Advies masteraar voor Dance

alle compressie en eq die er op zit voor sound = :okdan:
alles wat je hebt gedaan om het harder te maken = eraf halen.

it's that easy ;)

MMM klinkt wel intressant, om je plaatjes te laten masteren.

Alleen vragen de masteraars dat je je werk het liefst zonder compress ed aflevert.

Ik vraag me dan af of ik dan mijn drum and bass tunes volledig ongecomprimeerd moet afleveren??

Dat brengt ook weer wat andere problemen met zich mee, want zo kan ik nooit weten of een track gaat "pompen en rollen"

Hoe doen jullie dat dan??

zet je gewoon alle compressors en limiters uit??

Wat ikzelf nog wel eens vraag is 2 versies in het geval zoals je beschrijft. Eentje 'kaal', dus zonder compressie etc op de eindmix en de andere met de procesing zoals jij het lekker vindt pompen en rollen. Wedden dat een goede mastering-engineer het NOG beter kan laten pompen en rollen dan jou?

Wat PMX ook zegt, alle processing voor de sound is goed, alles wat erop zit om het HARD te krijgen eraf. Laat dat aan de mastering-egineer over. (het komt in me op om te zeggen; 'wij hebben een hardere dan jij' maar dat zou ik niet durven zeggen..)

Zie het als koken, als je niet zeker weet of je misschien te veel peper en zout gebruikt gebruik het dan niet, beter te weinig dan teveel, bij teveel kun je niet terug en is het gerecht niet te eten. Daarnaast heeft een chefkok (mastering-engineer) veel betere peper en zout dan dat je bij de Albert Heijn koopt en ook heeft een goede chef ook nog eens een veel beter smaak omdat hij de hele dag in de keuken staat.

Ik hou van eten en koken vandaar de vergelijking.. het water loopt me nu alweer in de mond maar moet nu naar de kapper om een acoustisch perfecte/mastering grade haircut te laten knippen. Ook iets wat je niet zelf doet maar laat doen..

ok, ok het word me nu allemaal duidelijk, gewoon zelf geen 'mastering' toepassen, alleen je producties mixen. compressie op de drum en dergelijke kan weer wel omdat dit nog bij het productie proces hoort.

Ik neem aan dat je dan vaak ook een heel album in 1 keer mastered om zo de levels per nummer gelijk krijgt.

nou nu ga ik maar eens hard werken aan mijn 1e dnb album..

bedankt voor de uitleg

Hoeveel geld heb je er voor over, ik bedoel is het in sommige gevallen niet beter om zelf te doen? Met een goeie studio koptelefoon, een goed stel oren en de nodige VST-plugins kom je ook een heel end;)
Veel masteringsdiensten zijn behoorlijk prijzig..

Het beste is bij voorbaat al niet te veel galm toe te passen op je instrumenten (tenzij het daadwerkelijk de bedoeling is in sommige nummers). En bij dancetracks moet natuurlijk de beat eruit springen, dat wil zeggen een compressie van ongeveer +4 dB met een lage attacktijd en een releasetijd van rond de 30 miliseconde.
En natuurlijk de vocals, die zijn ook handig om bijvoorbeeld eerst te equalizen rond het middengebied en er vervolgens een compressor overheen te gooien met attack tussen de 70 miliseconde, en release ongeveer op 1/3. Het drempelvolume (threshold) van de compressor is handig om op -1,6dB in te stellen.

Kijk maar of je er iets aan hebt, dit wil natuurlijk niet zeggen of het in jou dancetrack het geweste resultaat gaat opleveren, gezien het feit dat iedereen weer een andere smaak heeft en andere mixtechnieken heeft.

Laatst gewijzigd:
Hoeveel geld heb je er voor over, ik bedoel is het in sommige gevallen niet beter om zelf te doen? Met een goeie studio koptelefoon, een goed stel oren en de nodige VST-plugins kom je ook een heel end;)

lol, enig idee hoe je hoofdtelefoon vertaald naar een PA systeem? juist de monitoring en het 2e stel oren is hetgeen dat essentieel is.

lol, enig idee hoe je hoofdtelefoon vertaald naar een PA systeem? juist de monitoring en het 2e stel oren is hetgeen dat essentieel is.

Zit een noemenswaardig geluidsverschil tussen, dat klopt. Ik had het dan ook over een studiohoofdtelefoon (dus neutraal klinkend).
Ja als je het zo bekijkt vanuit jou perspectief is een 2e stel wel degelijk van belang, daar geef ik je geen ongelijk in.;)

Zit een noemenswaardig geluidsverschil tussen, dat klopt. Ik had het dan ook over een studiohoofdtelefoon (dus neutraal klinkend).
Ja als je het zo bekijkt vanuit jou perspectief is een 2e stel wel degelijk van belang, daar geef ik je geen ongelijk in.;)

Ik denk dat je muziek afmixen en masteren onderschat. Een typisch "dat kan makkelijk ook wel zo" idee. T blijft lastig uit te leggen dat er geen standaard "wil-je-een-hit,-gebruik-dan-dit" plugin, preset, speakers of zoiets zijn.

De TS geeft aan een mastering studio te zoeken, dan is zelf "op een koptelefoon" dus geen optie...

Ik denk dat je muziek afmixen en masteren onderschat. Een typisch "dat kan makkelijk ook wel zo" idee. T blijft lastig uit te leggen dat er geen standaard "wil-je-een-hit,-gebruik-dan-dit" plugin, preset, speakers of zoiets zijn.

