su 700??

Mensch-Maschine

:mekanikal:
hey allemaal -

ben bezig met loop-based techno producties - het probleem is echter dat software sampling (kontakt enzo) niet echt voor mij weggelegt is - ik heb niet echt speelplezier,zoals dat zo mooi heet. Ik heb liever een echt instument onder mijn handen.
Nou heb ik al een mpc200XL(als drummachine en sequencer),maar voor geluidssampling (buiten de drummachine) vind ik het niet echt geschikt. werkt lastig voor techno achtige dingen. Nou heb ik laatst speedy j live gezien en zag dat hij 2 su700's op het podium had staan en daar alles mee deed - toen deed ik wat navraag en kwam achter dat dit als het goed is een geweldig instrument is!

Niet alleen vanwege de effekten,maar ook omdat het een soort pattern based versie van mpc is.
Dus geen geluiden van zichzelf,werkend met scsiZip,een sampler en een sequencer. Daarbij is ie nog goedkoper dan mpc ook!
Heeft iemand hier een su 700 en wat zijn zijn/haar ervaringen hiermee. Is het geschikt als drumcomputer zoals bijvoorbeeld mpc 2000xl of is het alleen voor loops/samples?Ik heb wat info proberen te vinden op internet maar,vaak zijn de auteurs in de tekst hier wat vaag over.
ZOu ik mijn mpc de deur uit kunnen doen en vervangen met 1 of twee van su 700? waarom is su 700 zoveel goedkoper dan de mpc als ie zoveel kan??
help want ik heb echt een sampleprobleem..bleeeh

ik heb een tijdje zo'n ding gehad maar nadat ik hem een poosje intensief gebruikt heb en qua mogelijkheden binnenstebuiten heb gekeerd heb ik hem maar snel weer weg gedaan.
mischien vind jij het een prachtding maar ik zou die mpc voorlopig nog maar even houden voor de zekerheid want als ik nu zou mogen kiezen weet ik het wel.

ik moet zeggen dat ik niet zo techno/trance/house gericht ben qua produceren, meer electro en drum'n'bass dus dan vallen een paar functies al af zoals de snelle-en-goedkope-drumroll-creëer knop.

grootste nadeel vind ik het geluid... klinkt gewoon dun dit apparaat.
ik heb loopjes van een nummer dat ik op mijn mac had gemaakt in de su700 geduwd en het nummer opnieuw (min-of-meer) gecreëerd om te zien hoe flexibel je bent en hoe het klinkt.

klonk dus bar slecht vergeleken bij wat er uit mijn geluidskaart van mijn mac komt (vooral in het (sub)laag).
en flexibel ben je al helemaal niet qua editen... in een keer goed hakken of door een hel gaan met menuutjes en heel veel knopjes drukken. misschien ben ik er te perfectionistisch voor.... neh, het is gewoon niet gebruikersvriendelijk.

wat bijvoorbeeld de su700 al een stuk interessanter zou maken is als je een track naar je mac/pc zou kunnen exporteren zoals dat bij de grote broer RS7000 wel kan. dan kan je achter je beeldscherm de puntjes op de i zetten... want het is natuurlijk wel leuk om met de su700 te spelen... leuker dan achter je beeldscherm zitten.

de kunst is natuurlijk om er live iets mee te kunnen... maarja... dan moet je wel van loopieloopmuziek houden.

er waren nog een paar minpuntjes maar die ben ik gelukkig vergeten.

al met al een stuk speelgoed voor grote kinderen uit de katagorie my first yamaha.

stick with the mpc als je muziek maken serieus neemt is dus mijn advies.

Hmmm,

dit klinkt wel heel erg negatief, kinderspeelgoed?? ik vraag het me zelf af, ik heb er een en treed er af en toe live mee op, is zeker wel een leuk ding, natuurlijk kan je met de mpc meer zoals bijv midi maar ik denk dat als je bijv loop based techno maakt dan kan je er zeker wel mee overweg en met de mpc zit je ook met die kleine menutjes. ik kan niet echt een vergelijking maken met de mpc omdat ik die alleen bij andere mensen heb gebruikt. maar als je weinig geld hebt dan is het zeker geen minderwaardig apparaat. ik denk altijd, je krijgt eruit wat je erin stopt........
over het dun klinken in het laag, sluit hem aan op een mengpaneel en je kunt het verhelpen. ik denk dat je met de su700 en de mpc samen zeker wel een goed team hebt. maar dit is mijn menig dus.............

