Minimal Electro Wave (80's)

Trouwens wel even nuanceren. Het is wel een mooie drumbak, maar voor het genre niet minimalistisch en abstract genoeg naar mijn smaak. En ook nog duurder.

Goedenavond!
Ik wil dergelijke muziek ook kunnen maken. Welke synths kan ik het beste gebruiken? Apparatuur enz? Is het noodzakelijk om eerst muzieklessen te volgen? Graag een gedetailleerde uitleg van kenners aub. Mijn budget ligt rond de 2000 euro.

Groeten,
Coldwave

Ik ben ook veel bezig met het maken van 80's synthpop muziek. Heerlijk om te doen!

Bij gebrek aan veel geld doe ik het met de volgende gear:

Korg Microkorg
Korg Radias
Alesis Micron
Waldorf Blofeld

Computer met FL Studio als sequencer met vooral de volgende VSTi's:
Zero G Nostalgia (voor TR707 drums)
Drums Overkill
U-He Zebra
Sonic Projects OPX
Lennardigital Sylenth1
+ Een hoop samples
+ VEEL reverb en delay

Zou wel een paar leuke analoge synth willen hebben a la Jupiter 8, Juno106 of OBX of een echte 707 of Linndrum. Maar dat veel mensen zeggen dat je alleen goede 80's muziek kan maken met 80's analoge gear is echt onzin, met een beetje inspiratie en creativiteit kom je echt heel ver.

Als je een leek ben zou ik eerst beginnen met software en een simpel controllertje. Dan hoef je niet meteen al je geld te spenderen aan dure gear. Dan kan je eerst kijken of het wel wat voor je is.

Volgens mij is een 707 of LinnDrum niet echt analoog.

En

Dingen die net niet zo klinken zoals je wilt zorgen er voor dat je niet snel tevreden bent over je werk.

Ik merk toch dat ik er echt meer plezier uit haal met betere spullen. Simpele dingen klinken gewoon beter als de basisklank gelijk staat.

Volgens mij is een 707 of LinnDrum niet echt analoog.

En

Dingen die net niet zo klinken zoals je wilt zorgen er voor dat je niet snel tevreden bent over je werk.

Ik merk toch dat ik er echt meer plezier uit haal met betere spullen. Simpele dingen klinken gewoon beter als de basisklank gelijk staat.

Ja volgens mij zijn de TR707 en Linndrum wel digitaal ja.

Maar ik doelde er meer op dat ik ook wel dure analoge gear wil, maar dat je met een beetje creativiteit en kennis van VA (soft)synths ook wel hele mooie dingen kan maken die vaak erg moeilijk zijn te onderscheiden van analoge gear, zeker in de mix. Maar dat is mijn mening uiteraard.

Laatst gewijzigd:
hebben jullie 3 sh-101's in je setup en waarom 3

deze muziek had vroeger natuurlijk wel degelijk namen.. synthpop, synthwave, coldwave, darkwave, ebm..minimalwave heeft er een leuke hype van gemaakt, maar de scene rond deze revival was er al veel eerder en is al in de jaren 90 begonnen.

het commentaar eerder in deze thread over de attitude sloeg de spijker op z'n kop. net als bij house/acid was het hier ook vaak een kwestie van 'kopen wat er redelijk goedkoop voorhanden is' en veel van deze muziek is nu ook niet bepaald moeilijk om te maken, maar heeft net als veel goeie punk vanwege de eenvoud een bepaalde charme.

als je dus doe houding volgt, koop je wat er nu goedkoop is, en dan kom je op vst's of goedkoop digitaal spul van 20 jaar oud. krijg je daarmee die oude sound? nee. of je volgt de xeno & oaklander route en koopt alle ouwe spullen (en meer) die toen werden gebruikt, maar of je daarmee de juiste feel in je tracks krijgt, hangt van jezelf af.

ik was als jong would-be muzikant in die tijd ook op zoek naar die sound. 2 jaar geleden kreeg ik van josh van dark entries die neon judgement lp met bijgevoegd patch-vel, en zag toen dat ik zo ongeveer hun hele setup uit die tijd nu thuis heb staan (en nog meer erbij ook). toch weet ik niet of ik ook van die geniale tracks als zij in die begintijd zou kunnen maken.. de apparatuur alleen zegt ook niet alles.

het "probleem" is dat sommige mensen een bepaalde soort muziek willen maken... ik kan als label eigenaar maar boven alles als liefhebber en kenner en verzamelaar zeggen dat dit zelden goede en originele muziek oplevert... gewoon muziek maken zoals het eruit komt... dat levert eerder een spanennd resultaat op... os van wat voor stijl of genre dat dan ook is...

