Goed alternatief voor Akoestisch

loek

Nieuwkomer
Hoi,

Ben op zoek naar een goede digitale piano, die dicht bij een akoestische piano komt qua toetsaanslag (zgn gewogen toetsen) en qua pianosound! Heb weinig interesse in toeters en bellen qua geluiden, gaat me puur om het pianosound!
Wil ongeveer tussen de 1000/1700 euro uitgeven.
Heeft iemand een goede tip?

goede tip? Het woord "piano" in de titel van het draadje vermelden. :)

Verder is de belangrijkste vraag van welk merk je de pianoklanken het mooiste vindt. Courant heb je Yamaha, Roland, Kurzweil. Korg heeft ook wel iets met pianoklank en bij Clavia zal je ook wel terecht kunnen.

Eens je het geluid van je wensen hebt gevonden, moet je enkel nog zoeken welk product van dat merk de gewenste aanslag heeft en binnen je budget blijft.

en welkom op het forum!

Tja, zoals Nicolas zegt; prijs, aanslag en sound zijn heel persoonlijk en er is veel leuk spul te koop. Persoonlijk is de Yamaha CP1 mijn favoriet (behalve dan de prijs). Ik kan daar echt uren op spelen.

Wat hiervoor ook is gezegd: er zijn veel mogelijkheden, in die prijs is zeker wel iets goeds te vinden. Het hangt echter helemaal van je smaak en persoonlijke voorkeur af. M.a.w., ga gewoon naar een muziekwinkel waar ze een en ander hebben staan, en test er zo veel mogelijk uit :)

yup, testen testen! naar mijn ervaring zijn de yamahas de fijnste, alhoewel ikzelf nord prefereer (en speel). Yamaha is "preciezer", bij nord hoor je veel meer karakter (je kunt verschillende merken pianos als sampleset laden, bijv een yamaha of steinway, of iets zweeds). kwestie van voorkeur. Roland vind ikzelf veel te clean en korg doet gewoon niet echt mee kwa qualiteit. Kawai heeft heel fijne toetsenmechanieken erin zitten. Geef vooral ook geld uit aan de versterking als je een stagepiano koopt! echt een paar goede studioboxen erbij kopen geen "keyboardversterker". wereld van verschil!

yup, testen testen! naar mijn ervaring zijn de yamahas de fijnste, alhoewel ikzelf nord prefereer (en speel). Yamaha is "preciezer", bij nord hoor je veel meer karakter (je kunt verschillende merken pianos als sampleset laden, bijv een yamaha of steinway, of iets zweeds). kwestie van voorkeur. Roland vind ikzelf veel te clean en korg doet gewoon niet echt mee kwa qualiteit. Kawai heeft heel fijne toetsenmechanieken erin zitten. Geef vooral ook geld uit aan de versterking als je een stagepiano koopt! echt een paar goede studioboxen erbij kopen geen "keyboardversterker". wereld van verschil!

Ik ben persoonlijk ook nog nooit onder de indruk geweest van de Korgs, de Rolands vond ik altijd wel aardig maar net niet. Yamaha's springen er voor mij uit. Echte gewogen toetsen maken wel het verschil.

Ik moet zeggen dat ik de Roland FP4/7 dan wel weer fijn vond, speelde erg zwaar, dat wel. Maar de klank vond ik prima.

Kurzweil is ook niet genoemd, een PC3x gaat nu voor rond de 1500 en is erg goed qua piano's! Misschien wel te veel toeters en bellen voor TS.

Ik heb er niet zo heel veel geprobeerd indertijd maar de Yamaha CP33 vond ik toen de beste vooral wegens zijn aanslag, ietsje aan de zware kant maar wel zeer genuanceerd.
Zoals Stage73 terecht opmerkt, voorzie bij een stage piano zeker het nodige budget voor de versterking en de luidsprekers! Ik heb de goede combinatie alvast nog niet gevonden, alle tips terzake blijven welkom! Heb wel onlangs ondervonden dat een set B&W luidsprekers een veel betere ,rijkere en meer gedetailleerde klank produceren dan een set Alesis MKII monitoren.

De nieuwe yamaha's met physical modelling zijn erg goed vind ik zelf :) (de CP 1 en 5 hebben ook zelfs houten toetsen ;), maar zijn denk ik wel boven je budget). Misschien dat de CP50 een optie is?
De Nord Piano kan ook, daar is de aanslag erg lekker van.
Geluid van Kurzweil is ook zeker een optie. Vooral als solo piano is deze erg goed waar andere vaak niet echt vol klinken als je er solo op speelt. Ik heb alleen geen idee hoe de aanslag van de Kurzweil piano's is...

quiskater, je hebt gelijk, de Alesissen zijn misschien voor het mixen ok, maar als pianoversterking wil je vooral iets hebben dat "lekker klinkt". Veel studiomonitoren zijn niet gemaakt om lekker te klinken. Dat is echt een heel erg subjektief iets, als suggestie:

"lekker klinkende" monis: Dynaudios, die grote Yamahas, grote Fostexen uit de PM serie, Behringer Truth, grote Mackies
"niet lekkere klinkende" : Alesis, alu Genelecs, Yamaha MSP5 en 7

let op: niet persé lekker klinkende zijn vaak de betere tools voor het mixen!
mijn tip: de Behringers. Ik heb de mije ingeruild voor Adam A7 en kwa mixen is het een enorme vooruitgang, maar de Behringers hadden een lekkere wolk bas eronder, die ik wel eens mis. Ik speel ook vaak door mijn kleine Live-ampje omdat iet gewoon lekker gaat: dat is een AER AG8 (wel duur, en je hebt er 2 nodig als je stereo wilt)

Ik vond de toetsen van de FP7 piano-achtiger dan die van de Yamaha P modellen. Ivory Feel is trouwens erg lekker; gladde zwarte toetsen vind ik niks.

Kawai heeft met hun MP8 ook houten toetsen; volgens mij de lagere modellen niet. Maar die zit niet binnen je budget.

Fatar heeft nog de NUMA Nero - echt hout, maar of de pianosound overtuigt is natuurlijk een tweede.

Back