wat maakt het verschil

ptaurus

Ouwe rot
Toen ik zojuist weer eens wat tracks zat te beluisteren die gepost werden bedacht ik me het volgende

Heel veel tracks op synthforum zijn wat aan de saaie kant voor pakweg 4 minuten.
Vaak leuke ideeen en spannnend voor 30 seconden, maar dan kabbelt het vaak verder.
Datzelfde probleem heb ik overigens met mijn eigen tracks ook, want het is nu eenmaal lastig om een track enerzijds coherent te houden, maar anderzijds ook weer voldoende variatie. En ik denk een belangrijk verschil zit met een aardige track en een gewoon goede track.

Een goede track is in elk geval op een bepaalde manier opvallend en er gebeurt wat in de track. We maken ons het er te snel te gemakkelijk van af en laten het nummer gewoon nog 1 of 2 rondjes doorlopen zonder dat er wat gebeurt. We moeten ten slotte die 3 a 4 minuten wel vol krijgen en na uren/dagen/weken werken heb je op een zeker moment genoeg van het nummer en maak je het jezelf op die manier wat makkelijker.

Nee het valt niet mee om een goed nummer te maken. Ook al beschikken we over spul waar je vroeger niet eens aan kon denken. Uiteindelijk moet de compositie gewoon sterk zijn. En dat is voor een enkeleing weggelegd. (hier op het forum bv de tracks van Harlem Nights, maar er zijn er natuurlijk meer)

Dit was even een gedachtenspinsel op de vroege zondagmorgen.........

Paul

Klopt, ... en is ook nog eens afhankelijk van het muziektype.

Met bv. een bpm-trancenummer kom je er zowiezo goedkoper vanaf met loops enkele malen op- en af te bouwen.

Als je echter met echte popnummers (laat ons het zo maar nou even noemen) aan de slag wil, merk je algauw dat die repetitieve opbouw plots niet meer werkt , en dat je eigenlijk echt moet gaan componeren rekeninghoudend met een echte nummersamenstelling.

Wat maakt het verschil? Doorzettingsvermogen!!!

En aanleg voor componeren en arrangeren natuurlijk! Is inderdaad slechts voor weinigen weggelegd.

Ach ja, gewoon lekker door blijven ploeteren joh... ;-)

Doorzettingsvermogen en aanleg voor componeren en arrangeren zijn inderdaad belangrijk. Je zou de vraag evenwel ook om kunnen draaien. Waarom moet een zelfgeschreven stuk muziek perse 3 à 4 minuten duren? Ik red de 3 minuten vaker niet dan wel. Natuurlijk kan ik dan gaan herhalen om de tijd vol te maken, maar daarmee wordt het lied vaak saai en langdradig. Je kunt ook accepteren dat het lied waaraan je werkt blijkbaar krap twee minuten duurt. Wat is daar mis mee? Natuurlijk blijft het streven iets van circa 3 minuten, maar als dat niet gehaald wordt, soi. Liever 2 minuten een aardige track, dan 3 minuten smachten naar het einde.

Voor een instrumentaal liedje kom ik zelden over de 2.30 minuten. Maar een track met vocals (voor m'n band) duurt rustig 4 minuten. Vaak helpt het om onderdelen later toe te voegen en niet alles vanaf het begin erin gooien (bijv een arpeggio dat in verse 2 maar niet in verse 1 voorkomt). Dan nog een paar breaks, 1 of 2 solo's en je zit zo aan de 4 minuten.

Tsja, wat is het?

Ik wel in ieder geval graag vermaakt worden. Kleine details, afwijkende breaks, melodie die soms net wat verandert. Een track bestaat me soms net iets te veel uit het aan en uitzetten van stukken zonder dat er een idee achter lijkt te zitten. Dat voor wat dance betreft.

Pop/rock geldt voor mij hetzelfde voor, aandacht voor de compositie en details. Ik wil graag onderhouden worden...

Voor mijn nieuwste project probeer ik de tracks rond de 3 minuten te houden, met een enkele uitschieter, maar ik luistercwel kritisch of het me self wel kan boeien.

Waar ik de laatste tijd ook beter op let is of er niet te veel ideeën in een plaat zitten. Soms heb je al een aardige plaat maar nog meer ideeën, die ik dan aan het einde nog een plek probeer te geven. Dat doet soms nogal afbreuk aan de samenhang. Aan het eind nog eens kritisch naar de duur en de samenhang kijken....

een goede track schrijft een verhaal, ontvouwt zich, bouwt op en heeft rustpunten en een thema.
popliedjes met couplet refrein couplet refrein brug refein zijn juist het makkelijkst. iets laten ontvouwen en spannend houden is veel moelijker

een goede track schrijft een verhaal
ik dacht dat de componist dat doet :D maar goed, de rest ben ik het wel mee eens idd...
je moet iets willen zeggen met de track en niet zomaar wat populaire soundjes hier en daar er in strooien om het instrooien, ze moeten wel wat betekenen...

een goede track schrijft een verhaal, ontvouwt zich, bouwt op en heeft rustpunten en een thema.
popliedjes met couplet refrein couplet refrein brug refein zijn juist het makkelijkst. iets laten ontvouwen en spannend houden is veel moelijker

Onzin & cliché van de bovenste plank.

... een goed nummer haal je der zo uit, gewoon omdat het je iets doet.

Vrijwaar ons van de muziekschool- & pseudo-platenfirmajongens met das en ervaring,.. die je dat opleggen.

Nieuwe genres worden nooit geboren als je zo cliché blijft denken.

je zal hooguit verzinken in de bestaande muziekmodderpoel , waar je als je geluk hebt en naar de nodige pijpen danst , op de bodem hoogstens een graantje meepikt.

... was dit te hard ?

Onzin & cliché van de bovenste plank.

... een goed nummer haal je der zo uit, gewoon omdat het je iets doet.

Vrijwaar ons van de muziekschool- & pseudo-platenfirmajongens met das en ervaring,.. die je dat opleggen.

Nieuwe genres worden nooit geboren als je zo cliché blijft denken.

je zal hooguit verzinken in de bestaande muziekmodderpoel , waar je als je geluk hebt en naar de nodige pijpen danst , op de bodem hoogstens een graantje meepikt.

... was dit te hard ?

Spijker, kop, plank :okdan: Was ook een van de redenen dat ik mijn platen contract destijds heb ontbonden.

Wat een dokument2 gezeik man.

Laat je de computer het werk doen ja dan wordt het saai , het is ook maar een dom ding en heeft totaal
geen verstand van muziek maken :)
Kijk de computer neemt veel werk uit handen maar je moet wel laten zien wie de baas is :D
En ja de meeste tracks zijn ook saai en bestaan uit een loop door wat filters heen , leuk om aan de
buurman te laten horen voor een keertje en dan snel de prullenbak in met die track.

talent,
de idee
hard werken
niet langer maken dan dat het interessant blijft
enzo

Ik draai zo een paar maten in elkaar, maar een DJ vriendelijk dance nummer maken van rond de 7:00 minuten dat interessant blijft is een hele klus.

Bovenstaande quote is volgens mij helemaal juist, een muziekstuk (zelfs techno ;)) moet je meenemen naar haar eigen wereld en je boeien en verrassen.

Back