Mackie C4 templates

Om de waveform namen op de Mackie C4 te kunnen zien moet je de c4i file aanpassen, dus niet de layout. Als voorbeeld kan je even zoeken in de bestaande instrument files naar de "mega on/of" valuetext die als voorbeeld kan dienen. Vergeet niet deze valuetext ook in de "param mask" van de parameter toe te voegen anders zie je nog niets.

Ik ben al een aardig eind met begrijpen hoe het in elkaar steekt, heb er een tijdje niets mee gedaan.

Valuetext lukt. Nu nog uitvinden hoe dat met de midi parameters zit. Ik heb een midi monitor gebruikt, maar kom er nog niet helemaal uit..

Is er iemand die al kant en klare instrument definitions heeft gemaakt en ze misschien wil delen?

Misschien ben ik dan gek, maar als ik in de manual kijk van de Mopho zie ik alle midi waardes enzo, maar waar in het onderstaande stukje code moet nou wat staan?

<Param mask="?????" valuetext="oscshape">
<ParamID>???</ParamID>
<FunctionName>Shape</FunctionName>
<Message>???</Message>
<ValueRangeMin>0</ValueRangeMin>
<ValueRangeMax>4</ValueRangeMax>

Waar de vraagtekens staan heb ik dan nog niets.. Dat valuetext gebeuren staat apart vermeld in de code en daar link je dan dus aan via de valuetext tag. Dat werkt! Errug vet. Ik zit dus te twijfelen of ik de C4 zal linken aan de mopho en matrix1000 ctrlr plugin op de mac, omdat er bepaalde waardes dus zijn, zoals de modulatiematrix van de 1000 die niet direct te editten zijn vanaf de c4. Er moet dan nl een complete patch via sysex doorgestuurd worden. Als ik m aan de editor link zou alles t moeten doen.

Pff, was ik maar niet zo'n n00b hiermee, want er kunnen zoveel vette dingen mee. Hardware ruled echt, de softwarekant van de C4 is een beetje een bummer....

Schop...

Ben er weer eens voor gaan zitten, ben al iets verder. Het volgende is mijn vraag. Ik wil de mopho aansturen. Ik heb een XML file, ik kan valuetext toevoegen om het display dingen te laten weergeven. Ik heb de handleiding doorgenomen en gegoogled, maar kom er niet uit. Misschien kan iemand mij met 1 voorbeeld op weg helpen.

Het volgende. Ik wil de filter cutoff aansturen. Wat moet hier dan verder staan bij de ????

<Param mask="?????" valuetext="oscshape">
<ParamID>1</ParamID>
<FunctionName>Cutoff</FunctionName>
<Message>????</Message>
<ValueRangeMax>164</ValueRangeMax>

Ik heb een midi monitor geprobeerd en ben al een tijdje aan het vogelen, maar 1 concreet voorbeeld zou me denk ik op weg helpen...

Ow en ik heb nu ook vergeleken met wat ik bij andere instrumenten in de c4i files teruglees...

Iemand?

Hey Tumult , midi control change begint altijd met "1011 nnnn" waar nnnn het midi kanaal voorstelt. Dus stel de mopho ontvangt op midi kanaal 1, dan is de eerstee byte "1011 0000" .Op midi kanaaal 16 wordt dat "1011 1111". De Mackie C4 vraag dit getal in hexadecimaal formaat (denk ik) dus de eerste byte wordt "1011 0000"-> B0

Tweede byte : mopho filter frequency is control change nummer 102 (decimaal), 66(hex)

3de byte : kan een decimale waarde aannemen van 0 tot 127 , hexadeciaal van 0 tot 7F .

Dus je gaat bij message iets moeten ingeven van" B0 66 00"

Bij mask moet je in het begin waarschijnlijk dit zetten :

<Mask>
<Name>cc</Name> (staat dus voor control change)
<Byte>3</Byte> (data van de 3de byte verandert)
<Bit>7</Bit>
<Size>7</Size>(
<Source>Data</Source>
<SourceBit>7</SourceBit>
</Mask>

bij uw parameters wordt dat dan
<Param mask="cc">

komt van de Rhodes chroma C4 defintion :

http://www.rhodeschroma.com/content/mackieC4/rhodesChromaCC+.c4i

Super Toon, het werkt bijna. De pot bedient de cutoff, maar ondertussen dat ik draai, komen er ook allerlei andere waarden voorbij (sub osc 1, enz enz.) Ik zag iets met Sysex dat je 'm ook moet afsluiten ofzo, kan dat daar wat mee te maken hebben...

Ook doet de cutuff als de pot op z'n laagst staat 37 aangeven ipv 0, opendraaien wordt de waarde hoger en het laatste stuk pakt hij de laagste waarden..

