Korg Kronos

Hoi Quifster,

We hebben allebei een andere insteek.
Jij kijkt meer naar het sound-design, wat je met de engines kunt doen.

Ik kijk meer naar wat ik voor zinvolle tweakmogelijkheden heb.

nee hoor ,dat is dezelfde insteek, tweaken van sounds naar iets wat je zelf lekkerder vindt klinken is net zo goed sounddesign!

Ik denk alleen dat als je de basis van een het programmeren van een sound van scratch doorhebt dat je nog meer en waarschijnlijk makkelijker de sound kan tweaken later die je wilt.

Maar inderdaad, door al dat gefreak met sounds schiet het daadwerkelijke spelen er de laatste tijd wel bij in :D, en daar doen we het uiteindelijk natuurlijk wel voor.

Hoi Quifster,

Leuk te mogen lezen, dat ik ook al een beetje aan sound-design doe. ;)

Maar ik begin onderhand dat tweaken wel een beetje beu te worden. Ik moet nog ca. 3 banken.
Daarna begin ik aan de 6 banken, die we extra bij de update hebben gekregen.
Daar zitten echter veel dubbelen bij, en ook programs die niet veel meer toevoegen aan mijn geluidsbibliotheek.

Maar ik heb nog wel zo'n beetje alle resterende M3 samples op die updatebanks geplaatst, en daar zitten er toch best nog wel een groot aantal tussen, die ik nog wil doen.
Dus het is nog ff doorbijten voor mij. Maar dan heb ik volgens mij, ook alle geluiden van de M3, zonder de radias, op de Kronos.

Ik vermoed nog een paar maand, daarna komt de volgende fase.
Combi's maken voor gebruik met m'n Tyros 4.

Dan ben ik dus vanaf oktober geloof ik, constant aan het tweaken geweest. Dus bijna al een half jaar... Eigenlijk gekkenwerk. :D

Ik had dat wel een beetje verwacht, dat het lang zou gaan duren.
Maar het valt nu toch wel tegen, die laatste loodjes. Enfin... Ik ga voor het eindresultaat. :)

Still movin' on :yamaha:

Hey Quifster,

Bijzonder bedankt voor de MS-20 patches, heb nog geen kans gehad ze te beluisteren, kan pas dit weekend. Wordt wel een leuke paas activiteit. Ben benieuwd!

Had trouwens laatst iets geks met de MS20. Een init patch, zonder enige draadjes, als je dan de env2 opendraait voor beide filters werkt deze wel op LPF maar niet op HPF, heel vreemd. Klinkt bekend?

Grtz Wan

Kronos piano bijgeluid bij opname

Kronos piano bijgeluid bij opname

Hoi, ik wil graag wat piano gaan opnemen met mijn Kronos maar ontdekte dat er steeds bijgeluiden in de opnames zitten. Ik denk dat het de Kronos mijn sustain pedaal acties extra versterkt op de een of andere manier.

Ik heb het direct in de Kronos sequencer opgenomen en daarna omgezet naar .WAV

Herkennen jullie dit probleem? Ik weet even niet of het nu aan een bepaalde instelling ligt of aan een soort "bug" in de Kronos..

Hieronder een stukje audio wat ik als voorbeeld heb opgenomen. Het is het best te horen als je met koptelefoon luistert:

http://soundcloud.com/knopsi/kronos-piano-bijgeluiden/s-H0DNV

Ik ben benieuwd op jullie reactie..

Knopsi,

Ik kan nu niet luisteren, ben on the road, is het niet de sustain sample die je hoort?

Dat is natuurlijk een onderdeel van een goede piano simulatie, een acoustische piano gaat namelijk ook anders klinken als je de sustain pedaal intrapt.

wens je dat niet dan kan je de sustain sample zachter zetten of helemaal uit,,, voor een wat meer old fashion digi piano geluid.

:biertje:

Hoi, ik wil graag wat piano gaan opnemen met mijn Kronos maar ontdekte dat er steeds bijgeluiden in de opnames zitten. Ik denk dat het de Kronos mijn sustain pedaal acties extra versterkt op de een of andere manier.