Jur

Origineel geplaatst door Jur
maar ik denk dat als je bijv loop based techno maakt dan kan je er zeker wel mee overweg

ja precies, en dat maak ik dus niet

Origineel geplaatst door Jur
over het dun klinken in het laag, sluit hem aan op een mengpaneel en je kunt het verhelpen.

nee dat gaat helaas niet, als je dynamiek kwijt bent kan je het niet terug krijgen door het laag op een mengpaneel omhoog te draaien

Nou bounce, het is zeker geen speelgoed! Ik heb hem pas, maar heb wel ervaring met andere samplers... ik ben op slag verliefd geworden op die su700! JUIST de interface is enorm goed. Secret Cinema en speedy-j gebruiken hem niet voor niets live!
Het is net als de mpc2000 een phrase-sampler, en dus is het samplen anzich vrij beperkt. Je kan geen multilayer dingen inladen, en je kan samples niet over octaven verspreiden, zodat je hem als instrument kan bespelen.. maar je kan ook geen kant en klare drumkits importeren... alleen maar losse samples/loops.
Maar hij is speciaal bedoelt voor loops te triggeren/mixen en ook nog redelijk geschikt om losse drumsamples (losse kick, hat etc) te triggeren.
De interne sequencer is ook anders dan ik gewend ben en is juist NIET patern based.. hij loopt gewoon door en laat alles loopen, en door mutes etc erin te zetten kan je je song componeren. Je gebruikt daarvoor "scenes", dat is een vastgelegde configuratie, om dingen op te bouwen... zo kan je heel makkelijk live dingen doen!
Je ziet onder 10 pads, in verschillende kleurtjes. De eerste 2 pads zijn speciaal voor loops. Hieronder zet je een loop, en de su700 loopt deze automatisch, de hele tijd door. Echt tof is dat hij automatisch realtime time-stretcht, zoals in acid!!
Hiernaast liggen 4 pads die je kan gebruiken om zelf drum loops te programmeren, gewoon met midi getriggered dus. Die blijven daarna ook gewoon de hele sequence doorlopen
Daarnaast liggen weer 4 pads die uitsluitend manual getriggered kunnen worden, niet geloopt. Handig voor geluidjes en stemmetjes enzo.
Van deze pads heb je 4 banken, dus in totoaal 4x2 loop-pads, 4x4-midi-loop-pads, en 4x4 one-shot pads.
Daarnaast is de input en masterout ook als pad, de 2 meeste rechtste.. kan je ook muten enzo...
Elke pad heeft een draaiknop en metertje in zijn display... links in de hoek kan je de funktie voor deze knoppen selecteren (bijv level, of cutoff, effect, etc etc) heeeel handig!
Verder is de rest van de config bereikbaar door een super handig matrix menuutje! Heerlijk werkt dat
Dus de sequencer song is EEN grote loop... je bouwt dingen op door mutes enzo... deze kan je onder 8 verschillende scenes zetten, en hiermee bouw je je song.

Nadelen:
is de relatief vrij beperkte edit mogelijkheid, slechts 1 filter (zonder adsr) (deze klinkt wel erg goed hoor! beter dan de akai gok ik...) lfo modulatie is basic etc...
Zonder de interne sequencer is hij niet echt goed aan te sturen, erg beperkte midi implementatie, knoppen sturen ook geen midi cc uit enzo...
Wel is hij als master of slave in te zetten, en je moet soieso de interne seq gebruiken, want die best gaaf. (maar niet zo goed als de mpc2000!)
Scsi transfer is errug traag, en je kan geen samples naar je pc via scsi dumpen. Maar met de output expansie zit er wel een digitale out op, waarbij je ook makkelijk alles kan overpompen naar je pc.
Ander nadeel: de "loop" pads zijn erg gaaf, maar glitcht af en toe wanneer je niet heeel nauwkeurig de loop knipt... maar valt mee, en de "loop" pad blijft enorm cool.