Wel weer iets verder, ik snap nu wel het idee van CC's en sysex geloof ik. Eigenlijk moet ik dus een tooltje hebben die voor mij van 1011 0000 ->b0 maakt en van 102 -> 66. Iets dat van decimale ->hexadicamel maakt. Dan moet ik telkens openen met b0 (midikanaal 1 idd), dan de waarden. Die laatste zit nog niet helemaal snor lijkt het zo...

Hier is wat ik nu heb...

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

<InstrumentDefinition>
<InstrumentID>DSI Mopho</InstrumentID>
<ManufacturerName>Sequential/DSI</ManufacturerName>
<ManufacturerID>0000 0001</ManufacturerID>
<DeviceName>Mopho</DeviceName>
<DeviceID>0010 0101</DeviceID>

<MaskList>
<Mask>
<Name>cc</Name>
<Byte>3</Byte>
<Bit>7</Bit>
<Size>7</Size>(
<Source>Data</Source>
<SourceBit>7</SourceBit>
</Mask>
</MaskList>

<ValueTextList>
<ValueText name="onoff">
<Text value="0">Off</Text>
<Text value="1">On</Text>
</ValueText>
<ValueText name="oscshape">
<Text value="0">Osc Off</Text>
<Text value="1">Saw</Text>
<Text value="2">Tri</Text>
<Text value="3">Saw/Tri</Text>
<Text value="4">Pulse</Text>
</ValueText>
<ValueText name="MegaOnOff">
<Text min="0" max="63">Off</Text>
<Text min="64" max="127">On</Text>
</ValueText>
<ValueText name="click">
<Text value="0">Click</Text>
</ValueText>
</ValueTextList>

<ParamTable>
<Param mask="cc">
<ParamID>1</ParamID>
<FunctionName>CuttFreq</FunctionName>
<Message>B0 66 00 </Message>
<ValueRangeMax>127</ValueRangeMax>
</Param>
</ParamTable>

</InstrumentDefinition>

Weer een stap verder. Ik heb 'm op de V-mopho input gezet, ipv op de hardwarematige uitgang van de midi interface. Nu bedien ik alleen de cutoff, dus dat is goed.

Cutoff is van 0-164, dus aangepast, en ook geprobeerd dit aan te passen in de message, hexadecimaal is die nu het volgende: B0 66 00 A4

Nog steeds begint 'ie bij 37, dat is raar....

Edit:http://www.gearslutz.com/board/elec...roduction/351611-dsi-mopho-nrpn-troubles.html

Hier staat volgensmij iets dat op een oplossing lijkt, maar ik kan er niets mee.. Iemand?

Ik zie dat controller nummer 74 , brightness is : Brightness — Added to low-pass filter cutoff frequency . Dit kan een verklaring zijn waarom de filter niet tot 0 gaat ? Zou het anders niet direct weten wat er verkeerd gaat ...

Met windows rekenmachine kan je gemakelijk van hex ->dec->naar binair gaan .
Midiox (software om midi data te checken) kan je eventueel gebruiken om te kijken naar wat er juist uit je C4 komt.

Dit zijn gewoon control change messages, heeft niks met Sysex te maken(misschien eens uitzetten op mopho). Een Sysex string begint altijd met F0 en eindigt met F7.

Owke, ik heb osc fine tune aan het werk. Ga nu verder met de rest. Kijken of ik ook de modulatiematrix hier in kan bouwen.

Ik denk dat die filter cutoff te maken heeft met het bovenstaande draadje op gearslutz, want het is wel toevallig anders dat 37 en 127 samen 164 maakt.. :D

Alleen de oplossing die ze daar geven, kan ik niets mee. Maar tot nu toe kan ik een heel eind verder. Thanks Toon!

een vraagje over de c4: werkt die ook standalone of moet die altijd via een pc met c4-commander?

Owke, ik heb osc fine tune aan het werk. Ga nu verder met de rest. Kijken of ik ook de modulatiematrix hier in kan bouwen.

Ik denk dat die filter cutoff te maken heeft met het bovenstaande draadje op gearslutz, want het is wel toevallig anders dat 37 en 127 samen 164 maakt.. :D

Alleen de oplossing die ze daar geven, kan ik niets mee. Maar tot nu toe kan ik een heel eind verder. Thanks Toon!

Ik weet niet of de Mackie 2 bytes kan "masken" van een NRPN message. Dat heb je nodig om die NRPN's te versturen die ze daar op gearslutz vermelden. Je kan wel hetvolgende doen voor eventueel enkel filter cutoff : één knop stuurt NRPN increment data voor het filter, een andere knop stuurt NRPN decrement data .

