Yamaha sound namaken met de Virus TI? (screenshots inside!)

Hoi,

Ik probeer een sound na te maken met mijn Virus TI.
Dit zijn de instellingen van de Yamaha synth maar ik kom er niet helemaal uit..
Waar vindt ik bijvoorbeeld de VCO1 en VCO2 instellingen?

Misschien kan iemand de instellingen "vertalen" naar Virus TI namen? :halleluja
alvast bedankt!

Attachments

• settings1.JPG
    settings1.JPG
    128 KB · Bekeken: 131
  • settings2.JPG
    settings2.JPG
    127,5 KB · Bekeken: 106
Wat ?! Wil je dat we die hele patch vertalen ?

Leer aub eens eerst je afkortingen, als je al niet weet wat een VCO is... :Z

Wat ?! Wil je dat we die hele patch vertalen ?

Leer aub eens eerst je afkortingen, als je al niet weet wat een VCO is... :Z

Ik wil of verwacht helemaal niets. Ben je met het verkeerde been uit bed gestapt misschien? Beetje aardiger kan geen kwaad. Ik ben wat dit betreft inderdaad een noob.
Ik weet dat VCO de afkorting is voor Voltage Controlled Oscillator, waarschijnlijk de OSC's in VC :eureka:

In de screenshot staat onder VCO1:
FM SRC1 en FM SRC1, wat wordt hiermee bedoeld?
Ook PWMD en PMOD is bij mij niet bekend...

frequency modulation source 1, dus de bron die de freq. moduleerd.

ik zie niet 1 2 3 wat gekozen is, volgens mij niks.

en puls width modulation lijkt mij. misschien moet je even aan de knopjes draainen zodat je weet wat er gebeurd.....

Ben je met het verkeerde been uit bed gestapt misschien? Beetje aardiger kan geen kwaad.
Helaas, ik heb altijd de pest aan luierikken die zich te goed voelen om zelf ook eens een boek vast te nemen.

Of ben je noob in lezen ?

nou zeg :)

Lijkt me een 1osc patch, met ruis en de andere met 2 oscs check de getallen.
Zijn deze 2 sounds gelayerd met elkaar?

Helaas, ik heb altijd de pest aan luierikken die zich te goed voelen om zelf ook eens een boek vast te nemen.

Bericht door een moderator:
In dat geval bestaat er nog altijd de optie om de thread te negeren en niet te reageren. :)

geluid
Het is makkelijker om gewoon een mp3tje of wavje neer te zetten en deze dan te laten reverse-engineeren :)

In de screenshot staat onder VCO1:
FM SRC1 en FM SRC1, wat wordt hiermee bedoeld?
Frequency-modulation. Maar, als die op 0 staat hoef je er niks mee te doen.

Ook PWMD en PMOD is bij mij niet bekend...
PWMD = pulsewidth modulation, pmod = pitch modulation. Je moet hiervoor even in de modulatie-matrix van de Virus kijken. Echter, je hoeft niks te doen als die op 0 staat.

Wat je in de oscillators van de AN ook nog hebt is "edge". Dit is een soort lowpass-filter voordat de oscillator door de filter gaat. Edge op 0 = sinusgolf, Edge op 127 = oorspronkelijke zaag/blokgolf.

bedankt voor je hulp.
on topic, zo klinkt de yamaha patch (incl. alle fx in de yamaha zelf)

rechts van de mixer staan 2 envelopes, de onderste is de amp, het geluid fade dus in.
klopt deze "vertaling"een beetje (van links naar rechts):

(settings 1 screenshot)
LFO page
Waveshape = Triangle
LFO1 speed = LFO1 rate (99)

(settings 2 screenshot)
LFO page
Waveshape = Sine
LFO2 speed = LFO2 rate (33)

VCO2 = OSCILLATOR 2
Waveform shape = SAW
P.WIDTH = Pulsewidth (50%)
PMOD = ???

VCO1 = OSCILLATOR 1
Waveform shape = SAW
P.WIDTH = Pulsewidth (74%)
EDGE = ???
PMOD = ???

Verder zie ik onder de mixer VCO2 op "0" staan. Wordt deze niet gebruikt?
Noise staat ook op "0" trouwens.

