Wie herkent deze (30 jaar oude) DIY projecten?

Nicolas 2000

It's a household name
Bij mijn meest recente aankoop was er nogal wat "bijvangst". Ik ben dit nu aan het sorteren om te bekijken wat ik kan gebruiken en wat naar andere gelukkigen mag gaan. :)

Ik ken niet veel van elektronica, dus het is wat moeilijk voor mij om te herkennen waarvoor alles dient. Context: het spul zat bij een Elektor Formant modular. Hierbij was 30 jaar geleden iemand bezig met hem digitaal aan te sturen, en werd hij blijkbaar ook als gitaarsynthesizer gebruikt.

Praatjes vullen geen gaatjes, dus heb ik er plaatjes bij gemaakt. Mijn oude camera heeft wel wat moeite met die donkerblauwe elektuurprints, maar het is hopelijk toch een beetje zichtbaar...

1)
2663226900103382518S600x600Q85.jpg

We zien 2 keer een top octave generator gebaseerd op de MK50242. We zien ook 6 keer een reeks frequency dividers gebaseerd op de (niet aanwezige) TDA1008. Het lijkt me dus voor de hand liggend dat deze prints de kern vormen van de klassieke 70's polysynths zoals de Moog Opus 3, de Fugue etc. Corrigeer me indien ik fout ben. Als deze prints inderdaad die functie hebben, kunnen ze wat mij betreft in de verkoop want mijn modular is al polyfoon zonder dat ik deze techniek nog nodig heb.

2)
2917758200103382518S600x600Q85.jpg

Deze vond ik moeilijker... Een elektuur project, de EPS 9914. Drie keer nog wel. Telkens ontbreekt de middelste IC. Wat hebben we wel: 3 keer CD4016BE. Dit in combinatie met 12 connectoren en 12 BFX57 torren doet me vermoeden dat we hier 12 inputs samplen en holden. Aan de andere kant van de print heb je ook 12 connectoren, dat zullen dan outputs zijn veronderstel ik. Gaat het hier misschien om een geheugen (rond ontbrekend IC4 dus)? Dat zou wel kunnen aangezien de modular digitaal gemaakt werd. Ik ben erg onzeker over deze theorie, dus correcties zijn weerom zeer welkom. :) Als het om 3 prints met elk 12 spanningsgeheugens, heb ik er ook geen toepassing voor dus mogen die ook in de verkoop. Genoeg synths met geheugen hier, en de monster modular is veel te groot om nog om te bouwen met geheugens.
2 IS OPGELOST: PIANO OKTAAFPRINT VAN HET SEPTEMBER 1978 PIANO PROJECT

3)
2191591970103382518S600x600Q85.jpg

Weerom een elektuurtje, ditmaal een EPS 83107-2. Er deel is niet bestukt, volgens mij een stukje voeding dat je dus enkel nodig hebt als je geen andere voeding hebt. Verder zien we een speakeraansluiting en een 8345S. Dit lijkt me dus een eindversterkertje. Deze werden wel eens toegepast bij de COM module van de Formant, om rechtstreeks een speaker aan te drijven op 1 van de outputs. Klopt mijn identificatie? Zoja, kan ook deze in de verkoop want ik heb er geen nut voor.

4)
2419883880103382518S600x600Q85.jpg

Elektuur, EPS 83107-1. Ik heb al begrepen dat dit niet noodzakelijk iets te maken heeft met EPS 83107-2 hierboven, ook al lijken de nummers zo op elkaar. Of hebben ze wel iets met elkaar te maken? In ieder geval heb ik geen idee wat deze module doet. De IC's zijn MC14022, CD4093, HCF4001. Ik zie connector Q 1 tot Z, CLK (clock?), S1-8A, S1-8B, M, D,A,B,C, X,Y,O, GND, 15V en een input of output. Absoluut geen idee wat dit moet doen...

Laatst gewijzigd:
5)
2804856010103382518S600x600Q85.jpg

Elektuur, EPS 9721-1. Dit is een boeiende. IC's zijn gewoon 741. Ik zie connectoren A, B, D, F, C, E in die volgorde. Doet me aan een gitaar denken. Ik zie ook een connector KOV wat elektuur is voor keyboard voltage. Verder +, - en GND. En dan nog een FM connector en een G (GATE?) connector. Enig idee wat dit doet? Zowel gitaar als KOV lijkt me misschien iets met een gitaar interface te maken te hebben? Maar in dat geval had ik wel iets exotischere IC's verwacht...
5 IS OPGELOST: FORMANT KEYBOARD INTERFACE PRINT

