Nord Rack 2 knoppen gaan niet goed

Jos Pos

Ouwe rot
Ik heb een tijd terug hier op het forum een Nord Rack 2 gekocht. Helaas al van bij het begin gingen er een aantal knoppen niet goed. Ze reageren wel maar het draaien loopt bij sommigen heel stroef. Alsof er teveel wrijving is of misschien dat er ooit cola over gevallen is... zo voelt het toch aan.

De koper zei dat hij gloednieuw was, dus ik dacht dat de knoppen wel losser zouden komen na verloop van tijd. Niet dus.

Wat kan ik best doen om dit op te lossen? Ik ken niemand in de buurt die hier naar kan kijken. Ik heb wel een firma gevonden, maar daar zou het me sowieso al €200 komen. Dit vind ik belachelijk veel.

Dus kan iemand me zeggen wat ik zelf kan doen om het op te lossen of kan iemand me doorverwijzen waar ik het voor een eerlijke prijs kan laten herstellen.

Op mijn Nord Rack 2 lopen de knoppen ook niet echt licht. Wellicht heeft de vorige eigenaar de bevestigingsmoeren van de pots keihard aangedraaid? Maak eens eentje los en draai 'm weer met normale kracht aan?

Ik heb een rack2x ook vlamnieuw en die knoppen draaien ook stroef. Volgens mij hoort dit zo

ok, je hebt misschien stroef, maar dit is echt met schokken dat je eraan draait. Het is onmogelijk om een vloeiende draaibeweging te doen.

Vinnie, wat bedoel je precies met de bevestigingsmoeren van de pots? moet ik hiervoor de nord casing eraf draaien?

Nooit geprobeerd maar ik denk dat je ze een van de zwarte draaiknoppen van de schacht van de potmeter(kijk even of ze toch niet geborgd zijn met een schroeje). Ik verwacht dat de potmeter met een moertje gemonteerd zit op het paneel. Maareh, ga eerst achter die Marktplaatsgarantie aan voordat je gezeik krijgt.

Oeps, in de war met een andere post! Excuus! Als de knop niet makkelijk van de schacht wil dan kun je het eens proberen met een (stevig) touwtje onder de knop.

Mag ik me vannaf vandaag ook een gelukkige Nord rack 2x eigenaar zijn :-)

De pots draaien idd stroef, dat is normaal. (allemaal hetzelfde)

Schijnen met de tijd/geruik soepeler te worden. Is dat zo?

Het went in ieder geval snel, na 2 minuten lette ik er al niet meer op.

En een MANUAL mode :halleluja zie je niet vaak op een VA :biertje:8~

ik weet niet wat er ooit met mijne is gebeurd, maar dit is niet normaal. Heb ooit een andere nord rack kunnen testen, die knoppen waren totaal anders :(

ik heb er geen last van op mijn nord rack 2.
Ze moeten (vind ik) ook niet te makkelijk draaien, werkt niet zo prettig.

Maar hoe de TS aangeeft stottert hij met draaien. Al eens geprobeerd om met je handen aan de knoppen te trekken? Anders toch maar even opendraaien en het moertje wat losser draaien.

Mag ik me vannaf vandaag ook een gelukkige Nord rack 2x eigenaar zijn :-)

De pots draaien idd stroef, dat is normaal. (allemaal hetzelfde)

Schijnen met de tijd/geruik soepeler te worden. Is dat zo?

Het went in ieder geval snel, na 2 minuten lette ik er al niet meer op.

En een MANUAL mode :halleluja zie je niet vaak op een VA :biertje:8~

Wat doet die manual mode dan?

Manual mode schakeld het patch/program deel uit.
Het geluid dat je nu hoort is zoals de knobs nu staan.

het "Wat je ziet is wat je hoort" idee 8D

De manual knop is terug te vinden op veel oude analoge synths
Veel virtuele opvolgers hebben het niet meer (virus supernova an1x z1 etc)

:biertje:

De pots van de Nords draaien zeker wel stroef (vind ik eigenlijk erg fijn, voelt ook degelijk), maar als ze zo stroef draaien als je aangeeft, dan klopt het denk ik ook niet helemaal. Heb je wel eens een knopje er afgehaald (gewoon er af trekken) draaien de knoppen dan lichter (maw, lopen ze niet over de behuizing)?

ok, ik heb ze wat losser kunnen trekken en dit is al een wereld van verschil. Bedankt voor de tip

Hallo Jos Pos,
Ik heb ook een Nord Rack 2. Ook tweedehands gekocht en ik had bij een knop last van een onregelmatig verloop. Ik heb de (rubber) knop van de as getrokken en weer terug gezet. Ik heb de knop niet helemaal tot aan de kast teruggeduwd en nu is het probleem van het onregelmatig lopen van de knop bij mij opgelost.

Ik heb wel dat de diverse knoppen allemaal anders lopen wat "draai zwaarte" betreft maar alle knoppen lopen verder vooral gelijkmatig en dat laatste vind ik het belangrijkste.

Vergeleken met andere synths draait de Nord wat zwaarder, maar na veel gebruik gaat dat slijten, zoms zo veel dat er soms te veel speling in komt. Soms zie je muzikanten niet met de vingertoppen draaien, maar met de duim tussen het tweede en derde kootje van de wijsvinger in... Maar het mag ook niet te zwaar gaan. Het bekijken of de schachten van de pots niet aanlopen kan nuttig zijn. Zitten bijna alle pots verkeerd, dan is het Panelboard los gemaakt en verkeerd terug gezet. Wegens de vele LED-jes is het teug platsen een lastig karwijtje, dus demonteren is een zorgvuldige zaak.

Sommige pots kunnen slijten zodat er een verspringing in waarden ontstaat indien en Program via het geheugen is ingeladen. Zulke pots moeten dan vervangen worden, maar dat is een eenvoudig karwijtje.

Dat de knoppen te laag op het metal zitten kan er op wijzen dat er iets op de synth is gevallen. Dit komt bij 2de hands wel eens voor. Bij nieuwe is het bijna onmogelijk.

In het begin draaien de koppen dus allemaal wat aan de stroeve kant. Er ontstaan dan na een tijdje dat bepaalde weinig gebruikte knoppen zwaarde lopen danbijvoorbeeld de Cut-Off van het Filter. Bij mij is de Master nog steeds de stoefst lopende.

Wout

Wout,
Ik ben blij met de goede uitleg. Dank!

Wout,
Ik ben blij met de goede uitleg. Dank!
Nu ik het terug lees en de vele typos zie, dan komt de gedachte boven: moet ik maar niet na een nacht doorzagen (niet doorzakken) over electronische muziek, in Trondheim, Noorwegen, 10 minuutjes voor het vliegtuig naar huis vertrekt nog effetjes een antwoordje schrijven...

:D

Wout

ok, ik heb ze wat losser kunnen trekken en dit is al een wereld van verschil. Bedankt voor de tip

Goed om te horen dat het heeft geholpen. Overigens als ik een 2e hands synth koop, haal ik altijd alle knoppen er af en maak ze even in een sopje schoon. Vind ik wel zo fris...en nee ik heb geen smetvrees :mega:

Back