wie kan een korg ps3100 repareren

novateer

Ingeburgerd
Hallo forumleden.
Wie kan mij helpen met mijn korg PS-3100?
Wie weet iemand die deze zou willen en kunnen repareren en niet meteen een maandsalris aan arbeidsloon telt maar het meer als project ziet. Naturrlijk heb ik wel wat voor over om hem weer in orde te krijgen.
Wat is het verhaal.
Voor enige tijd heb ik deze gekocht. Een aantal toetsen deden het soms wel dan weer niet. Als een bepaalde toets het niet deed werkte dezelfe toetsen 1 oktaaf, 2 oktaaf en 3 oktaven hoger ook niet.
de frequentie contrle van de vco werkt ook niet. je kan wel de 16', 8', 4' en 2' scale kiezen maar de course en fine course en modulatie van de vco werkten niet.
Voor de rest leek alles te werken.
Gisteren tijdens het spelen stopte hij er volledig mee (ook lampjes van de lfo's knipperden niet meer). Alleen tijdens het aanzetten hoor je via de versterker een zachte knaks en verder niets meer.

Wie O wie kan uitkomst bieden?????????

Mark Cox kan je zeker een handje helpen. Voor zover ik weet heeft hij al een paar van deze apparaten gerepareerd. In welke streek van Nederland woon je dan?

Volgens jouw beschrijving zou ik vermoeden dat een paar van de divider ic´s voor de respectievelijke toetsen kapot zijn. Ze zijn erg lastig te pakken te krijgen maar er zijn wel mogelijkheden om ze na te kunnen bootsen.

Stephen

Laatst gewijzigd:
Dus de 3100 heeft niet 1 voice per toets zoals de 3200? Want in dat geval zou je niet hetzelfde defect in hogere en lagere oktaven zitten.

ps3100 hulp gezocht

ps3100 hulp gezocht

Heren bedankt voor de snelle reaktie.

Wie is mark cox en hoe kan ik met hem in contact komen?

de PS3100 heeft inderdaad niet 1 voice per toets maar gebruikt divider chips (hamond gebruikt die ook). Ik weet wel dat ze door een bedrijf inoostenrijk nagebouwd worden en zijn relatief goedkoop (15 euro per stuk).

meer info blijft welkom

Dus de 3100 heeft niet 1 voice per toets zoals de 3200? Want in dat geval zou je niet hetzelfde defect in hogere en lagere oktaven zitten.

De 3100 heeft een reeks van twaalf top-octave generators net als de Polymoog. De 3200 heeft er twee van (makkie èh?), en de 3300 bestaat uit drie 3100´s.

Ik heb helaas geen emailadresje van Mark klaar liggen maar als je naar "cox electronics" gaat googlen, zal dat resultaten opleveren. Hij woont in de streek tussen Nijmegen en Venlo.

Stephen

Mike Phico zou ik zeggen..Jouw 3100 lijdt waarschijnlijk aan vergane connectoren.De connectoren waar de printen in geschoven worden zijn meestal opengebarsten doordat het plastic erg bros is geworden,dit levert allerlei problemen op die meestal verholpen zijn als je die connectoren vervangt.
Veel werk ,zal je toch al snel een 1000 euro kosten.
Mike Philco (forumnaam) van dlse kan dat prima repareren hij is de korg expert,weet alleen niet of hij tijd heeft.
Succes!! Moie bak verder,wel de moeite van het opknappen waard..

Toen ik hem kocht wertken de frequentiecontrole van de vco al niet net zoals de afwijking met de toetsen. Nadat ik hem open had gemaakt bleken inderdaad de cardedgeconnectors gebarsten te zijn. Deze heb ik zelf allemaal vernieuwd ( ik ben een mechanische man die kan solderen ) en tot op bepaalde hoogte verstand van electronica . Na het vervangen van de card-edge connectoren waren de afwijkingen nog precies hetzelfde. De connectoren waren dan weliswaar gebarsten maar contact werd er nog gemaakt.
De ps310 heeft daarna nog een hele tijd zo gewerkt totdat hij eergisteren er totaal mee gestopt is.
Toch bedankt voor het meedenken.

Het vervangen van de connectoren is inderdaad tijdrovend. De 18 cardedgeconnectoren komen uit amerika, voor het vervangen eerst een fotoreportage gemaakt van de bedrading van elke connector. en daarna ca. 400 soldeerpunten desolderen connector vervangen en weer 400 maal solderen. dat heeft me in totaal 4 avonden gekost.

..

..

O.k dus dat heb je dan al gedaan..ik zou zowieso alle condensatoren vervangen en de voeding ook van nieuwe elco's voorzien.
De schemas zijn te vinden op het net en het is best een overzichtelijke synth van binnen.
Wel erg veel bedrading,heb je die ook allemaal gecontroleerd?
Grtz,
Steven.

reparatie ps3100

reparatie ps3100

De elco's zijn niet vervangen en de bedrading is verder ook niet gecontroleerd.
De elco's vervangen is geen probleem en de bedrading checken ook niet. Het is wel een berg werk en voordat ik dadelijk een paar maanden aan het klusssen ben om er dan achter te komen dat het toch niet het probleem is maar een ic of iets dergelijks maakt me terughoudend aangezien ich van dergelijke electronica geen kaas heb gegeten.
Als er meer forumleden zo overdenken dat dat de juiste weg is wil ik er wel aan beginnen.
Tanks again for the thinking.