Herkennen jullie dit probleem? Ik weet even niet of het nu aan een bepaalde instelling ligt of aan een soort "bug" in de Kronos..

Hieronder een stukje audio wat ik als voorbeeld heb opgenomen. Het is het best te horen als je met koptelefoon luistert:

dat klopt inderdaad, ze hebben inderdaad de resonantie geluiden toegevoegd aan de piano. Hoewel het inderdaad net echt is, vind ik het zelf ook storend. Ik heb een paar presets van de piano aangepast en daar de resonantie geluiden van uitgezet. Dat is heel simpel te doen:

- ga naar een piano program
- klik op de foto van de piano
- rechtsonderin zie jeeen vakje met components, hier kun je instellen hoe hard die geluiden moeten zijn, of je kunt ze uitzetten door ze uit te vinken. Met name de damper noise vind ik irritant, dus probeer zelf je ideale setting te vinden en save de piano dan over de originele of als een nieuwe program.

joooooooooo de editor, daar heb ik op gewacht.
en 1.6 os.
http://www.korg.com/kronos/support

ik heb het geinstalleerd, werkt inderdaad megahandig zo'n editor op het grote scherm.

Wat ik wel een enorme tegenvaller vond is dat de VST plugin 32 bits is en dat die niet werkt in een 64 bit only omgeving omdat de Kronos USB Midi driver niet tegelijk 64 bits en 32 bits ondersteunt.

Dus in mijn geval moet ik dus de editor los naast cubase draaien, dan werkt het wel uiteraard.

Knopsi,

Ik kan nu niet luisteren, ben on the road, is het niet de sustain sample die je hoort?

Dat is natuurlijk een onderdeel van een goede piano simulatie, een acoustische piano gaat namelijk ook anders klinken als je de sustain pedaal intrapt.

wens je dat niet dan kan je de sustain sample zachter zetten of helemaal uit,,, voor een wat meer old fashion digi piano geluid.

:biertje:

Inderdaad ik denk dat het de sustain sample is die ik hoor. Ik vind het storend dat als je een solo pianostuk wil opnemen de achtergrondgeluiden dominant aanwezig zijn.
Het moet toch mogelijk zijn om solo piano op te nemen zonder dat "bonkend" geluid.

Is er iemand van jullie die misschien een kort stukje kan opnemen?
Misschien ligt het wel aan mijn Kronos? Met al die bugs die we zagen bij andere Kronos bezitters kan ik me voorstellen dat dit ook een soort bug is of gewoon te maken heeft met de instellingen.

Bedankt voor je reactie.

dat klopt inderdaad, ze hebben inderdaad de resonantie geluiden toegevoegd aan de piano. Hoewel het inderdaad net echt is, vind ik het zelf ook storend. Ik heb een paar presets van de piano aangepast en daar de resonantie geluiden van uitgezet. Dat is heel simpel te doen:

- ga naar een piano program
- klik op de foto van de piano
- rechtsonderin zie jeeen vakje met components, hier kun je instellen hoe hard die geluiden moeten zijn, of je kunt ze uitzetten door ze uit te vinken. Met name de damper noise vind ik irritant, dus probeer zelf je ideale setting te vinden en save de piano dan over de originele of als een nieuwe program.

Hoi Quifster, ik zal het eens gaan uittesten.
Ook moet ik even kijken ook ik deze nieuwe instelling kan saven over de originele.
Bedankt!

Nog even dit:

ik heb alles met koptelefoon ingespeeld maar hoor tijdens het spelen deze bijgeluiden niet. Misschien ligt het aan de manier van opnemen in de Kronos?

Dit is de procedure die ik heb gevolgd:

1. Heb piano sound gekozen (bijv. Kronos German Grand)
2. Houdt de "ENTER" toets en "REC" toets gelijktig vast.
3 "Set up to record" popup met "OK" beantwoorden
4. klik op "START/STOP"

Is dit de manier om even snel een pianostukje op te nemen in Kronos sequencer?

:doei: Iedereen nog fijne paasdagen gewenst!

