Yamaha DB50XG bordje en een synthesizer??

Er waren tig van dat soort kaartjes ("wavetable" - heeft niks met een wavetable synth te maken, het zijn allemaal romplers), maar de meeste waren effectief romplers van de simpelere soort met heel weinig parameters en/of slechte kwaliteit samples. Enkel bepaalde kaartjes hadden een groot aantal editbare parameters, waaronder die van Yamaha en Korg. Sommige fabrikanten hebben vervolgens die kaartjes in behuizingen gestopt en ze ook nog als externe modules verkocht.

Turtle Beach Multisound!

Turtle Beach Multisound
Wiki Turtle Beach Sound Cards

Multisound Classic was a 430 USD full-length ISA sound card produced from 1991 to 1994. It contained an EMU Proteus 1/XR professional MIDI rack engine with 2 MB or 4 MB ROM sample pack and a Motorola 56001 / 68000 DSP chip pair for wave recording and playback.

Er waren tig van dat soort kaartjes ("wavetable" - heeft niks met een wavetable synth te maken, het zijn allemaal romplers), maar de meeste waren effectief romplers van de simpelere soort met heel weinig parameters en/of slechte kwaliteit samples. Enkel bepaalde kaartjes hadden een groot aantal editbare parameters, waaronder die van Yamaha en Korg. Sommige fabrikanten hebben vervolgens die kaartjes in behuizingen gestopt en ze ook nog als externe modules verkocht.
Interessant. Ik was niet zo van het gamen destijds.. Heb weleens bij een maatje iets gehoord.. maar volgens mij overtrof dat bij lange na niet de DB50xg.. Wist niet dat er ook een Korg variant was.. en zie nu ook nog een Roland..

Interessant. Ik was niet zo van het gamen destijds.. Heb weleens bij een maatje iets gehoord.. maar volgens mij overtrof dat bij lange na niet de DB50xg.. Wist niet dat er ook een Korg variant was.. en zie nu ook nog een Roland..
Het was ook maar een bepaalde tijdsperiode, en ze waren best duur. Thuis moesten we het behelpen met een Soundblaster-kloon (2-op FM) in onze eerste PC (begin jaren '90), en 1-2 jaar later kwam de PCI bus en iets later weer de betere geluidskaarten zoals de Turtle Beach en Terratec kaarten. Ergens heb ik het altijd jammer gevonden dat toen ik mijn eerste eigen PC kocht ik hem niet bij de lokale shop heb laten bouwen die veel van de meer high-end audiokaarten had - had ik er een Terratec met de Waldorf expansion bay in kunnen laten zetten.

Back