superstille audio PC

olafmol

[EXPANSIONS]
allo,

ben momenteel bezig met het samenstellen van een nieuwe superstille audio PC.... heeft iemand nog tips voor een stille koelende systeemkast die niet al te duur is? ik heb wel van die alu coolermaster kasten gevonden, maar om nou 300€ daarvoor neer te tellen gaat me een beetje ver....

als ik straks mijn lijstje definitief heb zal ik het hier ook ff posten, misschien wel interessante voor anderen....

Olaf

lian li is de echte maker van aluminium kasten. officieel zijn ze inderdaad bedoeld om een beetje extra te koel ne mma r ze zien er ook wel heel mooi uit. Weet alleen niet de prijzen

Zou zeker even de puistenekken op GOT http://gathering.tweakers.net vragen.

Volgens mij zijn de standaard stille kasten die je in de winkel koopt allemaal fake tenzij je het zelf gehoord hebt. Zelfs een keer meegemaakt dat een vriend van me een speciale stille kast kocht en die meer lawaai maakte dan mijn standaard grijze saaie doos met cheapo spul erin.

Maar een stille voeding is al heel wat lijkt me. En als je andere fans in je computer hebt moet je kijken of die uit kunnen of een vervangend iets voor in de plaats kan komen. Een grote (lage toeren) fan bijvoorbeeld die alle warme lucht uit de kast jaagt lijkt me wel handig. En stille CPU koelers zijn er ook wel, kosten wel redelijk veel (vergeleken met standaard cheapos)
En dan is een kast met een fatsoenlijk gat wel handig denk ik. Maar schrik niet als je zo tussen de 150-200 € uitkomt.

Als ik zelf een keer tijd heb wil ik zowieso de voedingen van een paar computers 'modden' zodat ze niet meer zo'n teringherrie maken. Komt wel als ik voor een 19" kast ga denk ik dan maar. :)

Ik heb zelf zo'n Aopen BigTower, die hebben een standaard redelijk stille 300W voeding. Waar je vooral op moet letten is de koeler van de processor. Je zou er evt. nog een Enermax voeding in kunnen leggen, die schijnen ook redelijk stil te zijn. Of je moet overstappen op waterkoeling, maar dat vind ik persoonlijk een beetje link.

Zoek anders idd ff op tweakers, staat genoeg.

http://www.silentpc.nl/
http://gathering.tweakers.net/search.php

en tik in; stille koeler, stille pc, enz, enz ;)

ok jongens, tweakers ea al vet doorgespit, fans, voeding en coolers ook allemaal uitgezocht..het gaat me hier dus om de kast ;)

trouwens de meeste onderdelen zoals fans, CPU coolers en voeding ritsel ik via www.quietpc.com...maar nu nog die casing ;)
en coolermaster is allemaal leuk en aardig, maar alu vinnik niet perse nodig...ik ga toch nix overklokken..

Olaf

Orgineel geplaatst door Ralf T
Overklokken is stabiliteit verliezen...

:D

Waar haal je dit vandaan? Als je overal A merk spul instopt en alles goed afstemt en goed koelt is er _niets_ aan de hand. ;)
Je moet vooral goed geheugen kopen, zoals Muskin, Infineon of Crucial. Bij de laatste kan je vanuit de fabriek in de UK bestellen. Heel goedkoop en snel in huis. Dit geheugen haalt een snelheid van 160mhz, super overklokbaar dus.

http://www.crucial.com

Orgineel geplaatst door olafmol
ok jongens, tweakers ea al vet doorgespit, fans, voeding en coolers ook allemaal uitgezocht..het gaat me hier dus om de kast ;)

Tja, hou je van casemodding? ;)
Je zou je kast van binnen kunnen beplakken met geluidsisolerend materiaal, alleen moet je dan wel weer uitkijken met airflow in je kast en de interne temp. Dan zou je evt weer extra fans erin moeten hangen die ook weer herrie maken.
Je zou ook een nwe voeding kunnen kopen, een enermax bv. Die zouden behoorlijk stil moeten zijn. Ik ben persoonlijk wel te spreken over m'n Aopen. Anders kom je uit bij waterkoeling, maar dat is weer prijzig.

Maar let wel, kasten maken geen herrie ! ;)

Orgineel geplaatst door Ralf T
Nogmaals: overklokken is stabiliteit verliezen ;)

- 1 overbodig

Onzin, als je het goed doet niet Ralf, prutsert. 8o

Het gaat puur om de draaiende delen in je PC. Voeding (koeler) en je CPU of videokaart koelers, dat zijn constante bronnen van geluid. Daar moet je beginnen met kijken.