B0 63 00 B0 62 0F B0 60 (61) 00 // voor increment (61 voor decrement)

mask zet je op byte 9 :

<Mask>
<Name>NRPN</Name>
<Byte>9</Byte>
<Bit>7</Bit>
<Size>7</Size>(
<Source>Data</Source>
<SourceBit>7</SourceBit>
</Mask>

<ValueRangeMax>0</ValueRangeMax>

dit zou kunnen werken ...maar dan zit je wel met 2 knoppen voor filter cutoff :D

Je bent me al erg behulpzaam Toon, maar weet jij hoe ik hem uitschrijf in het geval dat de mackie die 2 bytes kan masken...? Ben echt een n00b wat dat betreft.

Daarnaast zag ik dat een aantal parameters maar via CC zijn te besturen. De rest is allemaal NRPN, die weet ik nu nog niet... :S

Even een stom voorbeeld van wat mijn midi monitor zegt als ik een nrpn uit de mopho editor verstuur:

Dit is OSC1 keyboard on/off (dus aan geklikt en uit geklikt).

*** ZERO *** From Mopho V-Output Port Control 1 $63 $00
*** ZERO *** From Mopho V-Output Port Control 1 $62 $04
*** ZERO *** From Mopho V-Output Port Control 1 $06 $00
*** ZERO *** From Mopho V-Output Port Control 1 $26 $00
*** ZERO *** From Mopho V-Output Port Control 1 $26 $01

Hoe kan ik die waarden nu zo bij de message tag invoeren, zodat t werkt? En klopt de mask die Toon hierboven heeft geschreven daarbij?

Ik ben al een heel eind en zal alle geboekte resultaten hier delen, dus mochten er mensen zijn met zowel een mopho (of P08) en een C4....

Even een stom voorbeeld van wat mijn midi monitor zegt als ik een nrpn uit de mopho editor verstuur:

Dit is OSC1 keyboard on/off (dus aan geklikt en uit geklikt).

*** ZERO *** From Mopho V-Output Port Control 1 $26 $00
*** ZERO *** From Mopho V-Output Port Control 1 $26 $01

Hoe kan ik die waarden nu zo bij de message tag invoeren, zodat t werkt? En klopt de mask die Toon hierboven heeft geschreven daarbij?

OSC1 keyboard on/off heeft 2 waarden . Je ziet aan de data dat de least significant byte van de NRPN message verandert van: (B0) $26 $00 naar (B0) $26 $01 .

In dit geval heb je dus ook maar een mask van één byte nodig. Volgen we het klassieke NRPN patroon dan gaat dit er als volgt uitzien :

B0 63 00 B0 62 04 B0 06 00 B0 26 "00"

De "00" is de byte die verandert van 00 naar 01: dus je zal een mask voor byte 12 moeten maken zoals we al gezien hebben .

De filter cutoff van de mopho via NRPN is nog een ander geval . Je hebt waardes die van 0 tot 164 gaan . Hiervoor heb je dus 2 data bytes nodig . Het midi protocol ondersteunt slechts byte waardes van 0-127 (7 bits, msb staat op 0). Vandaar dus dat NRPN's ontstaan zijn, deze kunen 2 bytes van 7 bits aan data hebben .

Hoe je dit laatste in de Mackie implementeert weet ik niet (mail Mackie, post de vraag op Gearslutz , ...) . Het is misschien wel mogelijk om 2 masks als volgt te definieren :

NRPN MSB : mask byte 9
NRPN LSB : mask byte 12

en dan bij parameter "NRPN MSB, NRPN MSB" zetten , value voor cutoff van 0 naar 164

Ik heb nu het volgende bij mask:
<Mask>
<Name>NRPN</Name>
<Byte>12</Byte>
<Bit>7</Bit>
<Size>7</Size>(
<Source>Data</Source>
<SourceBit>7</SourceBit>
</Mask>

en het volgende bij de parameter:
<Param mask="nrpn" valuetext="offon">
<ParamID>4</ParamID>
<FunctionName>Keyb 1</FunctionName>
<Message>B0 63 00 B0 62 04 B0 06 00 B0 26 00</Message>
<ValueRangeMax>1</ValueRangeMax>
</Param>

Voor alsnog pakt 'ie m niet. Klopt dit?

Ik heb nu het volgende bij mask:

en het volgende bij de parameter:

Voor alsnog pakt 'ie m niet. Klopt dit?

message is normaal ok . Je zou eens met midiOX moeten kijken wat er uit je midiout komt ... Zou kunnen dat <SourceBit>1</SourceBit> en <Size>1</Size> zo moeten zijn ? Ma daar ben ik niet zeker van ...

nog even proberen (tussen al die bits en bytes door):
een vraagje over de c4:
werkt die ook volledig standalone of moet die altijd via een pc met c4-commander?

Dit poept de controller uit:
03:20:12.952 From Port 1 Note On 1 $2C $7F
03:20:13.004 From Port 1 Note Off 1 $2C $00
03:20:15.189 From Port 1 Note On 1 $2C $7F
03:20:15.254 From Port 1 Note Off 1 $2C $00

Zowel met sourcebit en size op 1 als op 7...

Back