Waar mee start je een song of muziek

Okalnix

Stamgast
Heb een deuntje of een ritme in je hoofd.
Ik zet op de pc en zoek verder naar de instument of een sound.
Vaak vind ik net niet.
Gevolg een 30 seconde stukje en stopt.
Of is de aan pak verkeerd.
Vraagje.
Heb je een bepaalde opbouw of manier om wat makkelijker door te zetten.
Bv eerst een bass partij of de ritme eerst of dat deuntje.
Beetje een idea uit werken plan van aanpak bedoel ik.
Waar begin jij met de sound.:slotje:

Om het een beetje bruut te stellen: als je ipv muziek op de computer te zetten het écht kan spelen met je vingers op een toetsenbord (met twee handen in gebruik liefst), dan heb je veel meer mogelijkheden om een melodietje uit te werken.
90% van de tijd heb ik een volledig stuk van minstens 3 minuten op de piano uitgewerkt vooraleer ik echt iets ga beginnen opnemen.

Bij mij hangt dat er sterk van af. Ik vertrek ook vaak van wat improvisaties uit het niets op mijn piano. Sommige stukken daaruit speel ik dan bij een volgende improvisatiesessie nogmaals en ik werk ze langzamerhand verder uit in mijn hoofd. Om alles neer te schrijven heb ik echt geen tijd of zin. Ik neem wel vaak stukjes op via een simpele handheld micro of camera, zodat ik niet de hele tijd het gedacht heb dat ik een stuk wereldmuziek heb laten verloren gaan :D Dan weet ik eigenlijk al volledig hoe alles moet of kan klinken en is het gewoon nog inspelen en opnemen in Cubase.

Maar vaak begin ik ook gewoon met nieuwe klanken te zoeken via synths en effecten of akoestische instrumenten tot ik iets interessants tegenkom. Daaruit groeit dan meestal spontaan wel een melodie of drone of iets dergelijks, waarna ik dan weer verder ga. Ik zet wel voor ik opneem liefst een basisdrumlijn neer, want ik merk dat drums achter toevoegen toch lastiger is als mijn ritmes van de andere instrumenten bv. al syncopatisch met de MIDI-click spelen. En dan probeer ik wat. Vaak eerst een soort baslijn, maar soms eerst wat akkoorden of een lead. En na wat knutselen heb ik dan een lied.

Ik vertrek vaak vanuit TV kijken.... hoor een of ander dingetje. Loop naar de piano en ga spelen. Daar vloeit nagenoeg altijd iets uit. Kan een melodielijn zijn, een akkoorden schema een basslijn.
Vandaar uit vertrek ik naar de studio omdat in te spelen en zo verder bouwen.

Het werk ook nog voor ook.
Bij het kijken van een film kreeg ik zelf een andere deuntje.
Dat nieuwe idee deuntje op genomen audio.
Daar na achter de pc/keybord proberen in te spelen.
Aanpassen , ben niet handig in direct recording.
Een 2de spoor opgezet zo dat de eerste niet word overschreven.
Tweede stukje opgenomen ,beetje aanpasssen daar na copy naar spoor 1 en spoor 2 vrij maken.
Spoor 2 is de recording direct ,zo dat stukjes bij beetje het deuntje tot stand komt.
De basic deuntje staat er op nu de rest, nog veel werk.
Maar dat is leuk als je verder komt.
Bedankt voor de goude tips.

Meestal heb ik een melodietje, stukje drums o.id. in mijn hoofd. Dan stap ik achter cubase (als dat kan, anders fluit ik t stukje en neem het op op mn telefoon zodat ik t later uit kan werken:P).
Dan werk ik het uit en komt er een stukje van een minuut ofzo uit, wat ik vaak een paar dagen laat liggen en dan verder ga uitwerken.
Dat laatste werkt bij mij heel goed, dan zit je niet vast in je idee zeg maar, nieuwe inspiratie op een al bestaand idee.
En zoals al eerder gezegd, vaak maak ik zo snel mogelijk en bassline/drumpartij om je stukje gelijk wat 'feeling' mee te geven, anders klinkt t zo kaal.

Uit deze dingen komt soms een vette track, soms blijft t een maand/jaar/jaren liggen en kom ik t weer tegen en denk 'o, dit was eigenlijk best vet' of 'dit melodietje past perfect in dit nieuwe project daar en daar'
Maar lang niet alles eindigt zo, vaak vergaat het ook op mn harde schijf zonder dat ik er ooit nog wat mee doe.

een muziekje even laten ruste voor een paar dagen of weken of zo dat werk bij ook wels eens.
Toch een beetje zonde als je bepaalde ideeen inderdaad verloren gaan maar je moet verder.
Richten op 1 projectje is niet verstandig, en blijven verbeteren ook niet.
Soms moet je gewoon te vrede zijn wat je dan heb en blijven verbeteren wilt niet altijd zeggen dat het moeier word.
Het afronden van het nummer of de sound doe ik meestal vrij snel achter elkaar.
Zodat het idea vers blijft.

