Juno 60 tips?

somaboy

Stamgast
Hallo,

Ben van plan om me een Juno 60 aan te schaffen.

Ik heb nooit een Juno gehad en vroeg me af of er dingen zijn waar ik extra op moet letten wanneer ik er een test. Zijn er typische problemen, mankementen of slijtagesymptomen die regelmatig opduiken bij deze synth?

Alvast bedankt,

soma

Controleer of het geheugen wel werkt net als alle stemmen. Verder zou ik goed op het uiterlijk letten, dat zegt meestal al de helft.

ik heb een juno 6, dus ik weet niet of het werkt op de 60;
Als je een paar knoppen ingedrukt houdt tijdens het aanzetten kun je er een mono-synth van maken waardoor de bass veel dikker wordt maar je natuurlijk geen akkoorden meer kan spelen. Ik denk dat de uitleg op de vintage synth site staat...

De juno60 heeft een test mode: Druk op de transpose knop en tegelijkertijd zet de juno aan.
De arpeggio mode switch bepaald in welke test mode je zit. Er zit een all voices on mode in, dus unison. Dan heb je een mode die de voices een voor een afspeeld, dit is handig om de voices te testen. Dus 6 keer drukken op 1 toets moet 6 keer geluid geven anders is er een voice kapot. En nog een mode die ik me niet meer kan herinneren.

Kan me vergissen maar volgens mij zijn er weinig j60 met kapotte voices. Is meer een juno 106 ding.

Voices zijn het probleem inderdaad niet. Sliders, die gaan eerder dood - en zijn lastiger te krijgen.

Als je een paar knoppen ingedrukt houdt tijdens het aanzetten kun je er een mono-synth van maken waardoor de bass veel dikker wordt...
het is maar wat je mooi vind maar persoonlijk vind ik het een ongecontroleerd smeergeluid...
dat truukje is ook niet bedoeld voor de end-user trouwens...

Unison is alleen nuttig als je oscillators hebt die voldoende driften of als je de spread kunt instellen.

...wat bij de Juno alleen kan als je met de trimpots rommelt, denk ik.

Helaas, rommelen aan de trimpots deed het ook niet.
Jaaaaren geleden met mijn juno 6 geprobeerd.
Naderhand was het mooie resonance geluidje volledig ontstemd.
En nooit meer goed gekregen.
Dan maar geen duikboot :-)

Duikboot was de eerste preset die ik in 1990 hoorde toen ik de Juno kocht. Wat een heerlijk geluid toch.

Resonantie op 100%, alle waveforms uit, volume ADSR op 0 10 10 7, keytracking op 100%, geen LFO, filter envelope op 0, chorus op II; je snapt dan wel dat even rommelen met de filter trimpot je well-tempered Juno in een gamelan-Juno resulteert.

*PIIIIiiiiiiiiip* (1 2 3 techno). Ik hou van duikboot / machine that goes PING geluidjes. Maar ze zijn niet eenvoudig GOED uit een synth te krijgen, hoe simpel ze ook zijn.

Nog op letten bij de Juno60: heel goed kijken of alle functies het correct doen. Het zijn niet veel functies, dus besteed hier even tijd aan. Waarom? Niet omdat die functies op zich stuk gaan, maar omdat een klapper op de switches of schuiven ervoor kan zorgen dat de onderliggende prints breken zonder dat er uiterlijke schade is. En dan ben je ver van huis...

Back