Voice cycling / real polyphone

rudolfus

Stamgast
Hallo allemaal ,

Wie kan mij misschien helpen .

Ik zit al weken te klooien om multi timbral rechtsstreeks met toetsen te spelen ,

ik heb een Access Virus-B en kan wel zones maken met meerdere parts ,
maar niet 1 part per toets laten volgen dus zoals : part-1 toets 1
part-2 toets-2
part-3 toets-3
elke keer als ik een toets druk komt er ahw een part bij ,
bij cv-gate heet dit voice cycling , hoe doe ik dat met Midi ??

Het gaat er vooral om, om elke voice net iets anders te laten klinken ,
net als bij de Oberheim 4-Voice bijvoorbeeld :)

Ik hoor het graag !!! 8)

ik heb een Access Virus-B en kan wel zones maken met meerdere parts ,
maar niet 1 part per toets laten volgen dus zoals : part-1 toets 1
part-2 toets-2
part-3 toets-3
elke keer als ik een toets druk komt er ahw een part bij ,
bij cv-gate heet dit voice cycling , hoe doe ik dat met Midi ??...
Je haalt n.m.i. een boel zaken door elkaar...
In midi zijn multi timbrale instrumenten bedoeld om per midi-kanaal een ander klank weer te geven.
Indeling in zones van een klavier is een indeling van midi-kanalen over diezelfde zones.

Wat jij wil is per toets een andere klank (zoals bvb. bij een midi drumkit), niet ?
Midi heeft maar 16 kanalen dus om dat bereiken zul je speciale functies moeten toevoegen (program changes
per toets). Dit kan met een Logic environment mogelijk wel gedaan worden, maar...
...Het gaat er vooral om, om elke voice net iets anders te laten klinken
Dat lijkt me eerder iets om de 'velocity te laten inwerken' op je klanken.

(Voice cycling ik dacht dat de Yamaha TG77 dat wel kon...)

Laatst gewijzigd:
Je haalt n.m.i. een boel zaken door elkaar...
In midi zijn multi timbrale instrumenten bedoeld om per midi-kanaal een ander klank weer te geven.
Indeling in zones van een klavier is een indeling van midi-kanalen over diezelfde zones.
maar het lijkt er op, als ik de TS post zo zie, dat ie idd bedoeld dat ie om de 4 toetsen weer dezelfde patch heeft en dat elke patch dus net iets verschikt ten opzichte van de andere 3...

Multitimbraal... Da's toch ook meerdere geluiden onder 1 toets?

Misschien moet de TS eigenlijk goed omschrijven wat hij wil, zonder in oplossingen te denken.

De oplossing is heel helder. Het is alleen dat het doorspringen van het ene kanaal naar het andere per keer dat de toets ingedrukt wordt niet makkelijk is, tot 't punt waar ik bijna zou zeggen dat er iets voor geprogrammeerd moet worden.

De software: Je hebt een getalletje in het geheugen staan dat bijhoudt welk MIDI-kanaal nu aanstaat. Elke keer dat er een MIDI note on message ontvangen wordt tel je 1 bij dat getalletje op en stuur je de MIDI noot naar dat kanaalnummer door. Op het moment dat het getal groter is dan 4 reset je de teller weer naar 1.

Ik zou eens met SynthEdit of zo aan de gang aan, of Max. Daar moet dat vast mee lukken.

is voice cycling hetzelfde als roundrobin?? als dat zo is is het misschien makkelijker om een multisample ta maken.

Of, de offline manier.. eerst je partijen in spelen en daarna de midi noten "splitten" en aan nieuwe midi-sporen toewijzen.

Real Polyphone !!!

Real Polyphone !!!

Ik neem aan dat de witte Oberheim 4 / 8 Voice bekend is op Synthforum .

Je hebt als het ware 8 onafhankelijke monophone synts in een behuizing ,

elke keer wanneer je weer een toets drukt komt er weer een andere Sem-module bij .

Je kunt ahw real polyphone / multi timbral met akkoorden spelen .

Mijn vraag ; is dit ook mogelijk met de Access Virus-B via midi ( zonder zones )dit schijnt voice-cycling te heten , het kan tegenwoordig ook met meerdere

Moog Slim Phatty s , elke SP heeft dan zijn eigen toets .

Last edited by a moderator:
eeuh een virus b is 24 stemmen polyfoon.

en 16 parts multitrimbaal. dus je zou 8 dualsynths en 8 monosynths tegelijk eruit kunnen halen...helaas heb je geen
fysieke outputs genoeg....(ik schat in dat de virus 6 outputs heeft)

Maar inprincipe is elke polyfone synth meerderde monosynths in 1. anders wordt ie niet polyfoon he....
dus elke stem =eigen osc,filter.vca,env enz.

wat rudolfus (in beide draadjes) bedoelt is dat als je op je virus speelt, je 1 patch polyfoon bespeelt. Bij een Oberheim 4 voice bv, heb je 4 patches beschikbaar om 4 stemmig polyfoon te spelen. Die kan je hetzelfde instellen (zoals op een virus), of verschillend. Voor zover ik weet kan dit niet op een Virus. Dit kan op de meeste synths niet.

Patch-shift by key-press ?!?

Zit zoiets niet op de Virus? dat zou het namelijk oplossen.

En dan maar bijv. 8 patches nemen en dat hij dan,
elke keer als er op een klaviertoets gedrukt word, naar de volgende patch stapt.

dus je wilt polyfoon spelen met verschillende sounds....

Zou wel moeten kunnen denk ik, in multi.... het triggeren na elkaar is misschien lastig,dat word dan een aantal sporen aanmaken in je daw en die de virus laten aansturen....

Attachments

• Mod 1.png
    Mod 1.png
    69,1 KB · Bekeken: 59
  • Wissel.png
    Wissel.png
    1,6 KB · Bekeken: 61
Mits veel werk via een DAW ofzo kan het misschien...

Wel grappig dat deze functie in de seventies bestond (op topsynths) en dan verloren is gegaan. :) Nog een beetje wave cycling op sommige digisynths, maar verder stopt het meestal wel bij de moderne split/dual en multitimbraal over MIDI.

Kunnen beide draadjes trouwens niet samengegooid worden? Volgens mij gaat het over hetzelfde.

wabedoelje?

Ik maak 4 patches met elk hun eigen CV en gatelijn, en het polyfoon klavier heeft 4 CV outputs en 4 gate outputs en doet aan cycling. Dezelfde functionaliteit als een Oberheim 4 voice dus, maar dan volledig modulair en nog veel uitgebreider.

dit zou natuurlijk makkelijk erin geprogd moeten kunnen worden.....

maar mss is het ook wel een beetje overbodig, als het om nuance verschillen gaat heb je natuurlijk automation.
Behalve als je dit live wilt doen natuurlijk, dan heb je deze functie wel specifiek nodig....
Voor een programmeur moet dit vrij simel zijn imo....

Wel grappig dat deze functie in de seventies bestond (op topsynths) en dan verloren is gegaan. :) Nog een beetje wave cycling op sommige digisynths, maar verder stopt het meestal wel bij de moderne split/dual en multitimbraal over MIDI.
Nooit geprobeerd, maar dit moet denk ik wel op een nm te patchen zijn...

Back