keyboard les

polypenko

Nieuwkomer
zoek iemand in de regio rond Capelle aan den IJssel die mij Keyboard/Piano les wil
geven.
Ben absoluut een beginneling hoef geen prof. muzikant te worden maar wil graag
de basis zaken etc. leren.

Hoor graag.

Martin

graag via pb reageren.

Ik denk niet dat je hier snel iemand vind. Maar als je op Google op "keyboardles capelle aan den ijssel" zoekt, vind je toch al een hoop mogelijkheden?

klopt maar zijn allemaal Piano lessen zwaar noten lezen etc.

Ik zoek een meer ongedwonge relaxte sfeer.

Wat is er tegen noten lezen?

Ik denk dat dat juist een heel goede basis is waar je in voorkomende gevallen op kunt terugvallen.
Je kan het niet vroeg genoeg leren

En zo moeilijk is het ook weer niet. Binnen een jaartje lees je het alsof het gewoon een stuk tekst is.

Paul

Ik kan me niet voorstellen dat er niets keyboardsgericht is, en noten lezen stelt bij keyboard niet zo veel voor. Wat ptaurus zegt, je beheerst het vrij snel.

Ik ken sowieso volgens mij geen mensen die wel keyboard/pianoles hebben gehad, maar geen noten lezen, dat hoort er vaak gewoon bij.

Inderdaad; 'k heb vroeger ook keyboardles gehad en dat is ook gewoon liedjes naspelen van bladmuziek (dus noten lezen + akkoorden leren)

Bedankt voor de reacties, ik kom er gewoon niet omheen.
van de week een proef les afspreken.

dacht alleen er zijn genoeg muzikanten die geen noot kunnen
lezen maar waanzinnig spelen.

Bedankt voor de reacties, ik kom er gewoon niet omheen.
van de week een proef les afspreken.

Dat heet talent polypenko.
En als jij dezelfde kwaliteiten had gehad dan had je dat al lang gemerkt en zelf al leuk kunnen wegspelen op de piano.

Ik ben er ook jaloers op die mensen die gaan zitten achter een piano en dan alles spelen wat ze willen en geen noot kunnen lezen..........

Paul

Noten lezen is zeker een grote hulp bij het keyboard/piano spelen. En uiteindelijk is er weinig aan. Het vergt gewoon wat oefening om dit snel en op zicht te kunnen, maar dat komt wel. Je maakt het jezelf moeilijk als je dit per se wil ontwijken.

Akkoorden, scales, patronen en liedjes zijn toch veel makkelijker af te lezen van een blad, dan naar video's ofzo te moeten kijken. Daarnaast is het ook interessant om zo eender welk lied te kunnen aanleren, zelfs al is er geen YouTube-tutorial van. Je zou trouwens versteld staan hoeveel je uit bv. Liszt, Beethoven of ragtime kan halen om op jouw eigen stijl toe te passen.

Maar die mensen zijn dan ook een jaar of 10-20 geleden al begonnen met spelen en kennen vaak wel akkoorden - en belangrijker, hebben al een heel arsenaal populaire muziek onder de knie. Het is niet alleen talent, maar ook een immense drive en ambitie en stug volhouden. Als je 5 bent en al de hele tijd naar de piano bij je familie in de huiskamer kijkt en er elke keer op zeurt om er op te mogen spelen, vervolgens zelf dan een piano krijgt, en dan dooroefent totdat je 15 bent telt dat heel erg hard mee. Als je 25 bent en dan nog moet beginnen - tja, werk, familie, de rest - het komt allemaal in de weg van al je tijd in de muziek gooien, maar het is absoluut niet onmogelijk. Vaak heb je dan ook wat meer geduld en weet je dat je het voor de langere termijn doet.

Als je opziet tegen noten lezen - naja, het is gewoon een taal erbij leren, daar komt het op neer. Wil je dingen na kunnen spelen, dan moet je het onder de knie krijgen, omdat het alternatief is om honderden keren naar een liedje te luisteren en het allemaal te onthouden. Dat gaat ook - maar het is een heel stuk meer werk. Waarom zou je het jezelf moeilijk maken? :)

Het scenario waarbij een strenge pianolerares met een grijs knotje met een liniaal op je vingers mept als je er een noot van een saai klassiek liedje naast zit is iets van tekenfilms en vroeger.