Maar ook CD-ROM drives, floppy drives en vooral Harddisks kunnen ook een hoop herrie maken. Veel harddisks (ik weet in ieder geval die van IBM) kun je minder geluid laten maken door een beetje performance in te leveren. Dat is niet zo erg meer bij de huidige generatie Harddisks omdat zelfs IDE drives meer performance leveren dan je nodig hebt.

joehoe! het gaat om de kast, al die andere dingen over drives, fans, voedingen etc. heb ik allemaal al geregeld ;)

ik zoek een kast die niet teveel "open" is en ook zo min mogelijk resoneert etc. ...begreep dat aopen wel ok is....

Olaf

Ummm nee je hebt gelijk Olaf. Sorry dat ik me weer even liet meeslepen ;)

Maar ik lees op GoT niet echt over stille kasten, of ze zijn heel duur. Ik denk echt dat je dat geld voor een dure kast beter in nog een betere voeding of CPU koeler kunt steken. Maar de naam AOpen komt ook heel vaak voorbij.

Een grote kast ventileert natuurlijk ook iets beter dan een kleine, dus dan zou je met minder koeling af kunnen in theorie, alleen als het verschil tussen vastlopen en stabiel draaien alleen een grote of kleine kast is zou je van de zomer wel eens raar kunnen kijken.....

Ik vind een Compaq Deskpro vrij stil , er zit een maxtor harddisk in 10 gb
5400 en een PII 350 die koel ik met een 486 cpu fan , de voeding past zich
aan de warmteopbrengst aan dus alleen als het echt nodig is.
Deze computer staat in de studio mijn tweede computer een apple G3
staat buiten de studio en via Remote kan ik alles aansturen.
alles staat in een kast en koel ik met een airco, het is nu muisstil in
de studio.

Orgineel geplaatst door tronmusic
Ik vind een Compaq Deskpro vrij stil , er zit een maxtor harddisk in 10 gb
5400 en een PII 350 die koel ik met een 486 cpu fan , de voeding past zich
aan de warmteopbrengst aan dus alleen als het echt nodig is.
Deze computer staat in de studio mijn tweede computer een apple G3
staat buiten de studio en via Remote kan ik alles aansturen.
alles staat in een kast en koel ik met een airco, het is nu muisstil in
de studio.

Nu je het zegt, ik zit hier tegenover een HP Vectra die ik ook niet hoor, maar ook dat komt doordat er geen actieve koeling op de proc zet. Er zit alleen een hele dikke headsink op die de lucht naar buiten afvoerd dmv de koeling die ik ook niet hoor.... dit werkt overigens alleen bij intel processoren. ;)

Olaf> misschien een zalmann proc. koeling? Die zijn er ook in alleen een dikke headsink uitvoering.. heb je geen bewegende, dus lawaaiopwekkende koeling.. (maar dit verhaal is weer overbodi, want je zocht alleen een kast :D )

antec sonata

antec sonata

die heb ik gekocht met een standaar 3.2 p4 800 mest standaard processorkoeling. niks gemod of met watten en zoals alle tests zeidne de voeding hoor je niet de afzuiging ook niet dus heel stil heel strak en slechts een euro of 130. mooi solide alu kast. gauw kopen en klaar.

ik verkoop al die kasten die hier opgenoemd zijn.
en ik zal je wat grappigs vertellen: een std compaq/hp (presario) met een lite on voeding maakt veeeeel minder lawaai!
maar dat ff terzijde....

neem een mobo zonder chipset koeler
ga voor een zalman voeding bijv en verder een videokaart zonder fan. gebruik geen hdd koelers, of anders passieve (ook zalman).
zalman cpu koeler of andere met zelfde specs

of! check idd got: http://gathering.tweakers.net

dus maw, alleen de voeding met fan (liever zonder, die zijn er ook, maar ik kan ff niet op het merk komen)
en kijk of je je kast van de binnenkant kunt bekleden met zooi.

dan is het stil zat...

Ik heb onlangs ook een nieuw systeem in elkaar gezet waarbij ook het uitgangspunt "superstil" was. Dat opzich was een flinke opgave als je daar twee xeon cpu's in gaat zetten. Belangrijk voor mij was dus een kast waar de airflow goed is. Ik kwam uit bij de AIR van 3RSystem (http://3rsystem.co.kr/english/products/view.asp?navi=case&idx_num=7). Er zit wel geen voeding bij, maar als je super stil wilt zul je meestal de standaard voeding zo wie zo moeten vervangen. Verder heeft de kast 2 x 120mm fans waarvan je de snelheid in 10 stappen kan verhogen/verlagen (aan de voorkant van de kast). Bovendien kun je via een lcd op voorkant van je kast 3 temperatuur sensoren in de gaten houden, dus weet je op elk moment of je de fans moet bijregelen. De airflow in de kast is goed, de standaard 120mm fans zijn stil maar ik heb ze toch vervangen door iets stillere fans en dat in combinatie met een super stille voeding en isolatie materiaal aan de binnenkant van de kast levert een super stille pc op zelfs met 2 xeon cpu's!

Bovendien de kast ziet er ook nog eens gelikt uit. Ik ben dus zeer te spreken over mijn systeem!

Back