Oberheim OB-1

stabiel: ding was kwa vco's stabiel en als het gaat om de betrouwbaarheid van de electronica ook.
Heb het ding sinds 1990 en hij heeft daarna 18 jaar probleemloos gewerkt.
zijn trouwens 2 versies van, dit gaat over de eerste versie met discrete adsr's.
geen idee of met de andere versie problemen zijn.

ik vond de ob1 niet zo veel aan, eerlijk gezegd, ik schaam me diep.
kwestie van smaak, ik vind geen andere synth zo mooi als het gaat om sync en vcf.
is misschien wel een beetje braaf geluid voor sommigen.
maar ja, heb destijds de syrinx de deur uit gedaan en de ob gehouden, dus wie weet spoor ik niet.

Ik melde enige tijd geleden al dat Oberheim een onbetrouwbaar merk was evenals Sequential Circuits, ze hebben niet voor niets roady kits op de markt gebracht om een storing zo goed en zo kwaad mogelijk ter plekke te kunnen verhelpen.
Toen melde ralphvanzeel dat dat complete onzin was, en nu weer niet?
Wat een draaier, waait met elke wind mee!
Er is zelf een gezegde ''een Oberheim koop je niet voor de betrouwbaarheid''.
Neemt niet weg dat een OBX en een Prophet 5 (rev 1 en 2) wel tot de best klinkende polysynths mogen worden beschouwd, mits ze werken.
Als ze zo betrouwbaar waren had ik ze allang gehad, heb helaas geen slaapkamer en geld over om permanent een elektromonteur onderdak te bieden die deze 2 synths aan de gang blijft houden.

vermoed dat het feit dat obx en rev1+2 zelden opduiken en samen een aardige 2ehands auto kosten er ook iets mee te maken heeft.
als iemand nog zo'n setje weet voor 2000 euro dan hoor ik het graag. :D

Me to!
Maar dan wel werkend graag, kan ik er na inschakeling misschien nog een paar minuten van genieten voor ze de ''geest'' geven :D

je overdrijft best wel een beetje.
gewoon niet mee slepen en de bypass caps vervangen dan zal die het vast een flinke tijd doen.
desnoods de cmos chips en dan zit er niets meer in wat ook bij andere oude bakken niet kapot gaat.

zo ver ik weet zit er aan ic's niets bijzonders in. meestal zijn ram, cpu en dac nog het lastigt.
verder standaard componenten, dus goeie kans dat een obx of een sem over 50 jaar nog te repareren is.
punt bij synths die digitaal worden aangestuurd is wel dat er minder reparateurs zijn die snappen hoe het werkt.

Als ze zo betrouwbaar waren had ik ze allang gehad, heb helaas geen slaapkamer en geld over om permanent een elektromonteur onderdak te bieden die deze 2 synths aan de gang blijft houden.

Je neemt jouw eigen ervaringen als maatstaf.
Dat is prima, maar dan doe ik dat ook met plezier:

Mijn OBX 8voice draait al geruime tijd foutloos.
Hetzelfde geldt voor mijn two voice.
Dus ik vind het betrouwbare synthesizers.

Citaat MatthewLeBlom : Je neemt jouw eigen ervaringen als maatstaf.
Nee hoor, ik heb geen slechte ervaring met Oberheim, maar heb dan ook zelf geen OBX gehad.
Zoals Leo al bijna beaamde, niet van internet, wel uit PF analoque A/Z of synthesizers.
Daar staat namelijk in : you don't buy an Oberheim for reliability.
Dat is dan voor Oberheim in het algemeen en voor de OBX in het bijzonder.

het is weer gezellig kerseneten.
heb nooit een ob gehad, gewoon omdat ik altijd aan roland en ,nu moog, bleef vasthangen.
ten eerste waren er relatief meer rolands verkrijgbaar in nederland tweedehands ( ob bleef meer in amerika hangen mede gezien de dollarkoersen vroeger ) en ook begreep ik dat de filters 12db en niet oscilerende resonatie hadden , terwijl roland op 24db en wel resonerend bood.
begrijp dat ze dus ook 24db konden bij latere types.
en die betrouwbaarheid : och zal wel meevallen, gewoon goed onderhouden en niet teveel live mee optreden als je de dokter er niet te vaak bij wilt roepen. zoals met veel ouwe analoge.
roland is wat betreft wel een van de degelijkere denk ik, bij moog varieert het een beetje , maar ook dat is wel te doen.
ik laat m'n oma ook niet meer hinkelen op het schoolplein , alhoewel ze het misschien best nog zou kunnen .

er staan trouwens wel meer dingen in de a-z waar ik een andere mening over heb, bv over het stuk van de crumar ds2 ( ja daar is ie weer ) over de oninteressantheid van de korg dv800 ( een paar honderd dollar on the most )). och ja op zich al een hele presetatie dat ie zo'n boekje geschreven heeft, maar hij heeft ook toegegeven dat hij niet alle synth's zelf heeft bespeeld, maar ook info heeft van horen zeggen. niks mis mee , maar handig om even in ogenschouw te nemen

tjonge jonge jonge... (weer eens)

ja zo doen we aardig en zo trappen we weer eens ( erin );)
@analogica : de oberheimers waren te duur om kwalitatief absolute shit te zijn. bovendien zijn er mij nauwelijks synth's bekend die echt crappy zijn . zelfs bontempies kawai's crumars de moog opus ea kunnen met wat redelijk overleg jaren probleemloos functioneren.
kortom : "de soep wordt zelden zo heet gegeten als van a tot z bepaald"

Ach...het ego....het zit een ieder van ons wel eens in de weg :)

ik wil er eigenlijk ook wel eentje.

... de a-z van analoge synths? ja hoor, leuke boeken, aanrader!

Alleen niet denken dat je de boeken leest en dan automatisch verstand hebt van synths, of met enige autoriteit kan praten.
Maar dat snappen de meeste mensen zelf ook wel, natuurlijk.

filters 12db en niet oscilerende resonatie hadden , terwijl roland op 24db en wel resonerend bood.

die 12db filters kunnen prachtig oscilleren.
12 of 24 db zegt in principe niets over wel of niet zelfstandig kunnen oscilleren.
was het nou de jx8p of de jx10 die dat niet kon ;)

... de a-z van analoge synths? ja hoor, leuke boeken, aanrader!

Alleen niet denken dat je de boeken leest en dan automatisch verstand hebt van synths, of met enige autoriteit kan praten.
Maar dat snappen de meeste mensen zelf ook wel, natuurlijk.

? wat is met jou aan de hand.
ik heb het over een oberheim ob-1 daar gaat deze thread toch over.
ook prettig dat je mijn kennis op het gebied van synthezisers bij voorbaat in twijfel trekt.

Lees de topic even door, en trek dan je eigen conclusies EDP
Die schoen was in ieder geval niet voor jou, sorry als dat onduidelijk was ;)

ik weet niet. heb de thread gelezen en iedereen lijkt elkaar aftezeiken.
ik was redelijk ontopic bezig met mijn ik wil ook een ob-1 hebben.

Back