Attachments

• sound.mp3
    314 KB · Bekeken: 111
  • ti_lfo.JPG
    ti_lfo.JPG
    61,6 KB · Bekeken: 106
  • ti_osc.JPG
    ti_osc.JPG
    60,2 KB · Bekeken: 112
Het geluid wat je nu laat horen is -juist- een schoolvoorbeeld van een blokgolf (square wave) - niet van een zaagtand! :)

Bericht door een moderator:
In dat geval bestaat er nog altijd de optie om de thread te negeren en niet te reageren. :)
het acide gehalte van keybern's post is redelijk hoog doch kan het verwijzen naar een boek/handleiding een positieve bijdrage zijn want het lijkt er wel een beetje op dat de TS niet 100% van de synthese kaas heeft gesnoept...

maar als de TS toch niet van plan is zichzelf te verrijken met knowledge en er vanuit gaat dat de patch wel ff 1:1 zal worden vertaald door het SF volk dan kunnen mensen zoals keybern beter niet reageren idd :D

Het geluid wat je nu laat horen is -juist- een schoolvoorbeeld van een blokgolf (square wave) - niet van een zaagtand! :)

Toch staan de VCO's van deze patch beiden op SAW....(zie screenshot) Ik vindt het ook als een square klinken (de patchnaam heet overigens ook "square?".
Blijkbaar klinkt het zo door bepaalde instellingen?

het acide gehalte van keybern's post is redelijk hoog doch kan het verwijzen naar een boek/handleiding een positieve bijdrage zijn want het lijkt er wel een beetje op dat de TS niet 100% van de synthese kaas heeft gesnoept...

maar als de TS toch niet van plan is zichzelf te verrijken met knowledge en er vanuit gaat dat de patch wel ff 1:1 zal worden vertaald door het SF volk dan kunnen mensen zoals keybern beter niet reageren idd :D

Nogmaals, ik stel deze vraag JUIST om meer inzicht te krijgen, anders had ik de vraag namelijk niet gesteld. Ik was namelijk van mening dat SF members best bereid zijn om elkaar op weg te helpen.... en niet alleen maar om commentaar te geven als iemand niet precies weet wat hij/zij moet doen. Helaas zijn sommige mensen met kennis blijkbaar te egoistisch om dit te delen.
Met de tip "pak maar een boek" helpt je iemand echt op weg (noem op zn minst dan een titel;) )

die belgen zijn stug volk, je moe er mee leren omgaan;)
wat de ts zijn vraag betrefd kan ik je niet verder helpen,ik ben waarschijnlijk een grotere noob ..
al weet ik wel wat elk knopje doet waar ik aan draai8~
en daar gaat het om.. dingen die je niet zo 1,2,3 kan vinden vraag je op een forum
daar zijn ze voor.. informatie delen,inwinnen

Toch staan de VCO's van deze patch beiden op SAW....(zie screenshot)

Je hebt 2 screenshots gepost. De AN1x heeft twee "scenes" - deze worden op elkaar gestapeld of 1 scene is beschikbaar per deel van het toetsenbord. Het is een soort fake multitimbrality.

Je ziet ook nog in de mixer een parameter genaamd "feedback" staan, en die staat bij beiden op 30 of zo. Het lijkt me dat dat de oorzaak is van de blokgolf, ook al staan de oscillators op zaagtand. De golfvorm wordt hier door overstuurd/vervormd. Draai maar eens terug naar 0 als je de AN1x nog in de studio hebt staan.

De Virus heeft die feedback-parameter volgens mij niet; vandaar dat het nuttiger is om naar het geluid te luisteren en 't op basis daar van na te maken.

ik heb inmiddels een vergelojkbare sound gemaakt met mn TI.
Ik heb osc1 op square gezet en osc2 op hypersaw, 1 octaaf lager (-12) en portamento op 40.
Tevens wat mid en hi eq geboost en een wide distorion (vindt de distortion types van de TI overigens niet zo mooi)
Komt redelijk in de buurt maar ben nog niet tevreden met het reultaat...

Is iemand bereid om te kijken naar mijn patch? Reageer svp en ik zal hem uploaden.
Bedankt!

Kun je eens de sound wat bij de screenshot hoort en de sound wat jij uit je virus hebt gehaald posten ? (geen patches , gewoon een mp3tje ofzo :P)

Of is dat de sound uit post 9?

Kun je eens de sound wat bij de screenshot hoort en de sound wat jij uit je virus hebt gehaald posten ? (geen patches , gewoon een mp3tje ofzo :P)

Of is dat de sound uit post 9?

Hoi joeyjoey,

Zo klinkt de originele sound uit de yamaha.

En dit is de patch die ik heb gemaakt met de TI, incl. screenshots en de midi TI patch.

Attachments

• test1.mp3
    151 KB · Bekeken: 115
  • square_test.mid
    823 bytes · Bekeken: 113
  • ti_osc.JPG
    ti_osc.JPG
    60,3 KB · Bekeken: 107
  • ti_fx1.JPG
    ti_fx1.JPG
    54,6 KB · Bekeken: 107
Vervang die hypersaw eens door een gewone, enkele triangle waveform (zelfde octaaf als square).

Back