program change in Ableton

dextah

Ouwe rot
Ik ga voor het eerst Operator en wat softsynths op mijn Ipad in mijn liveset gebruiken.
Nu vroeg ik me af.. hoe stuur ik programchanges vanuit Ableton naar bv operator maar ook naar externe gear?

Ik werk nog met Ableton 6.. ga van de week wel naar 8 updaten denk ik.

En nog een vraagje.
Hoe speel ik over een midi clip?
Ik heb dus een midi track met operator en daar een midiclip en ik wil in realtime spelen maar ook de midiclip afspelen.
Als ik die midiclip nu afspeel dan kan ik er nu niet meer overheen spelen.

Heb ableton altijd alleen maar live gebruikt met audioclips nog nooit met midi.
Die operator had ik al jaren geleden aangeschaft maar nooit iets mee gedaan.

volgens mij kan je naar operator geen program changes sturen want ken geen 'program banks' voor zover ik weet
externe gear gaat het zeker wel

verder zou ik midi clips bouncen naar audio als je live gaat, en je kan nog altijd in een extra midikanaal 'live spelen'

8.3.2 Bank and Program Change
Live can send MIDI bank/program change messages to external devices and plug-ins that
support MIDI program change messages. According to the settings in these controls,
launching a clip also sends its bank/program change message. If you are using Live to send
MIDI to your synth, this means that each MIDI clip in your Live Set can play a different sound
on your synth. Live offers messages for 128 banks with 128 sub-banks, each of which has
128 programs. Please see the documentation that came with your synthesizer to determine
how many of these messages it can use. If you do not want your clip to send program or
bank change messages, simply set the bank/program choosers to None.

Dat is eigenlijk zoals ik het nu doe.
Ik wil alleen wat meer live kunnen ' klooien' met bv een bassline.
Heb nu op iedere channel een filter maar wil ook wat meer met bv de envelopes gaan doen etc.

volgens mij kan je naar operator geen program changes sturen want ken geen 'program banks' voor zover ik weet
externe gear gaat het zeker wel

verder zou ik midi clips bouncen naar audio als je live gaat, en je kan nog altijd in een extra midikanaal 'live spelen'

hmm.. je kan idd geen programchanges naar Ableton's eigen instrumenten sturen. Vaag...
Ook niet naar die instrumenten die bij 8 komen?
Analog heet die ofzo?? Wil live eigenlijk alleen met Abletons eigen plugz & instrumenten werken.
Als dat kan ga ik maar ff updaten.

Zo te lezen kan het in 8 dus ook niet.
Heeft Ableton daar dan een ander systeem voor? Of gaan ze er vanuit dat als je hun instrumenten live gebruikt zelf de presets aanklikt?

hmm.. t gaat de Polysix maar worden denk ik, korg legacy is het enige pakket waar ik geen key voor nodig heb.
Geen zin om een key mee te nemen live.

Vind het wel een beetje eng om met softsynths live te spelen.

Zo te lezen kan het in 8 dus ook niet.
Heeft Ableton daar dan een ander systeem voor? Of gaan ze er vanuit dat als je hun instrumenten live gebruikt zelf de presets aanklikt?

heb ik altijd zeer raar gevonden dat ze Program Changes niet implementeerden bij hun eigen instrumenten

hmm.. t gaat de Polysix maar worden denk ik, korg legacy is het enige pakket waar ik geen key voor nodig heb.
Geen zin om een key mee te nemen live.

Vind het wel een beetje eng om met softsynths live te spelen.

neem toch gewoon een tof hardwaresynthje mee jong....

'live' zou ik niet te rap softsynths zitten aan te sturen

je kan met de "midi to" veld, midi naar andere tracks sturen. Zo kan je dan een "moeder" track met instrument hebben en die aanspreken vanuit verschillende andere tracks. Dus meerdere bijv. mute knoppen op de ipad voor verschillende lagen melodie en een aparte track om in te spelen.

redmatica autosampler ff checken ook. exs sample patches van je hardware bakken maken en in de live sampler afspelen. minder control maar meer eigen sound.

misschien dat je met M4L snapshots/presets kan aansturen van de stock instrumenten trouwens.

Moet veel vliegen in feb dus wil niet teveel meeslepen.
Denk dat ik toch maar een synth op mijn ipad ga aansturen...

k zou toch maar heel veel testen op voorhand dan...ik heb de ervaring dat audio en FX binnen ableton geen enkel probleem zijn, maar VST's daar kan hij wel eens wat moeite mee krijgen.
k zou gewoon een Blofeld erbij kopen : goedkoop, stevig, goed van klank en met 1 usb kabeltje ben je klaar wat MIDI betreft. Kan ook gemakkelijk in één of ander zijzakje van een rugzak.
Ik heb een platentas waar perfect inpast : macbook+Maschine+Blofeld en alle nodige kabels.
Een compacte en toch complete setup met toch een synth+ controller als ik eens met de fiets (of vliegtuig :-) op pad ben.

je kan met de "midi to" veld, midi naar andere tracks sturen. Zo kan je dan een "moeder" track met instrument hebben en die aanspreken vanuit verschillende andere tracks. Dus meerdere bijv. mute knoppen op de ipad voor verschillende lagen melodie en een aparte track om in te spelen.

redmatica autosampler ff checken ook. exs sample patches van je hardware bakken maken en in de live sampler afspelen. minder control maar meer eigen sound.

Ok,cool.

k zou toch maar heel veel testen op voorhand dan...ik heb de ervaring dat audio en FX binnen ableton geen enkel probleem zijn, maar VST's daar kan hij wel eens wat moeite mee krijgen.
k zou gewoon een Blofeld erbij kopen : goedkoop, stevig, goed van klank en met 1 usb kabeltje ben je klaar wat MIDI betreft. Kan ook gemakkelijk in één of ander zijzakje van een rugzak.
Ik heb een platentas waar perfect inpast : macbook+Maschine+Blofeld en alle nodige kabels.
Een compacte en toch complete setup met toch een synth+ controller als ik eens met de fiets (of vliegtuig :-) op pad ben.

Ik heb ook een tas en waar alles inpast. Gehad van Eastpack erg blij mee,
Hij is heel erg makkelijk in en uit te pakken wat handig is omdat mijn controller altijd twee keer door de scanner moet of onderwordpen wordt aan andere tests :)
Heb de Blofeld weer verkocht.
Was niet zo tevreden over de sound en er zaten rare bugs in.
Maar ik ben wel heel erg benieuwd naar hoe jij Maschine live gebruikt.
Als controller of standalone tegelijk met ableton ofzo? of stuur je alles aan met Maschine.
Zat te denken om weer een ESX1 te kopen of Maschine.
Leuke livebak de ESX1 en ik heb er ook wel een aantal releases met enkel de ESX gemaakt.
Hmm.. ESX of MAschine. Nu met die 1.6 update spreekt Maschine me wel erg aan moet ik zeggen. Mischien moet ik even een nieuwe trhread starten over het gebruik van Maschine live.

Back