EQ eerst en dan effecten of andersom?

EnTrancer

Ingeburgerd
Wat is beter? Eerst een eq/filter over het droge geluid toepassen en dan eventuele effecten zoals eerst delay dan chorus en dan reverb etc. Of moet eq pas op het allerlaatst dus zodra je alle effecten erop hebt toegepast? En zit er ook een bepaalde volgorde in bij het toepassen van de effecten?

Of maakt het niets uit zolang het voor je gevoel\gehoor goed is en het goed klinkt in de mix?

(overigens werk ik met fl studio en reason)

Wat MatthewLeBlom zegt,

ik merk wel dat ik vaak de EQ vooraan zet om het geluid al een beetje te shapen voordat ik t een distortion of compressor injaag bijvoorbeeld zodat ik geen frequenties mee ga boosten die ik er al niet in wil hebben.

lig er aan... als je wil dat het totaal geluid (dus incl. effecten) binnen een bepaald gebied moet blijven dan zou ik EQ aan het einde van de chain doen... sommige effecten kunnen geluid genereren dat buiten het freq gebied valt van het basis geluid...

als je basis geluid al helemaal goed is heb je ook geen pre EQ meer nodig om de randjes bij te schaven en dus alleen een EQ nodig op het einde...

Wat MatthewLeBlom zegt,

ik merk wel dat ik vaak de EQ achteraan zet om het geluid dat al een beetje geshaped is door een distortion of compressor bijvoorbeeld , zodat ik geen frequenties mee ga boosten die ik er al niet uit wil hebben.

Wat MatthewLeBlom zegt,

ik merk wel dat ik vaak de EQ achteraan zet om het geluid dat al een beetje geshaped is door een distortion of compressor bijvoorbeeld , zodat ik geen frequenties mee ga boosten die ik er al niet uit wil hebben.

Neem nou reverb, die wil je zo helder mogelijk.
Die bitrate moet maximaal benut worden, hier is eerst eq het beste zodat je zo hard mogelijk in kan sturen.
( hier heb ik het over irritante frequencies eruit filteren )
Frequencies harder maken is na het effect beter !!!
Bijna alle effecten bevatten binnenin filters, dus een zo breed mogelijk geluid is vereist, omdat eerst in het effect alles gefiltert word.

Je hebt trouwens 2 manieren van eq.
De boel netjes maken ( irri freqs eruit , lekkerre freqs erbij ).
De Mid volopen, hi eventueel. en bass mischien ( dit noem ik niet eqen maar eq-boosten ).
Dit laatste wil je zeker niet voor je effect, bij distortion maakt het niet veel uit, kraakt tog al.

Laatst gewijzigd:
Normaal gesproken eerst EQ! dus stel voor je wil EQ gaan gebruiken maar na de reverb, dan kun je beter EQ eerst gebruiken en dan Reverb Waarom? omdat galm al geproccesd heeft, en dan ga je EQ gebruiken dat gaat ten kosten van de dry instrument!
Ik doe het zo, Comp/EQ/Chorus Delay/Reverb allerlaatste op een aparte kanaal en dan WET vol op 100% en dan volume afstemmen naar smaak. voordeel van aparte kanaal, je kan dan het grote van de diepte aanpassen en de kleur! bijv API EQ, of een vintage EQ op de reverb kanaal zo heb je een hele mooie kleuren pallet!

Back