Steven heb jij meer ervaring met dergelijke reparatie's?

Hoi,
wel wat ervaring maar ik heb geen tijd, ben veels te druk..en er kan nog vanalles verder mee zijn.
Het is best zelf te doen om de condensators te vervangen,dat is gewoon nodig,die zijn al bijna 40 jaar oud,elcos ook.
Maar vaak zijn ook de delers kapot,dat is een zeldzame chip,waar mike philco volgens mij een alternatief voor heeft ontwikkeld.En dan je moet hem nog opnieuw afregelen.
Maar als ie eenmaal goed is heb je een beest van een synth.
Ik zou echt de expert inschakelen dat is echt de moeite waard.Ook is een opgeknapte ps3100 een waardevol bezit,terwijl een kapotte meer een soort in de weg kast is...hij is best groot.

Hi Novateer,
Ik heb behoorlijk wat ervaring met de PS3100/3200.
De problemen die je opnoemt zijn bij mij bekend.
Volgens mij inmiddels een stuk of tien onder handen gehad waarvan bijna allemaal volledig gereviseerd. (Nieuwe connectoren, Volledige recap, afstellen, eventueel defecte delers vervangen, printbanen herstellen etc. etc.).
Mocht je geinteresseerd zijn: Dinsdag ben ik weer in het land en ook dan pas kan ik de mail weer checken.
Je moet bij een compete checkup aan een bedrag tussen de 800 en 1200 Euro denken.
Ik zie dat de connectoren al vervangen zijn (Scheelt behoorlijk in het eerdergenoemde kostenplaatje) maar het is maar de vraag of deze goed gecentreerd zijn. Dat is soms nog een hele opgaaf.
Een totale checkup is erg veel werk en er gaan een paar dagen inzitten.
Verder krijg je de synth niet direct terug omdat er eerst een duurtest moet plaatsvinden, daarna een week of twee helemaal niets en dan weer een duurtest. Ik wil er zeker van zijn dat de synth weer helemaal goed en betrouwbaar wordt.

Alle elektronische onderdelen zijn op voorraad.
Alleen de connectoren worden per geval apart besteld ivm de relatief hoge prijs ervan.

Respect voor bovenstaande forumleden die zoveel ervaring met de PS serie hebben:halleluja

reparatie korg ps3100

reparatie korg ps3100

Waaaaaaauw wat een hoeveelheid zinvolle en lovende reakties. Ik had niet zoveel respons verwacht meer ben er erg blij mee.
Ik denk met mike contact op te gaan nemen.
Tips blijven welkom.:okdan:

Hij is nu bij MIke en heb de ps-3100 met een goed gevoel achter gelaten. Nu maar wachten en wachten. Jullie worden op de hoogte gehouden.:doei:

Dit is zeker diegene die bij Kick Music in Hilversum heeft gestaan?? (dik 9 jaar)

Daar heb ik in het verleden nog een paar goede platen mee gemaakt.

Volgens mij zijn de multiplexers kapot, en in orginele staat niet meer te vinden. misschien nog in oude hardware te vinden.

Succes en veel plezier ermee,

Nee hij komt niet uit een studio maar van iemand prive die de eerste eigenaar was. Helemaal in het noorden van het land.

Dit is zeker diegene die bij Kick Music in Hilversum heeft gestaan?? (dik 9 jaar)

Daar heb ik in het verleden nog een paar goede platen mee gemaakt.

Volgens mij zijn de multiplexers kapot, en in orginele staat niet meer te vinden. misschien nog in oude hardware te vinden.

Succes en veel plezier ermee,

Betse forumleden,

De PS-3100 is weer in volle glorie hersteld.
De card-edges had ik zelf al vervangen (18 stuks)
maar dat had geen enkel effect op de problemen.
Ik heb hem vervolgens naar het forumlid Mike Philco gebracht.
Hij heeft een officieel bedrijf en heeft een uitstekende job geklaard.
Alleen maar lof voor deze man. Aanvankelijk schrok ik wel van de uurprijs. Maar achterafgezien is zijn prijs dubbel en dik gerechtvaardigd vanwege de expertise en snelheid die hij heeft.
Wat is er allemaal aan gedaan:
- Zekering in PSU defect. Waarschijnlijk sluiting in soldeerwerk. IB.
Heel veel condensatoren zijn slecht tot zeer slecht. Beheersbaar probleem. Ernst: 7
- Apparaat compleet gerecapped.
Zat verkeerde zekering in PSU. Apparaat is ongeveer 4 oktaven te hoog.
- LM358P op CTRL-board-1 defect. Deze vervangen: nu stemming ok.
klankverschil in laagste oktaaf.
- Gate-boards ingeregeld en vreemde mod. In board 1 verwijderd.
- Één van de connectoren was verkeerd aangesloten. Dit verholpen.
- Diverse tests: apparaat in orde.

Mike bijzondere dank voor Het puike werk dat je geleverd hebt. Mike de goeroe van de PS-3100.
Hij klinkt geweldig en er gaat weer een nieuw klankpallet voor me open.
De overige forumleden die een bijdrage hebben geleverd wil ik ook bijzonder voor hun inzet bedanken. Het was de gouden tip.

Back