Jij betaalt die mensen; jij bepaalt hoeveel (of hoe weinig) je leert, al is het voor de leraar natuurlijk stukken prettiger als je dingen snel oppikt. Zij zoeken materiaal voor je uit (in overleg) dat uitdagend genoeg is om je te laten leren maar niet zo moeilijk dat je opgeeft; althans, da's het ideale scenario.

Verder moet je natuurlijk ook niet onderschatten wat je leert door 1 liedje meerdere weken te bestuderen; als je snapt waarom een bepaalde akkoordenprogressie zo gaat kun je 'm - alleen door te oefenen - al in meerdere noten toepassen, en als je goed bent, ook herkennen in andere liedjes.

IMHO is pianoles bruikbaarder dan keyboardles.

IMHO is pianoles bruikbaarder dan keyboardles.

Ik heb keyboardles gehad, en ooit met een klassiek pianiste in een band gezeten. Wat je vaak wel merkte is dat keyboardleerlingen sneller samen kunnen spelen met andere bandleden, de klassieken hebben daar wat meer moeite mee. Geldt niet voor iedereen natuurlijk.

Los daarvan vind ik pianoles ook nuttiger, of beter, combineer het gewoon. Ik ben begonnen met keyboardles, maar er stonden in het lokaal ook twee piano's, en daar moest ik af en toe ook nummers op leren. Uiteindelijk raakte ik die keyboards helemaal niet meer aan :) je bent daarop véél sneller uitgeleerd.

Verschillende lesvormen hebben ook heel verschillende leercurven, 't is dan maar net wat je wilt en wat je uitgangspositie is. Vaak is pianoles een hele goede basis maar soms is - met oog op het beoogde resultaat - keyboardles veel verstandiger. Het lijkt me dan ook onmogelijk om een generiek antwoord te geven dat voor iedereen waar is. En dat geldt volgens mij ook voor wel/niet vanaf notenschrift spelen.

klopt maar zijn allemaal Piano lessen zwaar noten lezen etc.

Ik zoek een meer ongedwonge relaxte sfeer.
dan moet je gewoon vanuit de luie bureau stoel op google en youtube snuffelen en zelf aan de gang gaan... spaar je ook nog geld uit...
de wil om het allemaal te doen moet uiteindelijk toch uit jezelf komen... een stukje aanleg bezitten is ook nog wel eens handig...

ik heb keyboard en pianoles (:
Dus ik leer voor de volgende les bijvoorbeeld een bestaande liedje op keyboard en een stukje van James Hook of Beethoven ofzo :)

Is super leuk als je het combineert

Heb zelf een eerst aantal jaren keyboardles gehad en daarna een aantal jaren pianoles.

Beginnende keyboardlessen zijn toch meer gericht op de linkerhand een akkoord en de rechterkant een melodie, in combinatie met een rytmebox / arranger.

Voordeel van pianoles vond ik dat je met twee handen leert spelen en je een goede motoriek ontwikkeld. Als je éénmaal de hameraanslag toetsen van een piano bent gewend wil je niet meer terug naar de plastic keyboard toetsen. Je kan op een piano veel meer met dynamiek doen. Op een piano leer je te kunnen spelen zonder rytmebox / arranger.

Voordeel van keyboardles vond ik dat je akkoorden leert lezen en gebruiken. Dat zul je bij klassieke pianoles veel minder of zelfs niet krijgen. Wel leer je bij pianoles (naar mijn mening) beter noten lezen (voor beide handen).

Overigens heb je pianoles zowel in de smaken 'klassiek' als 'modern' (pop / jazz). Je zult dus niet altijd de lerares met het grijze knotje aantreffen.

Bij pianoles voor klassieke muziek leer je vooral van blad spelen en ontwikkel je een goede motoriek en houding.

Bij pianoles voor moderne muziek leer je ook van blad spelen, maar wordt de nadruk meer gelegd op rhytme gevoel en theorie voor improvisatie.

Je kan ook pianoles nemen met een combi van beide, maar het hangt er vanaf wat voor docent je krijgt en wat je zelf wilt bereiken. Goed leren spelen is vooral een kwestie van heel veel doen en veel geduld hebben (jaren!).

Gehoor en gevoel ontwikkel je door veel te luisteren naar anderen en zelf veel te proberen. En of je daar uiteraard talent voor hebt...

Waar je uiteindelijk echt veel gehoor en gevoel door ontwikkelt is door in een band te gaan spelen. Maar dan ben je meestal alweer een paar jaartjes verder na je eerste les...

Back