Conclusie:
kijk ook eens naar een a3000/a4000 rete goedkoop, en qua sampling veeeel uitgebreider. Je hebt immers al een hele goede sequencer. Als je daar een volwaardige sampler aan koppelt, heb je misschien in jouw setup een betere combinatie. Maar de su700 blijft leuk, en als toevoeging ook heel geschikt....

pfew.. lang verhaal... maar tja, het is werktijd hé

:koffie:

grtz sander

loop techno met een su700 gaat zeker lekker. (matt second live!)

Vergeet aub niet dat je liveset niet langer dan 999 maten mag zijn. De midiclock gaat dan over zijn nek, heb ik begrepen van deze zelfde knar.

Origineel geplaatst door maxdox
Secret Cinema en speedy-j gebruiken hem niet voor niets live!

laatstgenoemde gebruikt hem altijd in combinatie met een mpc en dat is ook niet voor niets... dan kan je beter voor de RS7000 gaan lijkt mij.
de SU700 wordt ook niet meer "continued" door yamaha. Als je de wishlists ziet op de verschillende su700 usergroups weet je waarom de su700 een doodlopend spoor is.
Zowiezo wel een beetje jammer dat Yamaha niet gewoon de sources van de su700 vrijgeeft zodat 3rd party fanatiekelingen de ontwikkeling door kunnen zetten. Ik meen me te herinneren dat er iemand hard opweg was de code te kraken van de su700 zodat je de programs en samples gewoon op je pc kan inlezen... als DAT kan vind ik de su700 ineens een stuk interessanter... ik moet eerlijk zeggen dat ik er best lol mee hab gehad maar de nadelen waren mij te groot.

Of speedy-j altijd ook een mpc gebruikt weet ik niet eens hoor... als eenmaal goede loops in 2 su700's zitten, kan je echt wel een goede set neer zetten!

Maar als algemene sequencer is de su700 idd té beperkt... ik gebruik hem in combinatie met een rm1x. Kijk, de su700 is als compositie tool, buiten loopbased muziek, is vrij beperkt... de RS7000 is dan veel beter, zeker als ALTERNATIEF voor de mpc.
Maar je kan niet ontkennen dat de su700 een bijzonder concept anzich is, en dus ook niet te vergelijken is met iets anders, zelfs niet met de rs7000.... misschien een rs7000 én een su700? Of: een su700 en rm1x? Kost je minder als 800,-E 2e hands!!

PS: ik ben ook stiekem jaloers op rs7000 bezitters... wilde ik eigelijk ook hebben :engel:

Die 999 maten is inderdaad irritant, daarna stopt hij, hij gaat dan niet door naar een.............

dat is tot nu toe het enige wat ik echt shit van dat ding vind...............

mijn interesse ging dus voornamelijk naar su 700 omdat het juist zou zijn geschikt voor loops. er is hierboven indeed een goed punt gemaakt om als het toch om een sampler gaat,een a3000/a4000 te proberen. misschien doe ik dat wel - want wat betreft software is alleen de postproductie voor mij een optie - dus opnemen -en masteren - ik snap niet dat mensen met plezier techno/electro/alle dansmuziek op software kunnen maken - maar dat is misschien een topic voor een andere keer. Ik ga maar even jagen op een 2e handse versie van de su 700 en anders voor de bovengenoemde samplers.

er is net ook de rs7000 genoemd - het probleem met dit apparaat is dat het niet erg compatible is (ik haat smartmedia) - je kan hem niet updaten met nieuwe geluiden. er zitten al geluiden in. Je kan vast wel geluiden inladen - maar vast niet zo gemakkelijk als in de mcp - of praat ik nu "horseshit"?? - Is rs7000 dan wel geschikt voor loops and dance dingen?