Ik krijg teveel berichten zoals dit: ik maak minimal wave en jij brengt dat uit... dus...

Sorry maar daar reageer ik eigenlijk al jaren niet meer op... ook omdat ik nog nooit minimal wave heb uitgegeven...

Om te antwoorden op de topic starter:

Aangezien je van 0 begint is het behoorlijk lastig om je onmiddelijk apparatuur tips te geven. Idd deze type muziek heeft een aantal kenmerkende elementen waar iedereen je wel input kan geven over welke synth en drummachine, maar dat lijkt me zoals vragen aan een schrijver wat voor typemachine hij gebruikt in de hoop dat je enigzins de zelfde type boeken zal schrijven.

Het ligt beslist aan de tijdsgeest maar als je iets wilt doen, doe het! Je hebt een pc, neem iets als Reason of FLStudio met wat vst's en begin ermee. Post eens je iets hebt op de forum en vraag advies.

Er is geen betere manier om te leren zwemmen dan het water in te gaan, vooral dan als je de droom koestert van ooit diepzeeduiker te worden.
afromer_zpsd84664f5.jpg

Als je graag hardware wilt gebruiken zou ik het gewoon rustig opbouwen, en als je op 0 begint niet meteen een hele berg apparatuur kopen voor 2000 euro.
Als je echt graag met hardware werkt, koop een synth, niet TE complex, maar ook geen one trick pony of een ding waar je eigenlijk niks nieuws meer mee kan na dat je er 20 uur mee hebt gespeeld.
Ik zou persoonlijk beginnen met samples van drumcomputers, er zijn allerlei modernere manieren om met of zonder hardware bijvoorbeeld 808, 909, rhythm-ace, 606, wat dan ook analoge sound te kunnen gebruiken zonder het apparaat te hebben. Het scheelt aan het begin in ieder geval veel geld, en als je dan een tijdje bezig hebt, en je wilt toch echt graag een drumcomputer, dan weet je in ieder geval al hoe de meeste klinken. Veel drumcomputers zijn ook eigenlijk 'preset' synths waar je in ieder geval niet from scratch hele sounds mee kan opbouwen. Je zult bijv. altijd horen dat een 808 een 808 is.
Als ik dit zo hoor zou ik kijken voor een Moog MG-1 misschien een Mini MS-20, of een MS-10.
Deze synths zijn inderdaad vrij basis, maar de sound is best leuk. Je kunt zo zonder een bak geld uit te geven wel goed de basis van synthese leren begrijpen, en deze synths (ookal beperkt) blijven leuk klinken en altijd bruikbaar.

Ik denk dat hij z'n nieuwe hobby na 2 maanden heeft opgegeven... Laats ingelogd mei 2011
No 80's wave daar.. :)

Gezien de aantal goede bruikbare reacties spreekt het toch een hoop mensen aan. mij in ieder geval ook
ik denk omdat ik in die tijd ben opgegroeid en analoge gear nu weer heel hip is (en hopelijk blijft). Zoals Xeno & Oakland werken heeft toch een hoog knutsel gehalte wat uiteindelijk toch meer fun is dan in de box werken IMHO.
Wellicht horen wij toch eens wat resultaat van Coldwave. er zijn toch wel eens van die ruwe diamantjes die uit het niets iets heel fraais cre-eren en daar ben ik dan wel weer jaloers op want ik ben nog steeds een prutser :-) gezien ik elk jaar in de onderste regionen begeef het het synthforumcontest. Anyway, als men er maar plezier aan beleeft...

Back