Minimal Electro Wave (80's)

Coldwave

Nieuwkomer
Goedenavond!

Ik ben een absolute newbie op gebied van muziek producen. Ik moet werkelijk van 0 beginnen (logisch ook), heb geen bal verstand van synths, apparatuur, laat staan van notenleer, en hoop dat iemand me 1 en ander zou kunnen uitleggen.

Mijn passie is een muziekgenre wat ontsproten is in de vroege jaren '80, voornamelijk in Noord Amerika en Europa. Tot voor kort had het nog niet echt een naam maar vandaag noemt men het 'Minimal Electro' of 'Minimal Wave', naar een label uit New York die zich bezighoud met het heruitbrengen van oude onvindbare tapes en vinyl uit dat genre op cd of LP.

Hier een paar voorbeelden van toen:

En hier een paar voorbeelden van recente artiesten die qua stijl heel erg op voorgaande lijken en wss dezelfde apparatuur gebruiken:

Ik wil dergelijke muziek ook kunnen maken. Welke synths kan ik het beste gebruiken? Apparatuur enz? Is het noodzakelijk om eerst muzieklessen te volgen? Graag een gedetailleerde uitleg van kenners aub. Mijn budget ligt rond de 2000 euro.

Groeten,
Coldwave

Minimal Wave brengt inderdaad echt hele toffe dingen uit... :halleluja

Misschien kun je forumlid Impolex (= Das Ding) vragen hoe hij 30 jaar geleden zijn muziek maakte?? :D

Ik wil dergelijke muziek ook kunnen maken. Welke synths kan ik het beste gebruiken? Apparatuur enz? Is het noodzakelijk om eerst muzieklessen te volgen? Graag een gedetailleerde uitleg van kenners aub. Mijn budget ligt rond de 2000 euro.

Groeten,
Coldwave

Als je dit niet kan maken op een pc'tje met een goedkoop kut programma dan kan je het ook niet maken met de synths uit die tijd.

Maar met een budget van 2000euro zou ik het volgende kopen om in de buurt van die sound te komen:

SCI Drumtraks (350euro)
Roland SH101 (500euro)
Roland Juno6 (450euro)
Boss KM40 (100euro)
Tape Echo (350euro)
Spring verb (100euro)
Bandrecorder (100euro)

2dehands prijzen zijn afhankelijk van model en staat van object.

Hou je nog 5tientjes over

Dat zijn een hoop vragen in een keer.. :)

- Muzieklessen?
Kan nooit kwaad om muzieklessen te volgen, mits je de goede cursus/leraar uitzoekt. Een leraar jazz/klassiek o.i.d. -met alle respect- heb je misschien niet zoveel aan, gezien wat je vraagt.

Er zijn -ook via dit forum- speciaal voor dit genre muziekcursussen te vinden die je verder helpen met o.a.: synthesizer-technieken (drum/bas/lead/weirde fx) / drum arrangement-technieken / mix-technieken (compressie/effecten/etc) / song arrangement-technieken.

Lijkt me een prima investering in jezelf, dat kan nooit kwaad. Misschien geeft het je zelfs richting in wat voor apparatuur je wilt aanschaffen.. immers, hoe weet je wat je wilt als je het nog nooit hebt gechecked, gehoord of aan hebt gezeten?? :)

- Apparatuur?
Ik doe een wilde gok dat een combinatie van een dikke PC/MAC + 1 of meerdere zorgvuldig gekozen analoge synth(s) echt een goude combinatie kan zijn om mee te beginnen.

De PC/MAC neemt dan voor z'n rekening:
- opnemen / afspelen
- maken van arrangementen, bewaren van al je arrangementen
- Midi: voor synths met midi, oudere analoge synths hebben vaak geen midi! (google maar eens op "CV / Gate")
- Plugins, meer dan je van kan dromen.. noem iets, en het bestaat.
- afmixen
- en nog veel meer...

De goed gekozen analoge synth (RSB noemt al een paar goeie!) neemt dat deel van je "sound" voor z'n rekening, waar de PC tekort schiet, nl. los gaan met knoppen draaien, dikke, scheurende analoge geluiden, onregelmatigheid, etc etc.. dus geen 0110010011. Een mooie aanvulling dus op wat de PC kan. zo zie ik het.

succes met je zoektocht!!

SCI Drumtraks (350euro)
Roland SH101 (500euro)
Roland Juno6 (450euro)
Boss KM40 (100euro)
Tape Echo (350euro)
Spring verb (100euro)
Bandrecorder (100euro)

Mooie lijst, lijkt me. Over mixen en opnemen is erg veel te vinden op internet. Vooral tutorials zoeken op youtube en via Google zal je erg op weg helpen.

Minimal Wave brengt inderdaad echt hele toffe dingen uit... :halleluja

Misschien kun je forumlid Impolex (= Das Ding) vragen hoe hij 30 jaar geleden zijn muziek maakte?? :D

Die zie ik aanstaande zaterdag live in St Niklaas toevallig, haha :D

ik zou in elk geval niet ineens voor 2000 euro aan gear kopen maar heel bescheiden beginnen, gaandeweg kom je er dan zelf wel achter wat je mist en wat je het plezantste vind werken.
Veel van die ouwe wave gebruikte ook Korg MS20...maar die gaan tegenwoordig voor +1200 euro terwijl ze toen gebruikt werden gewoon omdat quasi niemand er geinteresseerd in was.
Dus je kan de sound proberen 1 op 1 te kopieren door exact dezelfde apparatuur te kopen
OF
je kan hun 'attitude' kopieren een proberen met minimale en goedkope middelen eenzelfde soort muziek te maken...die dan misschien nét iets meer up to date klinkt (alhoewel, er is genoeg 'slecht' klinkende oude tweedehandszooi te vinden tegenwoordig)
Véél van die gasten van vroeger zijn geevolueerd en gebruiken echt die oude bakken niet meer zenne. Was een tijdje geleden thuis bij iemand van 'The Klinik', deden vroeger quasi alles met MS20/TR808 en nu alles software.

