Alesis D4 Display vervangen

Kraan

Ouwe rot
Het display van mijn Alesis D4 begint langzaam maar zeker te sterven. Hierom wil ik deze binnenkort vervangen. Het 2x16 tekens tellend display is na te bestellen voor iets van 70 dollar. Compleet van de zotte natuurlijk.

Nu heb ik op een drumforum wel een topic gevonden welke redelijk wat info biedt, maar ook dit vervangend display is in NL moeilijk te krijgen. Althans, moeilijk als je niet bereid bent 20 euro verzendkosten te betalen.

In hoeverre is het mogelijk bij een elektroboer een fysiek passend display te halen, deze erin te proppen en dan technisch werkend te maken? Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Met een vervangend display in het algemeen, of met die van de D4 in het bijzonder?

De displays zitten vaak op een printje met controller. Is het ook mogelijk het display hieraf te halen en op de display-PCB van de D4 te solderen? Of is dit een tè wild plan?

je kan het beste even het type display wat er nu inzit even googelen voor de aansluitgegevens.

maar over het algemeen zijn het 16 pin connectors, dwz. 1 x 16 of 2x8(die zit dacht ik in de d4)
het is even wat zoekwerk.
maar in het algemeen zijn het gewoon de standaard 16 pin aansluitingen.
:koffie:

In dat geval ga ik even op zoek naar gegevens over het huidige display. Tnx voor zover, wordt ongetwijfeld nog vervolgd :)

Ah, interessant:

Ausgezeichnete Informationen auf einer deutschen Website

Alesis D4 Display``````````HD44780 Display
Steckplatz```````````````Anschlußstelle
1------------------------------------1
2------------------------------------2
3------------------------------------4
4------------------------------------3

5------------------------------------6
6------------------------------------5

7------------------------------------8
8------------------------------------7

9------------------------------------10
10------------------------------------9
11------------------------------------12
12------------------------------------11
13------------------------------------14
14------------------------------------13

Nu maar eens op zoek naar een fysiek passend display met een 44780 controller.

die 3,95 is de prijs voor een 2x16 lcd met groene lad verlichting:D

bij ome Dick Best.
:koffie:

Ah! Ik dacht 3,95 inch, want die heb je namelijk ook :-)

Op deze link http://vdrums.com/forum/showthread.php?t=41766 Vind je waarom de nummering zo is.
1 en 2 zijn wel de voedingspanning dus meet dit na.

Ander opties, vervang alleen de backlight
Of doe eens gek en gebruik je PC als editor

Weet je een goede editor voor de PC? Ik kon alleen duur betaalde vinden. En het backlight functioneert nog wel redelijk, het zijn enkele kristallen die kapot zijn (dus niet aangaan of uitgaan).

Midi Quest is inderdaad wat te duur. Maar wel heel gaaf voor (drum)synths met een beperkte interface. Een alleen D4versie kost je rond de 99$

er waren zeker meer D4 editors, maar helaas niet in mijn archief.

Zo, vandaag na lange tijd weer eens een momentje om dit op te pakken.

En... Nooit verwacht dat het (zelfs met de juiste voorbereiding) in één keer zou lukken! Even goed opletten hoe de beide pinbezettingen zijn, de voeding van de oude print, de nieuwe print en de nieuwe backlight driedubbel checken, en de zooi werkt gewoon!

:okdan: Superbedankt voor de hulp! Echt top! :halleluja

PS,
Om mezelf niet te veel veren in de reet te steken; zoiets meerdere weken in onderdelen verspreid door een huis (in verbouwing) laten liggen is niet verstandig. Alles werkt nu en zit netjes in elkaar,alleen heb ik geen flauw idee waar ik de schroefjes gelaten heb. :stupid

En nog meer PS,
Nu de module weer in elkaar zit, kan de rest van het drumstel gefixt worden. Bij Oostendorp in Wezep heb ik voor gratisch een afgedankt drumstel gekregen. De gaasvellen zijn inmiddels binnen en gaan op korte termijn de huidige vellen vervangen.

Op deze gaasvellen komen triggers. Die goedkope van DDrum waren me niet goedkoop genoeg en dus heb ik besloten ze zelf te maken. De sensoren (lees: piezo-element met een stukje schuim) zijn los te koop voor een tientje.

Mocht dit allemaal een beetje werken, zal ik hier een nieuw topic voor openen. Wellicht leuk om hier anderen mee te inspireren.

Back