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
er is net ook de rs7000 genoemd - het probleem met dit apparaat is dat het niet erg compatible is (ik haat smartmedia) - je kan hem niet updaten met nieuwe geluiden. er zitten al geluiden in. Je kan vast wel geluiden inladen - maar vast niet zo gemakkelijk als in de mcp - of praat ik nu "horseshit"?? - Is rs7000 dan wel geschikt voor loops and dance dingen?

de RS7000 heeft standaard ook SCSI. Er zitten idd al samples in het ROM-geheugen, maar je kan ook gewoon samples in het RAM geheugen laden, net zoals bij de MPC, ook net zo gemakkelijk. De RS7000 is een erg mooie bak, zie em als de tegenhanger van de MC909 en de MPC4000 ...

kheb trouwens nog een 2e hands A3000 V2 te koop staan voor een zacht prijsje, mocht je interesse hebben...daar zit een ingebouwde 1GB HD intern in , dat kan dan weer helaas niet met de RS7000 ..

Olaf

Een SU700 is toch vooral voor live gebruik erg geschikt?
Voor een goedkope goeie sampler voor in de studio lijkt me de A3000 een stuk prettiger, maar ga je live, dan zou ik de SU700 kopen, anders niet

Origineel geplaatst door UndErdOg
Een SU700 is toch vooral voor live gebruik erg geschikt?
Voor een goedkope goeie sampler voor in de studio lijkt me de A3000 een stuk prettiger, maar ga je live, dan zou ik de SU700 kopen, anders niet

ach een A3000 is prima als live gereedschap te mis/gebruiken....helemaal als je em met bv een RM1x ofzo koppelt....hee da's nu toevallig..heb ik ook nog te koop staan... ;)

Olaf

eeh - ja pff - moet ik nu een week of 3 niet eten? dat geld heb ik nu echt niet - maar bedankt voor de interesse.:))

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
eeh - ja pff - moet ik nu een week of 3 niet eten? dat geld heb ik nu echt niet - maar bedankt voor de interesse.:))

wat is je budget dan?

Ligt het aan mij of heeft yamaha er een handje van rare interfaces aan haar aparatuur te maken. Die su700 werkt met scene's om te muten... en de A5000 die ik heb werkt volledig op sample nivo, je kan multies in programs maken.

Yamaha heeft trouwens ook een typische geluid, komt denk ik door de effecten die een beetje rommelig klinken, de filters zijn wel echt heel erg vet, alleen daarom zou je al een AX000 sampler willen ook die van de su700 klinkt lekker trouwens.

Pas op met AX000 samplers voor rotte draaiknoppen, die dingen gaan naar de bliksem voor je het weet.

Druid

Origineel geplaatst door druid

Pas op met AX000 samplers voor rotte draaiknoppen, die dingen gaan naar de bliksem voor je het weet.

Druid

Thanks! Ik ben namelijk op zoek naar een Ax000!

olafmol:
Ik heb op het internet wat gezocht naar de a3000 en veel mensen willen er toch zo'n 500/600 euro voor - dan kan ik toch beter voor een 2e handse su700 gaan. Want die lijkt me geschikter voor mijn muziek en live.
2e handse su700 is ook ongeveer 500/600 euro -
a3000 is vast een zeer goed apparaat,maar 500 euro is teveel om deze gewoon "uit te proberen"..
wat is je prijs dan?>

C738: De AX000 zijn verder wel echt heel goed trouwens de filters zijn heel erg fat ik durf het bijna niet te zeggen maar ik vind ze vetter dan analoge filters zit geen overdrive op maar je kan niet alles hebben.

Mensch-Maschine: Je geeft aan dat je met loopies en live wil werken volgens mij is de su700 daar helemaal op toegespritszt heb je 'm al geprobeerd in de winkel? (en lekker de mpc er bij houden voor de midi)

Druid

Er is een massaal aanbod a3000's.... hoe meer aanbod, minder vraag, enfin, je kent het: dumpprijzen. Ff onderhandelen, beetje geluk kan je eentje op de kop tikken voor +/-400,-E...
Samplers worden in het algemeen massaal gedumpt (ivm opkomst software), en daar zijn de prijzen nu ook naar! Trouwens, misschien had ik geluk, maar ik had vorige week ofzo, een volledig uitgebreide su700 voor 400,-E op de kop weten te tikken, en dat was gewoon de vraagprijs, dus niet eens gepingeld (vond 400,-E zeer redelijk :) )
Let wel op dat je su700 scsi heeft... en eigelijk is die output expansie ook een must.... a3000 heeft standaard scsi. Geheugen maakt niet uit, das heel goedkoop nu..

Back