Mijn passie is een muziekgenre wat ontsproten is in de vroege jaren '80, voornamelijk in Noord Amerika en Europa. Tot voor kort had het nog niet echt een naam maar vandaag noemt men het 'Minimal Electro' of 'Minimal Wave', naar een label uit New York die zich bezighoud met het heruitbrengen van oude onvindbare tapes en vinyl uit dat genre op cd of LP.

Http://www.levoyage.nl

Veel info over meer van dit soort bandjes en formaties uit die periode...

Als je dit niet kan maken op een pc'tje met een goedkoop kut programma dan kan je het ook niet maken met de synths uit die tijd.

Helemaal waarheid. Dussss:

Ik ben een absolute newbie op gebied van muziek producen. Ik moet werkelijk van 0 beginnen (logisch ook), heb geen bal verstand van synths, apparatuur, laat staan van notenleer, en hoop dat iemand me 1 en ander zou kunnen uitleggen.
Dit is een proces dat maanden/jaren gaat duren.

Mijn budget ligt rond de 2000 euro.
Wat je ook doet: geef het niet in 1 keer uit.

Begin met een controller en een geluidskaart en een sequencer; die ga je hoogstwaarschijnlijk sowieso al nodig hebben. Als je daar een paar maanden mee hebt geoefend kun je verder gaan kijken. Je hebt ook helemaal niet de duurste van de duurste software nodig en wat je pakt maakt niet geweldig veel uit - plugins draaien ze allemaal. Tenzij je specifiek weet welke richting je uit wil (en de keuze van een audio-interface of goedwerkende hardware-integratie duwt je een bepaalde kant uit) - ga gewoon demo's proberen en kijk hoe ver je komt.

Sowieso: controllers kun je altijd gebruiken en je computer zal altijd prima dienst doen als domme harddiskrecorder, dus da's nooit echt een miskoop.

In RSB's lijstje mist nog een sampler. Analoge drumbakken kosten klauwen vol geld om bij elkaar te sparen.

Ik ben een absolute newbie op gebied van muziek producen. Ik moet werkelijk van 0 beginnen (logisch ook), heb geen bal verstand van synths, apparatuur

Dan zou ik zelfs me geld nog ff bewaren en alleen maar gaan luisteren, luisteren en nog eens luisteren..
En je verdiepen in bepaalde sounds/synths die steeds terug komen in dit genre (denk aan die typische 'Rhythm Ace of Roland CR-78 rhythmbox drumsounds) en dan pas je te verdiepen in hoe je dat met deze machines zelf tot stand kunt brengen..

Misschien heb je al zitten kwijlen bij deze vid..

rond de 22 seconden, zijn dat 2 mfb-bakkies die op elkaar staan (1 wit, 1 zwart)?

zowee vette voorbeelden!
Ik zou gaan voor een goede mic
110
een vette gitaar + een versterker (duh)
310
een opnameapparaat dus een pc zoals gewoonlijk
600
Dan nog vloerbedekking op de muur
300
Een polysynth naar keuse +/- 600
300
En een galm met veer
120
Heb je nog genoeg over!

een goede pc/mac
een DAW .. logic of cubase zou ik zeggen
je bent gek als je de computer niet de basis van je setup maakt
een goede geluidskaart
goede monitoren
evt wat behandeling voor de akoestiek van de ruimte waar je in zit, maar alleen als t kut klinkt/je niks kan horen
een goede midicontroller

en dan eerst beginnen
dingen maken, kijken wat je tegenkomt
software leren kennen en gewoon leren muziek maken

evt een budget analoge bak voor geluid met identiteit
maar je kan veel beter wachten tot je weet wat je wil
en ik zou iig 2e hands kopen
als t niks is verkoop je t weer zonder verlies

Alles wat qua structuur een beetje overeen komt met de polysynths en monosynths die er in die tijd gebruikt werden, en een sampler voor de drumsounds (als het dan toch nog niet de real deal is maakt het feit dat 't samples zijn ook weinig uit).

http://www.buchty.net/ensoniq/ is leuk, iets als http://www.acesynth.com/ moet je vast ook goed kunnen gebruiken. Begin daar eens voor de gein mee en kijk hoever je komt met alleen al multitracken en zo. Oh, en dan nog van http://elektrostudio.ovh.org/ de ESLine String. Al het andere kun je met de ingebouwde effecten van je DAW wel bereiken :)

Ook eerder genoemd, het is een proces van jaren. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

Ga eerst even lekker digitaal pielen om te kijken of je uberhaupt een paar noten mooi krijgt, leer je ook meteen een beetje over hoe alles werkt en kan je rustig nadenken wat je precies wilt en daarvoor echt nodig heb.

Zeg vaak dat de muzikant het instrument maakt en niet andersom.
Wou nog iets kwijt maar bij gebrek aan koffie deze zondagmorgen laat ik het hier even bij :)

Oja, vooral niet opgeven

Back