Wanneer is een synth minimaal een synth?

voor mij geen vraag maar een weet...

er zijn synths gebouwd met heel veel oscilatoren (sinussen) zodat je additieve synthese kan toepassen om
elk gewenste klank te maken (klank-synthese). maar dit wordt heel duur en onwerkbaar...

maar : het is wel gedaan, en dit noem je een synthesizer.

een Hammondorgel maakt ook sinussen en stapelt die als boventonen op elkaar. Een orgel stapelt ook boventoinen op elkaar.

een gelijkenis van een op een.

additieve synthese is additieve synthese

vraag anders de heer Ernst Bonis eens hier over. mijn leraar synthese HKU, KMT , muziektechnologie.

zijn 4 wielen en een stuur ook een auto?

Ja... 3 wielen zelfs ;)

Benz_auto.jpg

goed, andere vraag: is een grote groep strijkers in een symphonie orkest dan ook synthese?

een orkest heel zoveel strijkers om qua volume gelijk te staan met bijvoorbeeld de veel hardere blazers.
wat dat met synthese te maken heeft zou ik echt niet weten! ;-)

niks eingelijk

idd, da's de vraag eigenlijk niet maar wel zo ongeveer... dus doe eens gooi :eureka:

of jij begrijp het nut niet... of misschien denk jij dat iets nut moet hebben...

Dingen zonder nut zijn altijd leuker :mega:

Euh en doe is een gooi...

Voor mij is een synth pas echt een synth als er ter minste:

1 osc (wat voor dan kan kan vco / wavetable enz. zijn)
filter of iets waarmee de klank van de osc beinvloed kan worden
1 envelope
1 modulatie bron

Kortom iets wat te tweaken valt.

Een hammond / kerk orgel valt voor mij niet onder een synth maar onder een orgel al begrijp ik dat het ook met syntheze werkt. Maar als je daar aan gaat beginnen wat is dan weer een orkest dat unisoon speelt:P

hier wat tekst van internet;

Additive synthesis builds sounds by adding together waveforms (which are usually harmonically related). An early analog example of an additive synthesizer is the Hammond organ.

Veel en veel later ontdekte men dat een toon die je hoort eigenlijk een mengsel is van allerlei tonen. Niet alleen de héle snaar of pijp weer¬klinkt, maar ook 1/2, 1/3, 1/4, 1/5, datzelfde rijtje als van Pythago¬ras, en dat gaat heel ver door. Die extra tonen noemt men boventonen en samen met de eigenlijke toon, die men grondtoon noemt, vormen ze de "harmonischen" en men begint te tellen bij de grondtoon. De boventoon is nr. 2, enz. Zie het notenvoorbeeld (z.o.z.), waarbij een lage c als grondtoon werd genomen. Alleen: als je het zó zou spelen, krijg je een veelstemmig accoord. In werkelijkheid worden ze naar boven toe steeds zachter; je bent je alleen de grondtoon bewust.
Voor de duidelijkheid heb ik maar een kleine selectie boventonen weerge¬geven. De andere zijn voor de Hammond-organist ook niet van belang. Boventonen geven door hun wisselende aantal en sterkte het karakter of timbre aan de klank. Ze maken dat je met je ogen dicht duidelijk hoort of een toon door een klarinet, of een trompet, of een viool, enz. wordt weergegeven.

meer zeg ik nooit meer hier over::slotje:

Voor mij is een synth pas echt een synth als er ter minste:

1 osc (wat voor dan kan kan vco / wavetable enz. zijn)
filter of iets waarmee de klank van de osc beinvloed kan worden
1 envelope
1 modulatie bron

Kortom iets wat te tweaken valt.

Een hammond / kerk orgel valt voor mij niet onder een synth maar onder een orgel al begrijp ik dat het ook met syntheze werkt. Maar als je daar aan gaat beginnen wat is dan weer een orkest dat unisoon speelt:P

Je noemt nou net 3 dingen die een Hammond orgel ook heeft, meerdere oscilators zelfs, de percussie parameter op de B3 is een envelop en de lesley is een modulator....

een orkest heel zoveel strijkers om qua volume gelijk te staan met bijvoorbeeld de veel hardere blazers.
dat is net zo goed additief...!

maar hier ging het aanvankelijk ook totaal ende compleet niet over verder...
zijn 4 wielen en een stuur ook een auto?
is het volgende een film?

Harry-Potter-And-The-Halfblood-Prince-2009-Danish-Cd-Cover-22215.jpg

nee dat is het niet, het is een zilveren schijfje met een opdruk aan de ene kant en aan de andere zijde een hoeveel putjes...
ik kan, als ik naar de CD kijk, deze niet interpreteren als beeld (in de vorm van bewegende beelden)
ik kan, als ik de CD bij mijn oor hou, ook geen geluid horen dat bij die film hoort...
meer zeg ik nooit meer hier over::slotje:
lekkere one-way discussie idd :okdan:

Laatst gewijzigd:
Je noemt nou net 3 dingen die een Hammond orgel ook heeft, meerdere oscilators zelfs, de percussie parameter op de B3 is een envelop en de lesley is een modulator....

Klopt helemaal :okdan:

Alleen vindt ik het alsnog geen synth maar een orgel. Is trouwens niet negatief bedoelt want B3's zijn te gek. Maar wat ik wil zeggen je moet ergens een lijn trekken omdat anders eigenlijk alles een synth wordt. Als je dree mensen hebt die allemaal staan te schreeuwen heb je oor 3 osc. die mensen kunnen moduleeren en alles... echter om dat nou een synth te noemen:?

even nog:

ik beweer dan ook niet dat een orgel of hammond een synthesizer is...

ik legde in het begin alleen even een mogelijke definitie neer over wat een synthesizer in feite is. en dan ligt een orgel heel dicht in de buurt. maar goed.....ik heb het zelf niet verzonnen. het is algemeen bekende informatie,

het werd weer eens een keiharde nietsontziende alles verscheurende discussie!! :-)

gevolgen: 20 slachtoffers, waarvan 2 dode en 5 in levensgevaar!

synthese is als het geluid niet door natuurlijke eigenschappen ontstaat maar met behulp van elektronen.

synthersizer is dan nog een stapje verder, bv als je parameters vrij kan invullen. maakt dan voor de rest niet uit welk type synthese. denk ik.

een hammond komt wel iets dichter in de buurt dan een bosje fluiten van een kerk orgel iig...

ik had als baan ooit assistent orgel-stemmer van het orgel van het Concert gebouw te Amsterdam.
dan zat ik achter het orgel de toetsen en registers te bedienen. 5 uur in de morgen, met voor me de hele lege ruimte van de zaal, gezien van uit de hoogte, als een soort god.

uit ervaring kan ik dan zeggen:
dat zijn geen bosje fluitjes die er uitkomen, maar heel krachtig en heftig oer-geweld! en daar kan echt geen Moogje of Korgje tegenop!

ik heb het zelf niet verzonnen. het is algemeen bekende informatie
ach so, je bent een echte repeater :)
het werd weer eens een keiharde nietsontziende alles verscheurende discussie!! :-)
valt mee, of had je daar op gehoopt? ;)
uit ervaring kan ik dan zeggen:
dat zijn geen bosje fluitjes die er uitkomen, maar heel krachtig en heftig oer-geweld! en daar kan echt geen Moogje of Korgje tegenop!
dat moge duidelijk zijn maar daar gaat het verder niet om...

ik heb netjes en duidelijk antwoord gegeven op de vraag van dit topic.

mijn verhaaltje over orgels en synthese is basiskennis.

Back