Minimal Electro Wave (80's)

Het omgekeerde kan net zo goed....

Gedeeltelijk waar natuurlijk..... maar een slechte producer (wil niemand persoonlijk aanvallen hier wat ook niet nodig is) met een hoop mooie spullen blijft een slechte producer.

Een goede producer die (noodgedwongen) slechte/afgekeurde/niet verkopende rommel gebruikt kan een status symbool worden of een scene ontwerpen......

* Acid house is ontstaan door het gebruik van de Roland TB 303 die door Roland als een mislukking werdt gezien en all time hero's als Sleezy D/Phuture en vele anderen hebben hier een cult machine van gemaakt....
Dit geldt volgens mij ook voor de oude electro grootheden die alleen goedkope machines konden aanschaffen.
Machines die nu een cultstatus hebben en bijna onbetaalbaar zijn.

Je snapt het wel :geslaagd:

Zeg vaak dat de muzikant het instrument maakt en niet andersom.
er zit in wat je er uit haalt idd... geef je veel ' input' dan krijg je veel ' ouput'...

daarom hoor je soms ook van 'onkundigen' dat een synth bijv. te veel menu's heeft waar men dan in moet duiken endergelijke... menu's zijn nu eenmaal nodig wanneer een synth erg veel te bieden heeft want voor elke parameter een knopje is dan niet meer te doen (qua productie kosten en de synth zal gigantisch worden of te kleine knopjes hebben)... voor iemand die pcies weet waar ie een parameter moet zoeken om een gewenste verandering aan te brengen is het peanuts...

dat bepaalde synths zoals bijv. de (synthese beperkte) juno-60 zo word geprezen zal voor een groot gedeelte ook te maken hebben met een handje vol parameters die voor de 'minder wetenden' nutuulk ideaal zijn...

you get what you give; wil je dat de synth je veel geeft dan moet jij de synth net zoveel geven...
maar meestal word de schuld in de... schoenen... van de synth geschoven :P

Je gaat nu uit van mensen met een lange aandachtsspanne. Er zijn ook mensen die wel muziek willen maken, maar niet te lang met een geluid bezig kunnen zijn.
Dan is het fijner als je een synth hebt die snel doet wat jij wilt. Zoveel verschillende synths, zoveel verschillende gebruikers.

er zit in wat je er uit haalt idd... geef je veel ' input' dan krijg je veel ' ouput'...

daarom hoor je soms ook van 'onkundigen' dat een synth bijv. te veel menu's heeft waar men dan in moet duiken endergelijke... menu's zijn nu eenmaal nodig wanneer een synth erg veel te bieden heeft want voor elke parameter een knopje is dan niet meer te doen (qua productie kosten en de synth zal gigantisch worden of te kleine knopjes hebben)... voor iemand die pcies weet waar ie een parameter moet zoeken om een gewenste verandering aan te brengen is het peanuts...

dat bepaalde synths zoals bijv. de (synthese beperkte) juno-60 zo word geprezen zal voor een groot gedeelte ook te maken hebben met een handje vol parameters die voor de 'minder wetenden' nutuulk ideaal zijn...

you get what you give; wil je dat de synth je veel geeft dan moet jij de synth net zoveel geven...
maar meestal word de schuld in de... schoenen... van de synth geschoven :P

Het is en zou :luv: van twee kanten moeten zijn :)

Gedeeltelijk waar natuurlijk..... maar een slechte producer (wil niemand persoonlijk aanvallen hier wat ook niet nodig is) met een hoop mooie spullen blijft een slechte producer.

Een goede producer die (noodgedwongen) slechte/afgekeurde/niet verkopende rommel gebruikt kan een status symbool worden of een scene ontwerpen......

Wat mij betreft mis je nog wat keuzes:
-een slechte producer met een hoop mooie spullen blijft een slechte producer.
-een slechte producer met een hoop slechte/afgekeurde/niet verkopende rommel blijft een slechte producer.
-een goede producer met een hoop mooie spullen blijft een goede producer.
-een goede producer met een hoop slechte/afgekeurde/niet verkopende rommel blijft een goede producer.

Ach zondag.......

Beginnen op PC met (gratis) seqeuncer en VST's, daar leer je veel van en loop je op een gegeven moment vanzelf tegen wat beperkingen aan of wat je liever niet met een PC doet en die spullen schaf je dan aan.
Alles kan met een PC, voor sommige werkt dat goed en je zal moeten leren of dat ook voor jouw werkt.

