Korg Monotribe

Na wat gespeeld te hebben met de digitale versie van de Monotribe kan ik eigenlijk niet meer dan concluderen dat het toch erg beperkt is allemaal. Vooral de step sequencer vind ik erg karig met maar acht knopjes en zonder geheugenfuncties en dergelijke. Na een half uurtje was ik alweer uitgespeeld. Als het apparaat echt rond de €200 gaat kosten dan vind ik dat eigenlijk best duur en kun je wellicht beter een simpele tweedehands analoge synth kopen voor hetzelfde bedrag, of iets meer.

De Monotribe kan wel een paar wilde schreeuwgeluidjes maken, maar met een beetje creativiteit behaal je een soortgelijk resultaat met bijvoorbeeld een Alesis Micron of iets in die prijsklasse. Krijg je ook gelijk een hele bundel extra opties erbij, waar je ook alle parameters van kunt opslaan. De Monotribe is eigenlijk meer iets voor mee te spelen. Ik zou nog eerder een Monotron kopen eigenlijk.

alle va-synths hebben meer opties dan analoge synths in dezelfde prijsklasse. dat spreekt voor zich.
de micron zit niet in dezelfde prijsklasse als de monotribe. monotribe is 180 a 200 euro en alesis micron is 350 a 380. tweedehands prijs vergelijken met nieuwe prijs is een beetje raar imo omdat als je graag tweedehands je intstrumenten koopt, je ook de monotribe 2ehands kan kopen paar maanden na release. tis allemaal een kwestie van smaak of je het een goed instrument vind. de sounds, parameters en inputmogelijkheden: iedereen wil wat anders. maar vergeleken met dichtstbijzijnde analoge synths krijg je best veel voor de prijs die je betaalt.
als je kijkt naar een doepfer dark energy, die is veel beter en bruikbaarder, afhankelijk van smaak natuurlijk maar goed, maar die is ook letterlijk 2x zo duur.

het interessante blijft, en het slimme, dat ze de enige speler zijn in die prijsklasse voor analoge synths. (kleine independents daargelaten). dus in feite hebben ze niet eens echt concurentie. of je voor dat geld een echt bruikbare analoge synth kunt produceren ? ik denk het wel, maar ik moet het eerst nog zien. ik vermoed dat het een verkoopsucces wordt en toch ook wel onder de 'echte synthliefhebbers'.

ik zit ook meer te wachten op een analoge korg-synth met meer funcionaliteit en flexibiliteit dan deze monotribe, maar que prijs-kwaliteit en innovatie vind ik het, onder voorbehoud, een top-product.

De Monotribe is natuurlijk beperkt, maar dat wil niet zeggen dat er geen muziek en plezier mee gemaakt kan worden. Zelfs zonder CV-mod. Iets uitgebreider was uiteraard leuker geweest, maar ik denk dat ik hem toch zal kopen.

Hetgeen mij over de streep zou trekken is de analogie die ik zie met de Monotron. Op zich ziet dat er maar een dom speelgoedbakje uit met veel te weinig opties, maar ik merk toch dat ik er zowat dagelijks op zit te prutsen. Al is het maar tijdens de (veel te lange) opstarttijd van mijn PC. Er komen echt wel verschillende zalig scheurende klanken uit, maar je moet de opbouw van een geluid anders aanpakken dan bij een "gewone synth". Het ribbon-keyboard is de zowat alle pitch-instellingen niet chromatisch, dus moet je wel op andere manieren muziek gaan maken. En misschien ligt daar ook wel een deel van zijn aantrekkingskracht?

Nu ja, voor € 200 heb je misschien wel liever een wat uitgebreidere synth, maar met enkele CV-mods erbij zou dit echt wel een super synth zijn voor weinig geld.

marketing-technisch vind ik hem ook wel sterk, omdat hij voor de kenners interessant is want: 'Hey een min of meer serieuze analoge korg synth na al die jaren, voor een prikkie toch even mee klieren''. maar vanwege de link met de electribe serie en de lage prijs zullen ze ook een stuk van de hipster-ik-ga-ook-eens-djen-en-electro-produceren types meepakken.

ja, en er komen geluiden uit die ook uit die paar synths komen die er al bestaan

Ik blijf hem leuk vinden, en met MIDI erop had ik hem gekocht. Nu is 'ie voor mij vrij waardeloos, omdat ik hem niet in m'n set up kan integraten. Voor een "beetje knallen voor de fun" vind ik het dan weer een hoop geld, en haal ik de lol er niet uit.

Ik blijf hem leuk vinden, en met MIDI erop had ik hem gekocht. Nu is 'ie voor mij vrij waardeloos, omdat ik hem niet in m'n set up kan integraten. Voor een "beetje knallen voor de fun" vind ik het dan weer een hoop geld, en haal ik de lol er niet uit.

Volgens mij kan je 'm gewoon syncen met een luide audio-output van een drumcomputert oid.
Als iemand dit kan bevestigen. :geslaagd:

zit er ook een speakertje in ?

Dat maakt het dan weer wat leuker/interessanter! De sync dan. Is 'ie al te koop nu? Heb iemand er al een?

speakertje is ook leuk, kan ie mee op vakantie

Dit jaar géén MonoTribe voor me, en welicht nooit, daar ik nu zo goed als helemaal overgestapt ben naar software.

The Phooch.

Back