Klein Tube ampje : rare aansluiting

pigsnoot

Ingeburgerd
Hello,

Pikte dit ampje op voor niks, ziet er leuk uit vanchter 2 din inputs voor mic & Phono
En dan nog een AC plug die lijkt een output te zijn maar je kan er ook gewoon een stekker insteken...raar nog nooit gezien (Zie foto)
Iemand ervaring met dit soort plugs? Lijkt een beetje zoals de oude plugs op philips bandrecorders, maar zonder de middelste pin...

Wil graag een box erop aansluiten en een klein gitaar ampje ervan maken of een line out vinden en gewoon als leuk tube preampje gebruiken ofzo..

Attachments

• back plate.jpg
    back plate.jpg
    44,5 KB · Bekeken: 95
  • top.jpg
    top.jpg
    60,8 KB · Bekeken: 71
  • front.jpg
    front.jpg
    38,4 KB · Bekeken: 74
Das een leuke buit voor niks, zuinig op zijn want dit Amroh spul is ook vintage, het is een oud bouwpakketje van Amroh, vroegah heel bekend bij zelfbouwers.
De middelste stekker aansluiting is voor de luidspreker, meestal is dat ca 4 Ohm, maar 8 Ohm gaat ook maar met wat minder vermogen, op de tape din kan je je gitaar zetten, pin 1 of anders pin 5 is input en 3 is massa.
Versterker zal ca 3 watt zijn maar met een gitaar erop zal het flink scheuren en volume op 10 daar kunnen buizenversterkers gewoon tegen en speaker zonder tweeter want die is anders zo stuk.

Geen idee hoe de specificaties in die tijd voor de luidsprekers waren.
Een luidspreker zomaar daar op aansluiten is misschien toch een beetje eng.
Heb je meet apparatuur? Een scope zou helpen om te zien wat voor een signaal er uit komt en of de spanning niet te hoog is.

Hey bedankt voor de reacties!

Heb eens gemeten met de multi op weerstand, en kwam rond de 2-3 ohm uit op de stekker...
Zal waarschijnlijk 4 ohm zijn dan? Meet hij te laag omdat er iets stuk is ?
De spanning heb ik nog niet gemeten over de output
Ik heb nog wat ouwe boxen liggen, ook van 4 ohm ga gewoon eens eentje inpluggen...
Verloop stekker wordt dan één kant AC plug andere kant 1/4 Jack of twee draadjes voor hifi boxen?
Wel erg weird en gevaarlijk een gitaarkabel die dan ook in de netstroom kan, oppassen dat er niemand dat ziet liggen en meteen erin pleurt!!!

Zijn't geen banaansockets (4mm) toevallig? Die kom je (vooral in de States dan) wel eens tegen op eindversterkers om de speakers op aan te sluiten.
Een euro-netspanningsstekker past daar inderdaad in, maar echt goed vastzitten zal-ie niet.

Een eurostekker past precies, pennen zijn idd ca 4mm, alleen aan de speaker moet dan zo'n stekker, ik zou alleen de 2 polen en niet het plastic omhulzel van de stekker gebruiken, kan je deze ook niet per ongeluk in het stopcontact steken, geeft hellaas maar 1x een leuk effect...
Aan je gitaar moet je idd een verloop kabel maken iets van jack naar din.

Ahja en de voedings stekker heeft uiteraard geen aarding...
Wat is de juiste manier om zo een oude bak te aarden, of moet het helemaal niet?
Mag ik gewoon het chassis aan de aarde (van een euronetplug) hangen?

Ok heb er net m'n gitaar eens in geplugt, om eens te meten over de uitgang..
Als ik de volume knop opendraaide schoten er vonken rond binnenin!! Oops :?
Toch maar even binnendoen bij een tech?

Is het de moeite om zoiets te laten repareren? Komt er een mooie sound denken jullie?
Ik hoop gewoon op een warm lampen geluid wat ook wat kan oversturen eventueel...

Je moet een buizen amp nooit aanzetten zonder speaker (of dummyload) erop.
Daar gaan ze kapot van.
Als je geluk hebt fikken de buizen door.
Als je pech hebt de eindtrafo (die is lastiger te vervangen / duurder)

thanx voor de tips ,ik had er een speaker aangehangen maar er kwam niks uit... ik ben een noob op gebied van Buizen en Amps , heb alleen maar ervaring met Pedaaltjes en circuitjes op 9-12v te bouwen

Ik had gewoon gehoopt dat hij ging werken....

Allesinds onmiddelijk afgezet en uitgetrokken toen ik de vonkjes zag...

Vraag me gewoon af of het de moeite loont zoiets te laten repareren...

Vraag me gewoon af of het de moeite loont zoiets te laten repareren...

Jawel joh:)
Een voordeel van dit soort amps is dat ze meestal erg eenvoudig van opzet zijn.
Je moet alleen wel oppassen met rommelen, want er worden hoge spanningen gebruik.
Dus het kan gevaarlijk zijn.

Leuke site!:okdan:

DANK Richard........
Hij bestaat al zo'n 10/12 jaar.......ik was er vroeg bij......
Ben nog uit het BBS tijdperk namelijk......
(hoge telefoonrekening joh!:stupid)

groet,

rob

Back