Wil niet zeggen wat ik verzin goed is maar het is leuk om wat af te krijgen.
Doen wat je leuk vind, en go for it.
En als er toevallig iemand het luisterd en leuk ook nog vind dan ben ik te vrede.

Persoonlijk, heb ik geen midi-keyboard..

Maar start ik mijn daw.. maak mn Basis kick/snare line..

en speel of wat op mijn keyboard of zet een aantal noten in de painoroll neer.. en ga ik net zo lang door tot ik iets heb..

Soms probeer ik ook welleens een deuntje na te maken uit mn hoofd.. maar zonder midi-keyboard gaat dat nogal moeilijk :P!

En als ik dan iets heb, dan blijf ik of op dit muziek genre of stap over naar een ander genre omdat dat misschien beter klinkt :O!

Je hebt een keyboard? Die kan je toch als midi-keyboard gebruiken? Of heeft ie geen midi out?

Ja dat is een veel voorkomend verschijnsel
Stel je zit op een paard en ineens fluit je tussen je tanden maar dan tof?
Uiteraard is dat tof maar om nou een paard te kopen ...
(te leren op zo'n kreng te rijden)
Dat bedoel ik dus

Er zijn zo te zien maar weinig mensen die al op voorhand in hun hoofd hebben zitten wat het moet worden. (ik ook niet hoor)

Maar ik denk dat dat het verschil maakt.
Het lijkt erop dat de velen maar met iets vaags beginnen en al doende het pad bepalen. Zelfs stijl veranderingen kom ik als uiterste tegen.

Paul

Ik zit gewoon achter de mac met alle hardware en software op aan en laat het gewoon gebeuren...... ideeën worden zo geboren en gaan soms ook zo weer dood in het geheel.
Gewoon de tijd nemen en (soms) veel geduld hebben. :D
Soms struin ik een instrument af naar een geluid en riedel iets tot ik het naar mijn idee juist heb en werk ik vandaar rustig verder, soms begin ik weer aan iets anders en laat ik het idee even op de plank liggen (kan resulteren in soms meerdere gelijktijdige projecten)
Iets in eerste instantie in mijn hoofd hebben komt zelden voor :)

Ik ga zitten zet mn apparatuur aan, bedenk met welk instrument ik zin heb om te klooien.
Als ik dan een geluid vind dat inspireert gebruik ik dat als basis.
Of ik laad een drumcomputer of zoiets en begin daarmee te jammen.
Of ik gebruik mn opnames die ik buiten maak en ga samples beweerken en begin van daar uit...
Oftewel .. ik ga meestal gewoon zitten ( nadat ik heb bedacht in welk instrument/drumsynth ik zin heb )
en ga jammen. de rest komt dan vanzelf.
Of ik maak zelf samples met mn drumstel of instrumenten en gebruik die.

Kortom.. geen touw aan vast te knopen, maar mijn 'nummers ' beginnen altijd vanuit een jam die bestaat omdat ik er zin in had om te jammen.

Oh en nog een tip ( van mij, dus voor wat het waard is )
Ga niet stil staan bij wat anderen ervan zouden kunnen vinden. Dat is niet van belang. Van belang is dat je je vermaakt terwijl je bezig bent.
En ook vind ik dat er zoveel ( ook gratis ) instrumenten en effecten zijn die inspireren ( www.kvr.com ) dat als je niet geinspireerd raakt door je instrumenten, je beter op kunt houden....

Laatst gewijzigd:
Heb wel een midi keyboard maar kan niet echt goed er op spelen.
Dus beetje bij beetje kom ik er wel met direct recording met behulp met de midikeybord en daarna op de pc aanpassen.
Door de hulp en ideeen in de form heb bij mij toch resultaat ,heb dat muziek deuntje bijna af.

Heb wel een midi keyboard maar kan niet echt goed er op spelen.
Dus beetje bij beetje kom ik er wel met direct recording met behulp met de midikeybord en daarna op de pc aanpassen.
Door de hulp en ideeen in de form heb bij mij toch resultaat ,heb dat muziek deuntje bijna af.

Niet iedereen hoeft een :halleluja Klaus Schulze te zijn om muziek te maken....
Gewoon lekker pielen op je MIDI keys en later aanpassingen maken via je DAW... beetje knippen en plakken doet wonderen....
Zeau nu eerst een bakkie :koffie:

Back