Ik denk niet dat het aan de manier van opnemen ligt. Ik heb gisteren op dezelfde manier mijn eerste korte schets met de pianoklank opgenomen.
Je zult je wijzigingen wel eerst moeten opslaan voordat je gaat opnemen.

Ik heb een ander probleem.
Ik heb de handleidingen weggebracht om te laten kopiëren op papier en moet dus alles voorlopig met de hulpschermen doen.
Ik heb een USB 2.0 kabel van B naar B aangechaft, maar krijg midi via usb met mijn Taurus 3 niet voor elkaar. Moet je op de Kronos nog speciale instellingen doen?

Update 1.6

Update 1.6

Dag Allemaal,

welke folders in van het mapje van de update, moet ik op mijn usb stick zetten?

(zie bijlage)

alvast bedankt!

Attachments

• 1.6update.bmp
    848,5 KB · Bekeken: 72
Dag Allemaal,

welke folders in van het mapje van de update, moet ik op mijn usb stick zetten?

(zie bijlage)

alvast bedankt!

ik heb een lege usb stick gepakt en al deze files daarop gezet, dat werkte prima. Na de install de stick verwijderen en de kronos weer aanzetten en dan kun je de stick weer leeggooien op je pc of mac

Thxxx!!!

Bedankt; het opwaarderen naar 1.6 was een fluitje van een cent.
Maar ik kan mijn Taurus nog steeds niet met de USB B-poort aansturen. Iemand een idee?

Ik probeer nu een backup te maken van mijn Kronos, alleen herkent deze mijn USB harddrive niet (Samsung).

In disk mode moet de Kronos bij Drive Select dan toch de interne HDD aangeven, en daarbij de USB Harddrive die ik heb ingeprikt via de USB A ?

De USB harddrive is FAT 32 geformatteerd, en heeft altijd goed gewerkt. Op mijn Mac doet ie het prima.

Zie ik iets over m'n hoofd, of is er echt iets mis?

Ik probeer nu een backup te maken van mijn Kronos, alleen herkent deze mijn USB harddrive niet (Samsung).

In disk mode moet de Kronos bij Drive Select dan toch de interne HDD aangeven, en daarbij de USB Harddrive die ik heb ingeprikt via de USB A ?

De USB harddrive is FAT 32 geformatteerd, en heeft altijd goed gewerkt. Op mijn Mac doet ie het prima.

Zie ik iets over m'n hoofd, of is er echt iets mis?

ik zelf heb altijd een usb stick in die andere (B), maar het schijnt zo te zijn dat niet alle usb sticks / harddrives herkend worden volgens de meldingen op korgforums. Ik heb er nog geen last van gehad, maar daar zijn berichten te vinden waar mensen melden dat hun usb disc niet herkend wordt.

ik heb weer een nieuwe tutorial gemaakt die bij uitstek geschikt is voor de synthforum kronos bezitters met cubase. In deze tutorial laat ik zien hoe je de kronos kan gebruiken samen met VST instrumenten in cubase waarin je live speelt en alles wat je speelt op aparte audio sporen realtime opgenomen wordt.

Dus bijvoorbeeld:
ik gebruik in het voorbeeld 7 audiosporen voor omnisphere in LIVE mode en 1 audio spoor voor de Kronos. Vervolgens improviseer ik een beetje met een jam met de kronos in combi met omnisphere. Het eind resultaat is dan 8 aparte audio sporen waarin elk instrument apart staat wat je weer kunt editen, de beste ideeen uit kan halen etc. Ook heb je 1 spoor met midi zodat je daarmee de patterns opnieuw kan spelen.

Ik gebruik hiervoor een techniek dat Internal Summing heet. Maar heel weinig mensen kennen deze techniek in cubase en doen moeilijke dingen met doorlussen van kabels extern in hun audiokaart. Niet nodig dus en deze tutorial legt uit hoe je dit moet doen :)

Skip direct naar 4.25 als je alleen de tutorial wilt zien.

Korg Kronos Tutorial: 07 Setup Kronos And VST Instruments for Live Performance and Recording (Internal Summing)

Back