Ik sluit mij hierbij aan

Je gaat nu uit van mensen met een lange aandachtsspanne. Er zijn ook mensen die wel muziek willen maken, maar niet te lang met een geluid bezig kunnen zijn.
Dan is het fijner als je een synth hebt die snel doet wat jij wilt. Zoveel verschillende synths, zoveel verschillende gebruikers.
ik ga wat dat betreft niet van 1 bepaalde groep mensen uit...
mensen met een zogenaamde lange aandachtsspanne kunnen bijv. ook gewoon een juno bedienen...

er zijn wel 2 andere groepen: mensen die eerst de synth programmeren en dan middels de toetsen gaan spelen en mensen die zomaar ff wat *hatseflats* in kloppen qua toetsen en dan gaan lopen tweaken aan o.a. de cutoff en vooral met de mixer het hele nummer in elkaar batsen...
Het is en zou :luv: van twee kanten moeten zijn :)
natuurlijk, maar de synth kan alleen geven als de persoon er achter geeft... het zijn nl niet 2 mensen nutuulk...
-een slechte producer met een hoop slechte/afgekeurde/niet verkopende rommel blijft een slechte producer.
-een goede producer met een hoop slechte/afgekeurde/niet verkopende rommel blijft een goede producer.
da's idd waar ende zeer logisch...

Laatst gewijzigd:

Ach zondag.......

Zondagluiheid slaat toe :dubbel: Dit was toch wel duidelijk hé ? *D
:koffie:

Idd, ik weet echt wel hoe een synth werkt, maar om nou eerst 36 menu's door te moeten om bij de cutt-of te komen..., dan hoeft het voor mij al niet meer.
overdrijven is ook een vak :D ik kan me niet voorstellen dat een beetje slimme synth menu's zou hebben die dieper gaan dan 1 laag, hooguit misschien in uitzonderlijke gevallen 2, daar bedoel ik dus mee dat er een direct knopje aanwezig is voor een groep parameters die op het display verschijnen (a la DX7 of D-50 etc) met wellicht dan nog eventueel een left and right button om zo door het menuutjes heen te scrollen... is heel even wennen maar dan moet het toch razend snel wel lukken... zo kon ik ook redelijk hard door de menu's van bijv de DJ-70 rennen... het enige nadeel van die soort systemen is dat bepaalde knoppen zeer vaak zullen worden gebruikt en dus, als het van een dusdanige kut quali is, op een gegeven zullen gaan haperen... maar ach, dat kan ook met analoge bakken met tig knoppen nutuulk...

Alvast heel erg bedankt voor de tips. Kan iemand me nog even een goeie raad geven wat betreft het aankopen van synths e.a apparatuur, bepaalde websites of zo? Of gewoon via Ebay?

Zo'n aanbod zou ik niet afslaan. Je krijgt hoe dan ook gelijk honderden vragen beantwoord waarvan je niet eens wist dat je ze had en heel wat "aha!" momenten.

Wat kopen betreft: begin eens eerst met nieuwe monitors, een MIDI controller en sequencingsoftware en ga daarvan verder. Je moet toch eerst een beetje een idee hebben van welke kant je uitwil, en dat is makkelijker uit te vinden als je er je tijd voor kan nemen.

Wil je perse zsm aan de synth, gewoon op de Marktplaatsafdeling hier kijken en zoeken, en vragen. Op eBay is het een stuk pittiger qua prijs.

Alvast heel erg bedankt voor de tips. Kan iemand me nog even een goeie raad geven wat betreft het aankopen van synths e.a apparatuur, bepaalde websites of zo? Of gewoon via Ebay?

gewoon hier dus op dit forum.
Hier zitten doorgaans 'geinteresseerden' ipv 'handelaars' dus krijg je doorgaans meer voor minder geld...

Aan ColdWave

Prachtige reeks videoclips ! Ik ken niets van analog synths af, maar ben reeds jaren fan van het genre

Aan Dollkraut

Ik ben bij Xeno & Oaklander thuis geweest in 't begin toen Martian Canterel zijn eerste spullen aan het maken was en idd een kamer vol synthesizer, ongelofelijk !

Als jullie van deze muziek houden en zin hebben in een leuke avond met enkele synthgroepen en een afterparty, wel kom dan af naar Antwerpen, naar het festivalleke dat ik organiseer

Alvast een voorproefje

Hopelijk tot dan

Ik ben bij Xeno & Oaklander thuis geweest in 't begin toen Martian Canterel zijn eerste spullen aan het maken was

Noem me maar een amateur maar erg goed die Martial Canterel.. kon ik niet.. hij heeft erg coole tracks :okdan:

Wat een fantastische tracks komen hier voorbij zeg

Er komen ook een hoop adviezen voorbij mbt pc, softsynths, plugins etc.

Maar daarvan ga je misschien gefrustreerd raken omdat je deze sound daarmee niet gaat krijgen.
Althans niet precies.

Mogelijk wel met het eerste advies van RSB.

Gewoon simpel beginnen, qua productie is het allemaal niet zo ingewikkeld wat hier gebeurt.
Het komt aan op goede compositie, zang en tekst volgens mij.

Ik zou nooit voor die SCI DrumTraks gaan, maar je kunt beter zoiets als een Boss DR-55 pakken. Analoog, trigger out, simpel. Dat soort bakjes werden veel meer gebruikt, en vind ik persoonlijk ook beter klinken.

Back