Formant filters. Unieke sound?

renepela

Ouwe rot
In mijn modular zitten op dit moment bijna alleen maar modules van Oakley. O.a. de VCO's en een stuk of 5 filters.

Binnenkort krijg ik als het goed is 3 Formant VCO's erbij.
Ik overweeg ook nog het formant 24db en 12db filter erbij te gaan bouwen. Daarover twijfel ik echter nog. Ik vraag me namelijk af of dit veel toevoegt aan de setup die ik al heb.
Ik heb al een Oakley ladder filter, een stave variable filter, de cota filter en de journeyman filter namelijk. Binnenkort komen daar nog twee nieuwe Oakley filters bij.

Zijn die formant filters erg uniek en bepalen die het vette geluid van de Formant modular, of zijn het vooral de VCO's die hem zo moddervet maakt en kan ik het wat betreft filters prima af met de filters die ik al heb?

Ik neem verder aan dat het geluid verder niet echt bepaald wordt door de envelopes en LFO's en dat ik daarvoor gewoon mijn Oakley modules kan gebruiken?

De formant RFM module lijkt me dan wel weer een nuttige aanvulling op mijn setup. We kan me wat raad geven over die filters?

Even zonder ook maar één van bovenstaande filters ooit gehoord te hebben...

Als ik naar het schema van de formant filters kijk zie ik een Roland 121 (OTA+Condensator+FET). Als je niet al zoiets hebt dan klinkt ie zeker anders. Als je echter al een Roland-achtig filter hebt zal het niet veel toevoegen.

Formant 24dB VCF zou ik laten voor wat het is. Die werkt zoals het hoort hoor, maar die heeft niet bepaald een eigen karakter tov andere filters.

Formant 12dB VCF is wel een karakterbak, doen!
RFM is altijd handig om je geluiden te kleuren of sequences boeiender te maken. Als hij werkt. :)

Envelopes ed bepalen wel deels het formant karakter. Maar het vette zit in vco en 12db vcf, DIE moet je hebben.

O ja, het is wel de bedoeling dat je na korte tijd een vco en vcf beu bent en doneert aan de stichting "steun de armen der geest die vastzitten in een droomwereld met onvolledige polyfone modulars". ;)

Ik dacht dat het 12db filter gebaseerd was op het 24db filter. Ben dan ook verbaasd dat die wel zo bijzonder klinkt en de 24db variant kennelijk niet.

Ik weet eigenlijk niet eens of een van mijn Oakley filters een Roland 121 basis heeft (zoals Etaoin dat beschrijft).

Ik zit trouwens verkeerd te kijken, de 12dB gebruikt FETs zoals Roland dat doet in de 121 (alleen daar dan vier keer), maar de 24dB doet dat niet. In de basis is het hetzelfde idee, maar de uitwerking is ietsje anders.

Maar ik denk dat als je al één of twee van dit soort filters hebt, en dan zeker de 4-pole varianten (de ARP 4075 is ook zo'n cascading type) het niet veel meer toevoegt, net zoals je het na een paar 4-pole ladders ook wel gehad hebt qua unieke sound.

Heb even gekeken, maar jouw COTA is een 4-pole OTA cascade (vandaar de naam waarschijnlijk). Daar zou ik niet nog een 24dB Formant naast hangen. Ik heb daar geen schema van maar als ik zo de foto van de printplaat bekijk is het ook de FET variant, dus feitelijk een Roland 121 kloon.

Laatst gewijzigd:
Tja, wat maakt een oscillator of filter zijn klank en "vetheid"...

Ik weet alleen dat het 24dB filter niet de impact heeft van het 12dB filter van Formant. De RFM module is op zich niet een bijzonder design ofzo, maar zeker een heel nuttige module.

Het leuke van de 12dB versie van de Formant is ook dat je kunt kiezen welk filter je uitstuurt...maw highpass, bandpass of lowpass of een combi van deze drie. Het is dus niet een SVF filter waarbij je onafhankelijk de filters kunt aftappen. Je mixt dus de filter types waardoor je weer een andere kleur kunt maken. Beetje het Oberheim principe.

Heel verhelderend allemaal. Ik denk dat ik jullie opmerkingen maar ter harte neem en maar niet de filter modules maak. Als ik jullie opmerkingen goed samenvat, is het 24db filter niks bijzonders en heb ik het 12db filter min of meer al in mijn setup, omdat die vergelijkbaar is met Oakley Cota filter (die ik overigens het meest gebruik in mijn setup). Maak ik dus alleen de drie VCO's en misschien de RFM module.
Voor de envelopes heb ik al 4 Oakley modules, dus nog eens 2 Formant envelopes lijkt me wat overkill. Datzelfde geldt voor de LFO's. Daar heb ik er ook al 7 van.
De com module en vca's zijn ook niet nodig.

Lijkt me wel erg gaaf om die VCO's te hebben straks. Heb ik samen met de Oakley VCO's zes VCO's tot m'n beschikking.

Wat doet die RFM module nu precies? Is dat net zoiets als de fixed filter bank van Yusynth, want die staat ook nog op mijn to do lijstje namelijk.

De RFM geeft je 3 filters waarvan je de frequentie, Q, en amplitude kan regelen. Deze filters kunnen enkel versterken, niet verzwakken. Het zijn geen tracking filters zoals je vcf is.

Waarvoor gebruik je ze? Om bepaalde frequentiebanden te accentueren. Zo kan je veel realistischer instrumenten nabootsen, en stemmen nabootsen (formanten weetjewel :)).

Wat is het verschil met het fixed filter bank gebeuren? Fixed filters hebben geen instelbare frequentie. Ze zijn meer een soort equalizerbank.

Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar wat bedoel je met "Q" en amplitude? Bij de amplitude kan ik me voorstellen dat een bepaald frequentiegebied harder door komt of zo, maar wat doet "Q" dan?

Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar wat bedoel je met "Q" en amplitude? Bij de amplitude kan ik me voorstellen dat een bepaald frequentiegebied harder door komt of zo, maar wat doet "Q" dan?

Q bepaalt de breedte van het te versterken gebied. Hoe hoger de Q hoe smalbandiger maar wel hoe hoger de piek.

Voorbeeld lage Q is +5 dB bij 1000 Herz maar de versterking vind plaats van 500 tot 1500 Herz. Hoge Q is +15 dB bij 1000 Herz maar de versterking vind plaats van 900 tot 1100 Herz.

Zie ook. Stippellijn hoge Q. Andere lijn lage Q. De Q bepaalt dus de stijlheid van het filter in relatie tot de bandbreedte.

in de praktijk:

frequentie: welke frequentie je luider wil maken
Q: wil je een heel smal gebied rond die frequentie luider maken, of een breder gebied
amplitude: hoeveel wil je dat gebied luider maken

Back