Mackie C4 templates

tumult

Advanced Gember
Vandaag kwam mijn Mackie Control C4 binnen met de postbode. Voor een mooie prijs op Ebay gewonnen. Nu wil ik de Mackie in mijn studio in gaan zetten om vanaf 1 plaats diverse hardware te kunnen bedienen.

Ik heb van een aantal instrumenten de c4i (alle parameters), maar die kloppen dus ook niet volledig. De Matrix 1000 staan geen parameters tussen om de modulatiematrix aan te passen..

Mijn vraag is: wie heeft er c4L (layout bestanden) die die wil delen.. Het liefst dus complete files..

Wie weet hoe die naast de bestaande instrument parameters van de matrix 1000 de modulatie matrix toe kan voegen...

Specifiek wil ik aansturen met de mackie:

- Oberheim Matrix 1000
- Mopho
- Lexicon LXP-15

ik zou er erg mee geholpen zijn, en vind de info op internet erg tegenvallen. Had verwacht dat er wel layouts te downloaden zijn, maar nee.. Zelf de 2 layouts op de Mackie site doen t niet (heb ik ze al over gemaild)...

Ik heb inmiddels uitgevonden dat als je de .c4l files in Textedit opent (of kladblok) dat je m kan editten. Het zou toch theoretisch mogelijk moeten zijn dat je ipv enkel visuele feedback te krijgen van de leds rondom de potemeter, je op het lcd de veranderende waardes kan weergeven. Dus als je de waveform van de Matrix wijzigd dat je in het scherm ziet: saw - pulse - enz...?

Iemand hier ervaring mee?

Jep, die had ik al gevonden, zou m ook kunnen mailen denk ik.. Maar eerst eens kijken of er hier de know-how zit hoe ik dit kan fiksen...

Ik probeer :
Ik ken die Mackie Control C4 wel niet maar het lijkt me sterk op een uitgebreide midi-controller zoals die Behringer BCR2000 (die ik ook niet heb...).
Bij die Mackie Control worden de templates in een xml ge-exporteerd (i.p.v. een sysex bestand), maar dat kan niet zo moeilijk zijn.

Wat nodig is zijn de midi-data tabellen van de apparatuur die je wil aansturen.
Daaruit dien je de exacte parameters op te zoeken, die je wil kunnen uit/aan-sturen.
(dit is soms een flink puzzelwerkje dat je wel zelf moet doen, ik kan je bij moeilijkheden wel helpen).
Als je die parameters hebt dien je ze in de Mackie Control C4 over te brengen ofwel in een bestaande XML-template te overschrijven.

Laat maar horen wat je hiermee al bereikt.

@ audiocollega:

Klopt, het probleem is alleen dat ik in XML niet voor elkaar krijg dat hij op de lcd's waardes weergeeft dmv tekst. Dus bijvoorbeeld wavform ipv 0,1,2,3 zie je dan saw, square enz...

Ik heb btw die gast van truelayoutsweetikveelwat.com gemaild die voor een bult insturmenten al layouts heeft gemaakt voor een voorbeeld. Hopen dat ik daar wijzer van word...

Exacte parameters van synths zijn veelal wel te vinden in handleidingen enzo of bijvoorbeeld via het ctrlr project, want die hebben voor alle vst controllers veel uitgewerkt.

...Klopt, het probleem is alleen dat ik in XML niet voor elkaar krijg dat hij op de lcd's waardes weergeeft dmv tekst. Dus bijvoorbeeld wavform ipv 0,1,2,3 zie je dan saw, square enz...
Volgens je uitleg werkt die file reeds maar geeft ze enkel getallen weer i.p.v. de bijbehorende namen (bvb. sine, saw, tri etc.) ?
Post die file hier eens.
Belangrijk is wel dat ze verder reeds goed werkt en enkel op display-data gecorrigeerd moet worden.
Heb je dat niet dan een 'initial setup' van dat type file.

Ik zit momenteel op het werk, maar ik heb gewoon de instrument definitions van de Oberheim Matrix gebruikt, die bij de C4 programmer zit. Dus qua aansturing kloppen die wel. Echter ontbreken de parameters om de modulatiematrix mee te programmeren..

Icm de file die bij het bovenstaande bericht staat, zou ik een eind moeten komen, maar helaas dus nog niet. Ik kan wel posten wat ik heb geprobeerd als ik thuis ben.....

...Dus qua aansturing kloppen die wel. Echter ontbreken de parameters om de modulatiematrix mee te programmeren..
Hmmm, ik ken niet al die instrumenten hoor. Waarom die Oberheim Matrix niet aangestuurd kan worden... ?
Is dat toestel wel voorzien van een sysex- of controller- sturing voor dat deel ?

Wat er dus nodig is, is die tabel waarin de juiste sysex- of controller-gegevens staan om die sturingen uit te voeren (en dat wat ik in m'n vorige post al schreef).

Owke, mmm, ik zal nog es kijken. Het kan 100%, want ik heb een aantal sofwareeditors die via midi alles aansturen, ook de modulatiematrix. Ik ga nog es op zoek...

Oei oei, het wordt een beetje ingewikkelder inderdaad. Wat altijd zou kunnen is de CTRLR vst linken aan de C4 en dus vst besturen die op zijn beurt weer de synth bestuurd. Ik zou het liever willen zonder tussenkomst van de pc. Ik denk nu dat ik snap wat je bedoelt.

Ik ben redelijk n00b op dit gebied.. die oplossing voor de matrix zou kunnen, maar zou wel jammer zijn als het niet lukt in ieder geval... Een Mopho kan dat toch wel allemaal in deze tijd... Alleen ik heb gezocht maar vind nergens wat ik nodig heb....

Back