Yamaha DB50XG bordje en een synthesizer??

robbie50

ferkeert lit
Vroeger ergens in 1996 kocht ik voor 324,00 gulden zo'n sound daughter board voor in mijn PC.:okdan:
Later heb ik alle pennetjes op het bordje op een andere zijde van het bordje moeten maken om hem (het bordje!) in een synthesizer te kunnen plaatsen, maar........
ik ben totaal vergeten in welke synth. ik hem toen kon inbouwen...:beard:
Hebben jullie dit ook meegemaakt en weten jullie het wel, (of misschien nog meer?), van het gebruik van dit bordje....dan GRAAG reactie.
Ik heb de aankoop bon en de groene "owner's manual" nog, bordje is weg!

groet,
Rob

Korg NS5R.....:eureka:

Basic system,

Wist ik ook niet, maar het was een toetsenbordje.....misschien wel een MIDI toetsen geval....

Rob

Bijna 10 jaar geleden, voor de beste geluidskwaliteit, had ik dit gekocht:

CHiLL V Waveblaster MIDI interface board:

Behuizing voor het geheel:

Vroeger ergens in 1996 kocht ik voor 324,00 gulden zo'n sound daughter board voor in mijn PC.:okdan:
Later heb ik alle pennetjes op het bordje op een andere zijde van het bordje moeten maken om hem (het bordje!) in een synthesizer te kunnen plaatsen, maar........
ik ben totaal vergeten in welke synth. ik hem toen kon inbouwen...:beard:
Hebben jullie dit ook meegemaakt en weten jullie het wel, (of misschien nog meer?), van het gebruik van dit bordje....dan GRAAG reactie.
Ik heb de aankoop bon en de groene "owner's manual" nog, bordje is weg!

groet,
Rob
Staat er in die owners manual niet gewoon ergens achterin met welke synths deze compatible is?

Edit: nee dus:)

Staat er in die owners manual niet gewoon ergens achterin met welke synths deze compatible is?

Edit: nee dus:)
Nee. Klopt. Hij is compatible met de wavetable expansie connector die je 20 jaar en meer terug op veel geluidskaarten kon vinden.

Ik was pre 2000 echt een enorme slet voor m'n DB50XG en had er 2. Ik ben er eentje extreem kwijt jammergenoeg want ze zijn best geld waard. Voor de andere heb ik vrij recent zo'n Midi i/o bordje gemaakt maar daar zitteneen paar kleine foutjes in die ik er nog nieu uit heb gedebugged. Ook al omdat toen die bordjes vanuit JLC PCB onderweg waren ik tegen een DB50xg plugin aanliep die het bijzonder goed doet. Daarnaast heb ik een MU90 en een MU100 die ook dezelfde sounds bevatten.

Daarnaast heb ik een MU90 en een MU100 die ook dezelfde sounds bevatten.
Het unieke aan de DB50XG is dat QS300 sounds (via XG-Gold zijn dat bijna 1280 patches) erin te laden zijn, dat lukt niet met de MU's.
Ze spelen niet allemaal accuraat af als van de QS300, maar zijn wel zeer OK.

Het unieke aan de DB50XG is dat QS300 sounds (via XG-Gold zijn dat bijna 1280 patches) erin te laden zijn, dat lukt niet met de MU's.
Ze spelen niet allemaal accuraat af als van de QS300, maar zijn wel zeer OK.
Nou ja, dat lukt niet met alle MU's behalve de MU10. Die heeft een op de QS300 gelijkende volledig editbare MIDI-specificatie.

Op zich zou het mij ook niet verbazen als het ding gewoon een DB50XG in een externe behuizing is (heeft geen display, geen normale backup batterij - wel normale batterijen, zeer weinig knoppen, en vereist een seriële of MIDI verbinding met een PC om het maximale er uit te halen), maar Yamaha's behuizing is een soort clamshell die moeilijk te openen is, dus ik kan het niet checken.

• Duimpje
Duimpjes: RPH
Ik heb weleens meegekregen dat de DB50- en 60xg zo populair zijn omdat het voor retro gamers (DOS) het enige kaartje is wat op een ISA geluidskaart geprikt kon worden.. PCI werd niet ondersteund in DOS. .. natuurlijk kun je ook een emulator gebruiken maar dan is het geen echt retro systeem. :D Was er ook niet ooit een clone gemaakt? NEC XR385 kom ik her en der tegen..

Ik heb er destijds zelf ook weleens voor gestaan er 1 te kopen maar kon wat later voor betrekkelijk weinig een tweedehands SW1000xg kopen.. een soort upgrade van de DB50 en 60 XG. 64stemmig en 20mb waverom. Zaten ook véél meer effecten op. Asio werkte alleen heel slecht (hoge latency) en dan heb ik het over de XP tijd.. maar als je em midi aanstuurde was dat geen probleem. De SW1000xg was een PCI kaart maar het idee van het DB XG daughterboard was wel een beetje voortgezet want je kon er ook een AN VL of DX board op inpluggen. Ik heb er tijden een AN board op gehad.. klonk echt goed. Ik dacht dat ik er nog 'n paar van had gescoord.. iig 2. En vanaf dat moment ook een een gaan verzamelen dacht ik.. Ik had een PC (W98 ) met verschillende geluidskaarten, dat was mijn synthrack.. :D Ben er daarna nog veel meer gaan verzamelen.. nie gezond.. en gelukkig nu geen last meer van (ergens in een stapel kraten op zolder). :)

Wel her en der leuke experimentjes mee gehad.

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: RPH
Nou ja, dat lukt niet met alle MU's behalve de MU10. Die heeft een op de QS300 gelijkende volledig editbare MIDI-specificatie.

Op zich zou het mij ook niet verbazen als het ding gewoon een DB50XG in een externe behuizing is (heeft geen display, geen normale backup batterij - wel normale batterijen, zeer weinig knoppen, en vereist een seriële of MIDI verbinding met een PC om het maximale er uit te halen), maar Yamaha's behuizing is een soort clamshell die moeilijk te openen is, dus ik kan het niet checken.
Dank voor de correctie, nooit geweten!

Ik heb weleens meegekregen dat de DB50- en 60xg zo populair zijn omdat het voor retro gamers (DOS) het enige kaartje is wat op een ISA geluidskaart geprikt kon worden.. PCI werd niet ondersteund in DOS. .. natuurlijk kun je ook een emulator gebruiken maar dan is het geen echt retro systeem. :D Was er ook niet ooit een clone gemaakt? NEC XR385 kom ik her en der tegen..
Er waren tig van dat soort kaartjes ("wavetable" - heeft niks met een wavetable synth te maken, het zijn allemaal romplers), maar de meeste waren effectief romplers van de simpelere soort met heel weinig parameters en/of slechte kwaliteit samples. Enkel bepaalde kaartjes hadden een groot aantal editbare parameters, waaronder die van Yamaha en Korg. Sommige fabrikanten hebben vervolgens die kaartjes in behuizingen gestopt en ze ook nog als externe modules verkocht.

Niet helemaal. Er zit geen DB50XG kaart in. Maar verder zit je knap "warm".

Back