Wanneer is een synth minimaal een synth?

6 trak

?ILLEGAL QUANTITY ERROR
voor mij is een synth minimaal een synths als ie tenminste heeft:

- 1 OSC met zaagtand of blokgolf
- 1 LFO met standaard triangle
- 1 ENV met tenminste Attack, Sustain, Decay/Release (zelfde knop)
- LPF met de gebruikelijke Cutoff, Res, LFO depth, ENV depth, KBDtrack (hoeft niet manuaal instelbaar te zijn)
- VCA met level en env/gate switch

dit uiteraard ff met het oog op synthese...
(ja, er zijn idd doosjes met nog minder maar om ze dan meteen volwaardige synths te noemen...?)

mijn minimaal ideaalste synth zal toch al snel moeten beginnen met iig 2 OSCs en 2 ENVs :koffie:

Hmm mijn Z1 heeft geen env/gate switch dus is geen echte synth ;)

synthese betekent iets in de trant van dingen samenvoegen tot een geheel.....dus eigenlijk is een synth
met een oscillator geen synthesizer. Dus minimaal twee oscillatoren zijn nodig. Maar dat is dan ook wel erg minimaal.
een echte synthesizer is er dan een met heel veel oscillatoren. En een kerkorgel is wat dat betreft zeker een synthese machine synthesizer. Dus al een eeuwen oud instrument. Bach was zeker een synthesizer-fanaat.
Filters, enveloppes en al die zaken die voegen niets toe, maar manipuleren de klank of iets anders....dus eigenlijk zijn deze niet genoeg om iets een synthesizer te mogen noemen.
Subtractieve synthese is eigenlijk ook een vreemde term: door dingen weg te halen voeg je dingen samen tot een ding?

Maar voor mij is 'iets' een synthesizer (op deze vroege morgen) als het minimaal aan twee eisen voldoet:

er komt geluid uit,
en je kan dat geluid veranderen.

tja, dan is een radio of scheerapparaat dus ook een synthesizer........

Als ie sampled waveforms heeft, of granulair en additieve synthese valt dat volgens jouw specs niet onder synth?

ik vind een keyboard geen verreiste voor een synthesier...

uit een synth hoeven geen melodieen te komen. het gaat in de eerste plaats om klank-opwekking

..als er 'intelligent synthesizer' op staat, zoals op mijn oude Roland E-56 !

Zetten ze er toch niet ZOmaar op?!

8o)

298197408yp.jpg

heel simpel, als je zelf het geluid kan aanpassen/wijzigen is het een synth (functie)

nieuwe vraag:

Wanneer is een synthesizer minimaal een 'intelligent synthesizer'?

:-)

:D simpel: als het er op staat...

synthese betekent iets in de trant van dingen samenvoegen tot een geheel.....dus eigenlijk is een synth
met een oscillator geen synthesizer.
Nouja, dat is een homoniem van synthese, die we in deze context niet hanteren aangezien we het hebben over synthesizer.

En een kerkorgel is wat dat betreft zeker een synthese machine synthesizer.
Een kerkorgel is gewoon een analoog instrument, dat probeert niet iets anders dmv synthese na te bootsen.

met een oscillator geen synthesizer. Dus minimaal twee oscillatoren zijn nodig.
of 1 osc en een filter...
het is idd de interactie tussen blokken, bijv een envelope die de VCF freq veranderd...
maar de vraag is dan of een synth dan nog interessant is nutuulk...
Wanneer is een synthesizer minimaal een 'intelligent synthesizer'?
je zou de arpeggiator van een juno-60 ook min of meer intelligent kunnen noemen, het interpreteert een aantal ingedrukte toetsen en gaat er dan mee aan de haal door noten in een bepaalde volgorde af te spelen...

Een kerkorgel is gewoon een analoog instrument, dat probeert niet iets anders dmv synthese na te bootsen.

Een kerkorgel doet zeker aan synthese en ze proberen zeker iets na te bootsen, heel veel registers instellingen hebben niet voor niets namen van bestaande instrumenten.

Naar mijn idee is een muziekinstrument een synthesizer als het de mogelijkheid bied om zelf klanken te kunnen manipuleren en shapen op een manier die niet extern zou kunnen met bv effect eq distortion enz, dus bv met FM, ring, LFO enz, dus dan kom je idd wel snel bij een synth. uit, maar een Hammond B3 of kerkorgel is voor mij ook een synth.

Nouja, dat is een homoniem van synthese, die we in deze context niet hanteren aangezien we het hebben over synthesizer.

het woord synthesizer komt van synthese. en synthese betekent: samenvoegen. het tegenovergestelde is analyse. wat precies het omgekeerde is.

De eerste concepten van de synthesizer waren er op gericht op het synthetiseren van bestaand geluid dmv meerdere oscillatoren te gebruiken voor additieve synthese. oftewel: samenvoegen. de moderne synths lossen het probleem op van de vele oscillatoren die je daarbij nodig hebt. door een complexe golfvorm op te wekken d.m.v. bijvoorbeeld Frequentie modulatie. dit noem je subtractieve synthese.....eigenlijk zou je dan een synthesizer een substractor moeten noemen! :-)

een kerkorgel is wel degelijk een soort synthesizer. een additieve synthesizer. Een gewoon orgel trouwens ook.....

Back