Midi to trigger met velocity

etaoin

Brodgar Tech
Kent iemand een goeie DIY midi to trigger met velocity? Ik wilde de DrumBox gaan bouwen maar ik kreeg net gister te horen dat de PCB's niet meer leverbaar zijn en waarschijnlijk ook niet meer gemaakt gaan worden.

Gewone midi-triggers met vaste pulsen zijn er genoeg, ik heb zelf nog een ADV-MIDI liggen, maar ik wil graag velocity gebruiken als accent. Eentje met een andere oplossing voor accent (zoals bijvoorbeeld die manier waarop de 808 het doet) is waarschijnlijk ook prima.

Toch niet zo'n heel moeilijke printplaat om zelf te routen/maken?
Schema is behoorlijk overzichtelijk. :-)
Overigens, mochten we Seb willen overhalen, ik ben wel geinteresseerd in twee pcbs, een voor een fatcontroller, en een voor een drumbox. Ziet er uit als dezelfde pcb, dus das makkelijk :-)

Toch niet zo'n heel moeilijke printplaat om zelf te routen/maken?
Schema is behoorlijk overzichtelijk. :-)

Als jij het zegt... ik begin er niet aan. Het gaat vast niet enkelzijdig lukken dus dat zou ook nog betekenen dat ik hem niet zelf kan etsen. Da's een investering in tijd en productiekosten die ik niet wil maken.

Overigens, mochten we Seb willen overhalen, ik ben wel geinteresseerd in twee pcbs, een voor een fatcontroller, en een voor een drumbox. Ziet er uit als dezelfde pcb, dus das makkelijk :-)

Ik heb zelf al een FatController, dat is inderdaad dezelfde PCB. Seb heeft overigens in dezelfde mail laten weten dat de software updates die hij op de site noemt nooit zullen komen, dus het blijft een 1-kanaals midi-cv, ondanks dat er drie gates en 15 cv's op zitten.

Als jij het zegt... ik begin er niet aan. Het gaat vast niet enkelzijdig lukken dus dat zou ook nog betekenen dat ik hem niet zelf kan etsen. Da's een investering in tijd en productiekosten die ik niet wil maken.
Bij interesse van 10+ stuks wil ik ze wel laten maken. Maarrr, dan moet ik goedkeuring van Seb hebben, en misschien is de prijs dan ook hoger. Zelf dubbelzijdig etsen is niet echt fijn idd.

Ik heb zelf al een FatController, dat is inderdaad dezelfde PCB. Seb heeft overigens in dezelfde mail laten weten dat de software updates die hij op de site noemt nooit zullen komen, dus het blijft een 1-kanaals midi-cv, ondanks dat er drie gates en 15 cv's op zitten.
Jammer, dan is het minder interessant.

Zelf dubbelzijdig etsen is niet echt fijn idd.

Ik heb inmiddels aardig door hoe het moet, maar lang niet alle dubbelzijdige ontwerpen lenen zich voor DIY etsen, dus daar zou dan bij het ontwerp al rekening mee gehouden moeten worden. Ik had al zitten denken om Seb te vragen om twee PDF'jes maar ik weet hoe klein zijn via's zijn :D

Paia midi2cv8? Heb je er dan alleen wel drie voor nodig om aan 24 triggers te komen. Andere optie zou met iets van comparatoren zijn, de analoge methode, zeg maar, weet niet of dat zo handig is (nou zie ik dat je ook velocity wil, dan is dit geen optie).

Ik heb er niet per se 24 nodig alleen vond ik dat een mooi voordeel van die DrumBox voor die prijs (en alle onderdelen daarvan had ik liggen omdat ik alles destijds voor de Fat Controller dubbel besteld had). Velocity is inderdaad een must, daarom is bijvoorbeeld de ucapps midiio geen optie omdat die alleen maar 5V pulsen levert.

Je moet een Elby Design kopen.
Daarvan heb ik er inmiddels 4 die tegek werken.
8 channels per stuk.

Ik heb er eentje die je kan lenen om uit te proberen. Die is helemaal afgebouwd met midi input en 8 jack trigger outputs. Werkt op een standaard 9 volt adapter.
Maar dan moet je wel tweemaal portokosten betalen (heen en terugsturen).

kan je niet veel simpeler zelf iets schrijven voor een pic of avr?
ik ben met de meeste dingen in een stoffige zaterdagmiddag klaar.

als je bijvoorbeeld voor een avr de pcm mode gebruikt, dan kan je de complete d/a converter weglaten
dan heb je naast de controller alleen nog de mux en wat s&h nodig.

:mega:

Voor alle duidelijkheid : wat moet dat voorstellen trigger met velocity ?

Formeel zou je moeten spreken van een midid-CV converter.
Met als functie: hoe hoger de velocity hoe hoger de uitstuurspanning.

Sommige drumcomputers gaan harder klinken als je de trigger een hogere spanning geeft.

Het gaat inderdaad om pulsen van ca. 0..10V met vaste breedte waarvan de hoogte afhankelijk is van de velocity, precies wat Matthew zegt omdat sommige drummodules het volume daarmee regelen. Dus geen gewone midi-cv omdat daar de output hoog blijft totaan de note off en dat is niet de bedoeling.

Elby valt voor mij af omdat ik daar meerdere malen een aanvaring mee heb gehad en geen zaken meer mee wil doen. Maar gelukkig heeft Paul Maddox zijn originele project open source gemaakt (incl. PCB), dus dat zou nog een optie zijn.

Zelf schrijven is misschien voor een doorgewinterde ontwerper een zaterdagmiddagklus, maar ik heb nog nooit voor PIC of AVR geschreven. Met een Z80 kan ik echter alles (sprak opa) :D

Elby valt voor mij af omdat ik daar meerdere malen een aanvaring mee heb gehad en geen zaken meer mee wil doen. Maar gelukkig heeft Paul Maddox zijn originele project open source gemaakt (incl. PCB), dus dat zou nog een optie zijn.
En om 0..10V te krijgen moet je hem dan nog wel even versterken, want de MIDI2SDS geeft 0..4V pulsen. Opampje is zo neergeplant natuurlijk :)

Back