De TS geeft aan een mastering studio te zoeken, dan is zelf "op een koptelefoon" dus geen optie...

Ik ben iemand die veel tijd spendeert aan het masteren. Ik kan er absoluut niet tegen als iets niet klinkt. Wat je zegt klopt inderdaad; ieder nummer steekt anders in elkaar en het is aan de producer, of inde TS zijn geval het masteringbureau om daar de juiste aspecten uit een nummer te "poleisten".
Maar dat gaf ik in een van mijn vorige posts al aan; iedereen mixt anders en ieder nummer steekt simpelweg anders in elkaar.

ja, ben je nu aan het masteren of aan het mixen? volgens mij hebben de masteraars hiero toch uitgelegd wat het verschil is tussen masteren en mixen??

ja, ben je nu aan het masteren of aan het mixen? volgens mij hebben de masteraars hiero toch uitgelegd wat het verschil is tussen masteren en mixen??

Met 'mixen' bedoel ik in dit geval de volumeverhoudingen die je met de schuifregelaars instelt van je studiomengpaneel om je instrumenten op te nemen. En op de pc (bijvoorbeeld in Cubase op de virtuele mixer) om je VST te regelen.
Dus de volume instellingen van je (virtuele) mengpaneel van je verschillende instrumenten.

Met 'masteren' bedoel ik hetgeen wat anderen op dit forum ook bedoelen. Namelijk je muziek zo laten klinken dat het uit welk systeem dan ook goed klinkt, of ook wel representatief (en gelikt) klinkt.;)

Laatst gewijzigd:
Ik ben iemand die veel tijd spendeert aan het masteren. Ik kan er absoluut niet tegen als iets niet klinkt. Wat je zegt klopt inderdaad; ieder nummer steekt anders in elkaar en het is aan de producer, of inde TS zijn geval het masteringbureau om daar de juiste aspecten uit een nummer te "poleisten".
Maar dat gaf ik in een van mijn vorige posts al aan; iedereen mixt anders en ieder nummer steekt simpelweg anders in elkaar.

Klopt, alleen je wuift een mastering engineer opzij in het kader van: dat kan thuis ook wel. En dat is dus niet zo. Iemand met een triangle kan er wel op slaan , maar is dan nog geen muzikant.

er zijn nou eenmaal geen vaste tresholds, attacks en releases die alles goed laten klinken. t klinkt wel interessant, maar is t zelfde als zeggen: bij elke auto moet je bij 50 km per uur in de 3e versnelling schakelen ofzo... onzin dus...

Klopt, alleen je wuift een mastering engineer opzij in het kader van: dat kan thuis ook wel. En dat is dus niet zo. Iemand met een triangle kan er wel op slaan , maar is dan nog geen muzikant.

er zijn nou eenmaal geen vaste tresholds, attacks en releases die alles goed laten klinken. t klinkt wel interessant, maar is t zelfde als zeggen: bij elke auto moet je bij 50 km per uur in de 3e versnelling schakelen ofzo... onzin dus...

Er zijn een aantal punten die al meerdere keren duidelijk heb gemaakt en die zijn:

- Een masteringsingineur schuif ik niet aan de kant, maar het is aan jezelf de keus of je het door hem laat doen. Natuurlijk, in veel gevallen zal het bij hem of haar beter klinken.

-Zoals jij al aangaf, er zijn inderdaad geen vaste standen voor VST's en hardware waardoor je muziek altijd goed klinkt. Ook dit heb ik al duidelijk gemaakt in mijn vorige posts.

wanneer je een gig hebt kan t leuk zijn om je laatste net afgeronde track te draaien, als het dan qua tijd niet lukt om echte mastering voor ellkaar te krijgen kan het handig zijn als je zelf wat kunt doen. maar als je ook maar 1 vraag hebt over mastering is het beter om het te laten doen. en zo duur is het niet.

er is niet zoiets als "echte mastering" het gaat erom wat de track nodig heeft en dat iemand die weet hoe bepaalde zaken zich vertalen hier de eindredactie over neemt. Het klinkt wel "vet" op je monitoren, koptelefoon, of auto heeft hier weinig mee van doen. Denk meer in de hoek van het "compatible" maken van je track en het kwalitatief maximale uit je track halen.

randvoorwaarden hiervoor zijn:
- iemand met kennis
- een perfecte ruimte
- perfecte monitoring

VST's of outboard zijn slechts tools om het gewenste resultaat te bereiken. Soms is "meer laag" bijv gewoon "minder hoog"

Met al die kant en klare sounds van tegenwoordig moet je echt wel je best doen om een dance track kut te laten klinken...

ik maak helaas regelmatig mee dat alle sounds te gek klinken, maar de mix verschrikkelijk is. een voordeel is dat je dan wel duidelijk advies kan geven voor een remix, en dat het dan allemaal heel veel beter wordt.

Mja die opmerking raakt echt kant noch wal. Natuurlijk heb je tegenwoordig een enorm arsenaal tot je beschikking maar dat wil niet zeggen dat dat gelijk maar dikke producties oplevert, dan doe je de artiesten echt tekort. Natuurlijk is niet alles even hoogwaardig maar je kunt nog steeds prima bagger maken en dan val je gewoon door de mand.

Back