "uitgevonden" om de dynamiek van een signaal (dus zeg maar kort door de bocht het verschil tussen het luidste en zachtste gedeelte van het signaal) te reduceren
Is het niet zo dat het -vanuit de luisteraar gezien- is uitgevonden zodat mensen in luidruchtige omgevingen de muziek beter kunnen horen ?? (op de werkvloer bijv) Beetje verschil tussen de technische uitleg en praktische uitleg van compressie :)

dat is ook een perspectief i.d.d. net zoals het harder laten klinken van radio stations en opnames en relcame :D

hehe die gooien er nog een schepje boven op, dat zal een complexe variant zijn van multiband-companden.

Eigenlijk van de zotte als je erover nadenkt, het hele proces wat er aan ten grondslag ligt eer een nummer af is, al die knappe koppen die eraan gewerkt hebben.. dan komt het bij het radiostation en die gooien hun saus erover, alsof je iemand een maaltijd voorschotelt waar je uren aan hebt gewerkt en je gast zegt "hebbie ketchup? kwak kwak".. =( 't zal wel (technisch) noodzakelijk kwaad zijn.

hehe die gooien er nog een schepje boven op, dat zal een complexe variant zijn van multiband-companden.

Eigenlijk van de zotte als je erover nadenkt, het hele proces wat er aan ten grondslag ligt eer een nummer af is, al die knappe koppen die eraan gewerkt hebben.. dan komt het bij het radiostation en die gooien hun saus erover, alsof je iemand een maaltijd voorschotelt waar je uren aan hebt gewerkt en je gast zegt "hebbie ketchup? kwak kwak".. =( 't zal wel (technisch) noodzakelijk kwaad zijn.

Vaak vind ik het wel nuttig dat voor bepaalde doeleinden compressie wordt toegevoegd aan de uiteindelijke productie. Ik heb liever dat op de radio een beetje compressie wordt toegevoegd zodat het, vooral in de auto, lekkerder luistert. Hetzelfde geldt voor het luisteren van muziek in het openbaar vervoer. Flinke compressie zorgt ervoor dat de zachte passages niet wegvallen tegen het achtergrondgeluid.

Helaas staat de radio ook thuis wel eens aan en wordt op een mp3 speler veelal de albumversie van een track geluisterd en geen speciale platte OV-versie.

Wat zou het toch mooi zijn als je kunt kiezen voor een versie met meer dynamiek als een rustige omgeving en met minder in een een luidruchtige.

Als je geen compressie gebruikt onderscheid je jezelf van de pro's.

Zonder moet t allemaal al lekker klinken. maar t kan lekkerder 8~

jezus wat een ontzettend open deur...... :Z

Compressie wordt tegenwoordig vooral gebruikt als effect (zie boven staande berichten) en niet als opname tool waar het in eerste instantie voor is ontwikkeld.

Ikzelf ben steeds minder compressie gaan gebruiken omdat ik het geluid niet erg mooi vind. Een aantal van mijn dance platen hebben nooit een compressor gezien (alleen een beetje bij het masteren) dus laat je niet wijsmaken dat compressie een must is. Ik denk dat dmv goede brongeluiden en mixtechieken je een veel mooier en dynamisch geluid krijgt dan met compressie. Let wel, dit is mijn persoonlijke mening.

Ik heb nooit begrepen waarom alles plat gecompressed wordt terwijl we allemaal naar betere opname resoluties zoeken waarbij we een groter dynamisch bereik hebben. Dat is eigenlijk een paradox.

Ik heb nooit begrepen waarom alles plat gecompressed wordt terwijl we allemaal naar betere opname resoluties zoeken waarbij we een groter dynamisch bereik hebben. Dat is eigenlijk een paradox.
Mooi gezegd.. het is een paradox als de mensen die alles graag platcompressed horen dezelfde mensen zouden zijn die graag een groter dynamisch bereik wensen en vice versa..

Een neerwaartse gang van zaken (transitie terug naar dynamisch) zouden veel mensen als vervelend ervaren.. we houden van opwaarts denk ik.. bijv. ik vind 't prettiger als bij 't douchen de watertemperatuur oploopt van koud naar warm dan andersom.. terwijl je aan beide varianten kunt wennen.

Eigenlijk is dit gewoon een prima uitleg over de toepassingen van een compressor, voor de TS.
http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_level_compression

Zo'n beetje alles wat besproken is in dit topic wordt iets over gezegd.

Onder "Marketing" : Hard limiting or clipping can result, affecting the tone and timbre of the music in a way that recording engineer Rip Rowan described as "sounds like dogshit" :D geweldig

The trend of increasing loudness as shown by waveform images of the same song mastered on CD four times since 1983. (click image to see animation)

Attachments

• 305px-Cd_loudness_trend-something.gif
    305px-Cd_loudness_trend-something.gif
    42,4 KB · Bekeken: 97
Laatst gewijzigd:
Ik vind platstampen ook geen reet aan, maar op individuele sounds (vooral drums, soms een basje etc) kan het veel toevoegen. Side chain vind ik ook niet geweldig, maar dat zal wel smaak zijn.

Ik zat gisteren naar een film te luisteren waarbij de compressie helemaal verschrikkelijk was. Die CIA complot blabla film met Collin Farrell. Achtergrondmuziek werd compleet gemute bij iedere ademteug van de hoofdrolspeler.

ja dat is vreselijk. als er iemand hier in huis een soap zit te kijken hoor je dat ook. achtergrondruis op 0dBfs...... aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Ha, die verwachtte ik al. :D Helaas heb ik mijn oude releases nog niet geript. Maar heb wel nieuwe tracks waar niet of nauwlijks compressie in wordt gebruikt. Zal wel even zoeken vanavond.

Al mijn muziek is compressieloos, we bezitten er zelfs geen
dus als jecompressieloos wil horen luiste FF naar de herrie die ik had gepost in t tracks draadje

om helemaal eerlijk te zijn moet ik wel bekennen dat het omzetten naar mp3 behoorlijk compressie heeft toegevoegd
want de wav files hebben veel meer druk in t geluid

Back