vraag over gebalanceerde patchbay

Maks

Gromit the Evil Operator
Hello

Ik heb een presonus firebox met 2 Combo XLR Female Balanced / TRS jack mic/instrument inputs op de voorkant en 2 balanced line inputs op de achterkant

_Ik had nu de vraag of ik via mijn gebalanceerde Neutrik patchbay (waar ik de inputs opsteek) een ongebalanceerd signaal kan aansluiten op de inputs. Zodat de patchbay als een soort converter van ongebalanceerd naar gebalanceerd werkt. Kan dat?

_Ook vroeg ik me af of ik de gebalanceerde mic/Instrument inputs via de patchaby kon laten lopen en daar ook phantompower kon laten doorlopen (ze zitten dan door de patchbay via gebalanceerde jack)

Wie is er wijzer dan mij en weet de antwoorden? :)

M

Als je geluidskaart gewoon ongebalanceerde kabels kan hebben zonder luide brom, dan heb je geen gebalanceerde geluidskaart. Dit kan bijna altijd, dus wat je wil gaat gewoon.

Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel.
Een goed gebalanceerd systeem heeft de afscherming op het chasis zittern. Dit zorgd ervoor dat aardlussen en electromagnetische zooi uit het audio signaal blijven. Alleen hiermee kan je 120dB s/n afstand bereiken.
Maar bij de meeste spullen zit de afscherming op de signaal aarde, dit zorgd ervoor dat electromagnetische zooi rechtstreeks je audio signaal ingaat, dus de s/n afstand word verlaagd naar zo´n 90 dB. En er is nooit garantie dat je geen brom hebt.
Kan je dat verschil horen: Nee, alleen in zeer specifieke gevallen.

Meer info hier:
http://www.rane.com/pdf/ranenotes/Sound%20System%20Interconnection.pdf

Phantom power kan niet door de patchbay, omdat als je de plug erin steekt er kortsluiting ontstaat. Dit vind je preamp niet leuk want die kan geen 48V verdragen.

Ok bedankt :)

Voornaamste is dat ik langs de ene kant een unbalanced jack kan inprikken, waar er aan de andere kant van de patchbay een gebalanceerde uitgaat.
Het gaat om een kleine setup waar geen talloze meters moeten afgelegd worden, dus dat komt goed.

Over gebalanceerde patchbays: Is er verschil qua kwaliteit tussen de gebalanceerde patchbays? Ik ben op zoek naar een patchbay met gebalanceerde inputs.
Enige suggesties?

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, met name de ervaringen met bijvoorbeeld Samson S-Patch (Plus) en DBX PB48 patchpanels. Zijn die echt de meerprijs waard boven een Neutrik of Behringer?

Mijn ervaringen met een (tweedehands) Neutrik NYS-SSP-L:
- Zeer stevige metalen behuizing,gebouwd als een tank.
- Veel weerstand op de jack-aansluitingen, soms dus hard trekken / duwen met patchen (soms wat onhandig, maar lijkt me een voordeel, omdat de aansluitingen in ieder geval goed contact maken)
- Alle kabels moeten eruit om het signaalpad (normalled etc.) te wijzigen, omdat je het 'broodje' moet omdraaien. Vooraf dus goed plannen hoe je het wilt aansluiten. De patchbay hoeft trouwens niet per sé uit het rack geschroefd te worden, voorpaneel kan er apart afgehaald worden, maar dan moeten natuurlijk wel alle kabels aan de voorkant eruit en in ieder geval de kabels aan de achterkant van het broodje dat je wilt omdraaien.
- Bij kapotte aansluiting kan het losse broodje vervangen worden.
- Er zit een lichte speling tussen de broodjes en de behuizing (in ieder geval bij mijn patchbay), waardoor de aansluitingen iets kunnen bewegen ten opzichte van de behuizing. Voelt iets minder stevig aan hierdoor, is in de praktijk echter geen probleem voor de geluids- of bouwkwaliteit. (wellicht is dit opgelost in de NYS-SPP-L1, die constructie ziet er iets anders uit).

