Yamaha SY-99 als oefenpiano

CloudRiders

Stamgast
Ha forumleden,

Ik wil binnenkort beginnen met het nemen van pianolessen en zoek dan voor thuis een lekkere synth / keyboard om te kunnen oefenen. Ik zoek eigenlijk iets dat het gevoel van een piano het meest benaderd, maar wat ik tegelijkertijd ook nog als een vette Synth zou kunnen gebruiken.

Nu denk ik zelf aan de SY-99 van Yamaha omdat dit nu eenmaal de vetste FM-Bak beschikbaar is en ik een voorliefde heb voor dit soort Synths (zal wel komen omdat ik in de jaren 80 begon met muziek luisteren) Ik heb kunnen vinden dat hij semi-gewogen toetsen heeft. Zijn er mensen die die ervaring hebben met deze synth en kunnen vertellen of het speelgevoel in de buurt komt van een echte piano?

Ik ga er vanuit dat de pianogeluiden die erin zitten goed genoeg zijn, maar ik zou ook zomaar kunnen kiezen voor een VST voor het piano stukje. Dus dat is van ondergeschikt belang.

Martin

Ik heb er een te koop. Zoals alle klavieren van Yamaha van deze prijsklasse speelt het erg prettig. De akoestischepianoklank is bruikbaar maar kan niet concurreren met moderne instrumenten. De electrische FM-piano's zijn natuurlijk van grote klasse!

Een SY-99 lijkt me nou niet bepaald geschikt voor als je pianolessen gaat nemen.
Het klavier is ongebalanceerd (niet gewogen, zoals bij een echte piano) en de pianoklank die erin zit lijkt nergens op.
Natuurlijk, er zitten vette (FM-)synthsounds in en de electrische piano's zijn prima, maar er zijn veel betere keyboards om 'piano' op te leren spelen.

Bijvoorbeeld.... een piano.
Geloof me; voor pianolessen gaat er niets boven de natural feel van een echte akoestische piano.
En, bovenop ruimte genoeg voor allerlei elektronica.

Back