e-bow namaken

Hoezo namaken? Voor de kennis of voor 't geld? ZO duur zijn ze toch niet?

Voor de kennis (:
En ik wil misschien ook andere dingen ermee verzinnen. Als ik de basis wel weet kan ik dat wel doen denk ik.

Ik heb gelezen dat het gaat met telephone pickup coil. en de elementen van een gitaar zijn toch gewoon magneten?

Maar wat is een telephone pickup coil ? (:

Is het eigenlijk moeilijk om met een ebow te spelen? Ik ben een zeer matig gitarist. OK, ik ben een ronduit slecht gitarist. Erg slecht.

En maakt het nog een beetje uit welke gitaar je gebruikt? Ik heb een Epiphone Les Paul Junior met 1 P90 van een jaartje of 18 geleden.

Is het eigenlijk moeilijk om met een ebow te spelen? Ik ben een zeer matig gitarist. OK, ik ben een ronduit slecht gitarist. Erg slecht.

En maakt het nog een beetje uit welke gitaar je gebruikt? Ik heb een Epiphone Les Paul Junior met 1 P90 van een jaartje of 18 geleden.

Ebow spelen is niet moeilijk.
Het is even pielen met de afstand en plaats op je snaar.
Maar met enige oefening heb je dat vrij snel onder de knie.
Tenzij je ronduit slecht bent natuurlijk :p

Ah...hier heb ik een tijdje geleden ook wat mee geprutst .
Maar het is nog steeds bij mij niet verder gekomen, dan wat testen en gedachten in die richting.
Ik vond deze vids wel verhelderend.

Het is zeker niet moeilijk, je knalt hem op een snaar en door de afstand naar de humbuckers te varieren word het geluid harder of zachter. Je kan er rustig "strings" achtige sounds mee spelen of een snelle solo. Zie deze 2 bekende songs:

ha, mooi. dit!

ik wou ook altijd al een E-bow, maar mis toch wat in het ontwerp. Een heel gedoe om iets boven je snaren te moeten houden.

mijn idee was om een speciaal E bow instrument te ontwerpen en te bouwen, waar het hele systeem in verwerkt zit, inplaats van dat je iets zwevend boven snaren moet vasthouden.

op die filmpjes vind ik de klank niet erg bijzonder....

zonder E-bow kan ik met mijn eigen gitaarspel ook zulke uit een gitaar halen..misschien een volumepedaaltje erbij...

humbuckers

Ik heb dus geen humbuckers maar een P90. Maar uit de werking van de Ebow begrijp ik dat dit op zich geen enkel probleem is.

Zolang je maar geen nylon snaren hebt. :)

ha, mooi. dit!

ik wou ook altijd al een E-bow, maar mis toch wat in het ontwerp. Een heel gedoe om iets boven je snaren te moeten houden.
Je hoeft het ding helemaal niet zwevend vast te houden. Er zijn twee glijdertjes gemaakt die rusten op de snaren er naast. Bij een gewone gitaar speel je meestal de b-snaar en soms de g, hoge e moet inderdaad half zwevend.

Er zijn, naar gelang waar de fret is ingedrukt, bepaalde hot-spots, daarmee kan je zwellen en faden. Vibrato met de linker hand.

Wout

PS al die arpeggio's in de voorbeelden zijn volgens mij nep...

Ik zou ook wel eens willen weten hoe zo'n eBow gemaakt wordt. Lijkt mij super om zo'n mega eBow op een piano te installeren, met een soort MIDI aansturing per noot.

Je hoeft het ding helemaal niet zwevend vast te houden. Er zijn twee glijdertjes gemaakt die rusten op de snaren er naast. Bij een gewone gitaar speel je meestal de b-snaar en soms de g, hoge e moet inderdaad half zwevend.

Er zijn, naar gelang waar de fret is ingedrukt, bepaalde hot-spots, daarmee kan je zwellen en faden. Vibrato met de linker hand.

Wout

PS al die arpeggio's in de voorbeelden zijn volgens mij nep...

wat ik meer bedoel: ik vond het gewoon geen fijn ding om mee te spelen...
en ook niet erg bijzonder..ik geloo f dat je er vast nog iets beters mee kan ontwerpen. dit systeem

ik ga maar eens aan de gang ermee. ik heb nog een autoharp met een paar octaven chromatische snaren liggen hier :-)

Als je echt een eeuwige sustain zoekt is al jaaaren de fernandes sustainer op de markt.
Zoek maar eens op "fernandes sustainer kit" , en er staat me iets van bij dat deze oplossing ook ooit eens door een ander merk is uitgebracht.
Leuk met een boel fx erachter .....lijkt toch weer meer op een synthesizer ;)

Er bestaat ook nog "The Sustainiac"
Dat is een apparaat wat je in je gitaar kan bouwen of wat extern is met enkel een opzet element.
Deze sustainic heeft voor elke snaar een sustainer, dus je kan er ook akkoorden met door laten klinken.

Verder kan je ook een orgel kopen :P

en vergeet ook niet de Gizmotron!

bedacht door twee bandleden van de popgroep 10cc

luister naar het nummer 'I'm not in love' naar de hese koortjes...dat zijn stemmen, maar ook Gizmotron en dan heel veel overdubs

+1 voor de moog gitaar, enorm tof ding lijkt me dat. En niet eens zo heel gek moeilijk te maken qua electronica, de mechanica is een ander verhaal.........

Back