Aangezien ik het signaalpad niet zo vaak wijzig (en dan meestal toch de hele bekabeling al moet loshalen omdat ik van alles wil wijzigen), is het voor mij geen probleem dat er bij de Neutrik daarvoor geen schakelaartje te vinden is. De enige reden die dan voor mij op dit moment overblijft om eventueel een andere patchbay te kiezen is de speling tussen de broodjes / aansluitingen en de behuizing.

Over de Behringer (PX-3000) lees ik op diverse fora meestal tevreden verhalen, echter zijn er ook een aantal gebruikers die last hebben van een slechte connectie tussen patchkabel en aansluiting in de patchbay.

Ervaringen met Samson en DBX heb ik maar weinig kunnen vinden, de paar die ik heb gelezen zijn echter wel positief.

Ik heb last van overspraak met mijn gebalanceerde patchbay van neutrik.
Niet 100& zeker dat het mijn patchbay is. maar wanneer ik alles direct mijn interface inprik dan heb ik er geen last van.

Ik heb last van overspraak met mijn gebalanceerde patchbay van neutrik.
Niet 100& zeker dat het mijn patchbay is. maar wanneer ik alles direct mijn interface inprik dan heb ik er geen last van.

Omdat het allemaal losse broodjes zijn is dat toch eigenlijk onmogelijk? Of bedoel je tussen aansluitingen binnen een broodje die niet doorverbonden zijn op dat moment?

kan ik zo'n neutrik ook als verlengbay gebruiken
dus bijv 8 balanced jacks van een multikabel onderin en 8 trs kabels bovenin?

Ik heb thuis twee bays die je om kan keren per module. Dan is een module te configureren als doorlus of als insert. Kei handig!

Neutrik rules... Alcatel is oud maar wel nog veel beter dan Neutrik.

Behringer is okay, maar wel alles vast laten zitten :)

kan ik zo'n neutrik ook als verlengbay gebruiken
dus bijv 8 balanced jacks van een multikabel onderin en 8 trs kabels bovenin?

Als je de multikabel en losse kabels in half-normalled mode aansluit (zoals de patchbay standaard geleverd wordt) en beiden aan de achterkant aansluit, moet dat zo werken. Als je dan echter iets aan de voorkant inplugt in de grijze aansluiting, dan wordt de aansluiting tussen de multikabel en de losse kabel onderbroken en wordt een connectie tussen de kabel aan de voorkant en achterkant gemaakt. Wil je de aansluitingen aan de voorkant hebben, kan het ook, dan moet je de broodjes even omdraaien en aan de achterkant niets aansluiten.

Omdat het allemaal losse broodjes zijn is dat toch eigenlijk onmogelijk? Of bedoel je tussen aansluitingen binnen een broodje die niet doorverbonden zijn op dat moment?
Wat je hier zegt klinkt heel logisch eigenlijk. Wel raar dat wanneer ik de neutrik er tussen uithaal het probleem verholpen is. Maar misschien dat het inderdaad een andere reden heeft.:?:?

Wat je hier zegt klinkt heel logisch eigenlijk. Wel raar dat wanneer ik de neutrik er tussen uithaal het probleem verholpen is. Maar misschien dat het inderdaad een andere reden heeft.:?:?

Zat er nog even over na te denken. Bedacht me dat de nieuwere L1 versie van Neutrik met grounding clips geleverd wordt, waarmee misschien de aarde van de broodjes onderling wel verbonden wordt. Daar had ik even niet aan gedacht, omdat degene die ik heb die clips niet heeft. Misschien veroorzaakt dat je probleem?

ok het gaat bij mij maar om 8 TRS's ik koop wel cordial TRS verleng, lijkt me makkelijker en minder ruimte

Back