Viva La Vida acoustic

Royoz

Stamgast
Hallo,

ik weet dat er op dit Forum niet heel veel mensen bezig zijn met covers.
Maar ik vind het leuk, ben met Cubase aan de slag geweest en hoor graag wat feedback over de track
en dingetjes waar ik wat van kan leren.

Het is mijn favoriete nummer van Coldplay: Viva La Vida.
Dit nummer is al erg vaak gecoverd en vaak staat die mooie
strijkerspartij centraal. Ik wilde het iets anders aanpakken en heb deze weggelaten
en ingeruild voor een paar gitaartjes.
Alleen de zang komt uit het origineel.

Hoor graag wat jullie er van vinden, en sta open voor tips.

Groeten van Roy

https://soundcloud.com/reigermusic/viva-la-vida-coldplay-acoustic

Geinig. Hier en daar is de timing tussen de gitaartjes en de zang net niet helemaal lekker, heb ik het idee. Ik zou er toch iets meer elementen aan toevoegen in de loop van het nummer, dan heb je meer een soort natuurlijke ontwikkeling. Bijvoorbeeld een funky baslijntje, dan is het al een stuk minder kaal en wat minder repetitief. Maar best leuk hoor!

En dat tikje aan het begin van de geloopte gitaarsample moet je wel kunnen wegwerken, toch?

een paar bongo's, cabassa en claves toevoegen maakt nog geen Latin. laat staan Salsa
dan moet je toch iets meer van die muziek afweten. maar voor een leek noemt men dit inderdaad salsa/latin-invloeden! :-)

ik hoor de helft van de salsa-clave...en ook die bongo klinkt als een salsa-bongootje maar geknipt...heb je ergens loops van gebruikt? of elke noot zelf ingespeeld?

verder wel mooi, zo leeg gelaten en die zang (die al mooi van zich zelf is) zo op de voorgrond.
goed voor een scene uit een film:

Een mexicaan die langzaam aan de horizon verdwijnt, terwijl hij op een slome ezel de prairie oversteekt!

:mexico:

dank heren voor jullie feedback! Er zitten inderdaad nog veel klopjes/slides/pops/licks in het geheel. Hier heb ik bewust voor gekozen. Omdat er weinig ritme in zit, door het ontbreken van een drum of latere percussie.
Het geeft het nummer naar mijn mening wat meer structuur en ritme.
Ik ga er nog eens mee aan de slag met jullie tips!

maar: heb je nu wel/niet kant-en-klare loops met salsa-percussie patroontjes zitten verknippen?

meer aandacht? dat was niet wat ik er mee wou zeggen... is toch wel ok zo?

ik weet veel van latin en vooral Salsa, dus als je leuke inspirerende tips wilt...beetje lastig uit te leggen zo op het forum, maar ik wil het wel proberen.... misschien dat het basis ritme van de bas en piano je kan inspireren?

ook leuk is dat drummers het hele salsa percussie ensemble hebben geïmiteerd op hun drumstel..
de belangrijkste accenten zouden je ook kunnen inspireren.

ik zal even wat leuks en leerzaams, inspiratie vols zoeken op Youtube!

tijdens het wachten heb ik wel een stukje salsa van mij (schets, nooit afgemaakt. ik had nog geen vaste tekst ,en wat je nu hoort is nogal lullig! :-) :

op 1 minuut 58 seconden:

http://soundcloud.com/marsmusica/musicaljourney

piano speelt basic een zg montuno. de eerste twee tellen daarvan zijn op de tel..de rest er precies naast:

bass speelt accenten op 2je (de tweede helft van de 2de tel) en op de 4de tel...dat is de basis. kon niet veel duidelijke videos vinden en deze man doet het wel goed. inclusief moderne variaties:

ik denk wel strakke Drums uitleg:

en wat complexer:

Salsa is een naam bedacht vin de USA om de verschillende stijlen muziek uit Cuba te kunnen verkopen aan het grote publiek. netter zou je het : musica afro cubana noemen ofzoiets...
en wat leuk is is dat het rechtstreeks van Afrika komt. de 6/8 clave (een basis ritme patroontje)
is op Cuba langzaam tot een vierkwartsmaat veranderd......doe daar bij de zang van Afrika van solozanger met groeps-koor antwoord en teksten en muziek uit Spanje, en daar heb je: Salsa!

de clave is het hart. de tikkende klok die overal in verwerkt zit.in de percussie, piano, enzvoort. ook in de dans. als je het echt wlit begrijpen dan heb je weleven tijd nodig..je kan er net zo goed je eigen ding me maken zoals bij Viva la VIda:

¡Caliente! :mexico:

Beter dan het origineel, wat een schijt nummer is dat toch zeg, kolere! Goed gedaan van je! Ik zou nog meer de bossa nova kant op gaan...

Bossa Nova is saai...en dat truukje kennen we nu wel uit de lounge-scene......

doe iets met salsa ritmes..is veel wilder en nog niet zo uitgekauwt!

het hoeft niet perfecte salsa te zijn of helemaal te kloppen, gewoon iets eigenzinnigs er mee doen zou ik zo zeggen!

Thnx CNS! :-)

MarsMusica bedankt voor de Salsa les.... Die percussie is leuk en snap wat je ermee bedoeld (de patronen)!....
...... Maar moet zeggen dat ik ook zin heb om zo'n piano partij te gaan instuderen, heerlijk.
Ik kan een redelijk stukje toetsen spelen, maar van Salsa en andere Latin
heb ik nog geen kaas gegeten! He, weer wat nieuws te doen haha ;-)

graag gedaan!

probeer het eerst bij de basis te houden want dat is zeker te doen en inwikkelende patronen komen er rechtstreeks vandaan.
en de echte salsa-montuno is met moeilijke octaven in beide handen (ik kan dat niet met mijn mini handen)
komt oorspronkelijk van de Cubaanse tres (gitaartje) die snaarparen in octaven heeft.

dit zou je ook min of meer kunnen weglaten voor het gemak. alleen een hand, of de octaaf weglaten.

ok, blablabla...ik ga weer en veel plezier en neem een rum met sigaar erbij!

Back