6)
2196209220103382518S600x600Q85.jpg

Zelfbouwertje, paar 741, TL084, en dan een hele collectie HEF4051. Volgens mij is dit voor de digitale aansturing van de modular. Een bitjesspuwer. Er is wat documentatie bij die dit doet vermoeden. Indien correct, mag deze ook in de verkoop want ik ga geen bitjes spuwen. :)

7)
2006013070103382518S600x600Q85.jpg

2983760830103382518S600x600Q85.jpg

Da's nog een leuke. Elektuur, grote print EPs 9981A. Met bijhorend front. Deze blijkt piano, harpsichord en honky tonk klanken te bevatten. Wat je erin moet sturen weet ik niet, misschien de blokgolven van de polysynth? Of genereert hij zelf zijn klank? Op hetzelfde front zitten nog enkele zeer DIY LFO's waarvan eentje zo te zien saw core of pulse core is en de andere een voor mijn smaak zeer rare keuze van IC's heeft voor LFO's. Maar goed, het zijn dus LFO's. Mag in de verkoop wat mij betreft. Ik heb geen metershoge modular om met presets te gaan werken. Al ben ik ergens wel reuze benieuwd hoe deze '70's klanken nu eigenlijk klinken. De phaser op het front heeft overigens geen elektronica meer erbij.
7 IS OPGELOST: PIANO FILTER MODULE UIT HET PIANO PROJECT SEPTEMBER 1978

8 )
2436934230103382518S600x600Q85.jpg

2610000070103382518S600x600Q85.jpg

2826148840103382518S600x600Q85.jpg

Tenslotte nog 2 keer hetzelfde elektuur project. Iets van gitaareffecten ofzo. EPS 4011B2. Eenmaal op een groene maar schijnbaar originele print, eenmaal DIY. Ik vind het front niet superduidelijk, maar dit lijken dus gitaareffecten te zijn. Indien ja, mogen deze ook in de verkoop want ik ben geen gitaarmans.

Bij commentaar op deze projecten graag mijn nummering behouden om het duidelijk te houden. Vooraleer ik aan de restauratie van het systeem begin, wil ik eerst even van elke print weten wat ze doet. :) Bij de overige prints zitten er nog enkele eigen ontwerpen zonder documentatie, wat op zich al een enorme uitdaging wordt om te restaureren. O ja, ik heb ook nog een WFP front zonder elektronica. Als ik het goed heb, is dit 4 keer een waveform processor. Maar die elektronica lijkt toch niet aanwezig te zijn in deze stapel...

Ik hoor graag uw commentaar zodat ik ook weet wat ik gekocht heb!

Laatst gewijzigd:
Ook als ik naar de link van het plaatje ga krijg ik hetzelfde te zien, heb je het op een eigen webspace geupload of gewoon van internet geplukt?

Hij doet het weer!! Dus: ONTOPIC. Wel zo fijn voor TS.

OK, daarmee is 5 OPGELOST. Die blijft ook hier, want ik kan nooit teveel Formant materiaal hebben.

Als iemand een scan van de artikels/omschrijvingen van het piano project van september 1978 zou kunnen geven...Zouden die printjes uit 1) daar ook bij horen (omdat die dus een heel paar octaven polyfone pulse genereren)? Of doen die elektuur oktaafprints eigenlijk hetzelfde en zijn de prints uit 1 van nog een ander orgel/synthesizerproject... Ik ben benieuwd wat voor project dit pianogedoe van elektuur was, nooit van gehoord (en nooit gehoord).

OK, daarmee is 5 OPGELOST. Die blijft ook hier, want ik kan nooit teveel Formant materiaal hebben.

Als iemand een scan van de artikels/omschrijvingen van het piano project van september 1978 zou kunnen geven...Zouden die printjes uit 1) daar ook bij horen (omdat die dus een heel paar octaven polyfone pulse genereren)? Ik ben benieuwd wat voor project dit was, nooit van gehoord.
Dat kan zeker, moet je wel even geduld hebben, want ze liggen bij m'n ouders. Ben daar komend weekeinde. :)

Ik bedenk me nu dat 8 mogelijk ook voor hetzelfde project gebruikt werd (door de bouwer, niet door elektuur). Tremolo, sustain, vibrato...kan natuurlijk ook allemaal op een E-piano. Waarom 2 keer? Misschien had hij er stereo outputs op gezet.

tja, er staat "tuning" op het front dus dat kan iets met een oscillator te maken hebben. Als je er zin in hebt mag een scan van dat artikel (indien in bezit) ook. Lijkt wel een oscillator plusplus dan, bijna een hele voice als ik de mogelijkheden van het front bekijk.

De link met een polyfoon piano/synth/orgel project zie ik daarin niet meteen, dus ik veronderstel dat deze modules daar (in de wereld van de bouwer) los van stonden. Misschien ooit als begin van zijn modular gebruikt?

Back