Goede hardware synth om synthese te leren?

Hoi,

Welke synth kunnen jullie aanraden voor een beginner om synthese te leren? Het liefst niet te duur (+/-300) met veel dedicated knoppen voor vrijwel elke functie.
Ik heb zelf een an1x, een jp8000 en een Virus TI maar deze zijn (muv de jp) niet echt geschikt voor een beginnner.
Iemand? (het is overigens niet voor mij, maar dat lijkt me duidelijk aangzien ik wel ff genoeg hardware heb staan)
bedankt!

jp8000 niet geschikt voor een beginner? simpeler als de jp8000 word het eigenlijk niet hoor. Duidelijke layout volgorde van modulatie, oscs, filter, amps, effecten mooier kan niet.

Oh voor een "bekende" dus :D jp8000 prima toch? Als je toch genoeg hardware hebt, leen hem dan je jp8000.

Ik heb zelf een an1x, een jp8000 en een Virus TI maar deze zijn (muv de jp) niet echt geschikt voor een beginnner.
Daar ben ik het totaal niet mee eens. De TI heeft mij juist heel veel geleerd. Open een preset en kijk hoe deze is opgebouwd. Juist doordat de TI ook als VST te zien is kan je er veel van leren.

Ik vind de synths van novation best geschikt om synthese te leren, overzichtelijk, veel knoppen, veel synthesemogelijkheden en niet duur. Een A-station bijvoorbeeld (heeft geen toetsen, ik weet niet of dat een criterium is?)krijg je voor ruim onder de €200

Misschien dat je iets meer informatie kan geven? is het voor een vriend van je? Zo ja, is het iets dat hij een virus b koopt (kost helaas wel iets meer dan 300).

Virus ti is juist super om synthese te leren, wat snap je er niet aan?de modulatie bron kan je zo kiezen... Bv lfo's (zet eens lfo 1 met shape triangle op filter 1 en dan stel je de hoeveelheid in (depth) hoe dieper hoe heftiger het effect en hoe sneller de lfo resulteerd in dat het filter steeds sneller open en dicht gaat, bv zo'n dubstep wobble) zo werkt het met alle modulaties.

Een JP-8000 zou perfect zijn, maar die zul je niet voor € 300 vinden natuurlijk. Ik kan eigenlijk niet direct een hands-on synth met genoeg functies vinden en volledige inteface voor die prijs. Dus, ik zou toch nog een dikke € 100 erbij leggen en voor een JP-8000 gaan. Of leen de jouwe uit als je hem kan missen. En software, al dan niet gratis, is ook altijd handig om een idee te krijgen of synthese wat voor je is.

Inderdaad wat Niel zegt. Zelf vind ik de Novation het makkelijkst van die 2.
Als je meer mogelijkheden wil (+een iets groter budget) kan je voor rond de 4-500 euro ook wel een Novation Supernova (2) rack versie scoren. Echt een geweldig fijne bak en erg makkelijk in gebruik.

+1. Verschillende opties van Novation. MS2000(r). 2e hands Roland SH-201 (al weet ik niet wat de prijzen daarvan doen nu). AN1x vind ik juist een superbak met een logische bediening! Anders misschien een VST met een goeie controller?

Inderdaad verschillende opties. De Nord Lead ben ik nog niet tegengekomen in de opties. Is ook nog eens een hele vette synth qua sound!

Ik vind de NordLead juist helemaal niet vet, wel makkelijk in gebruik, maar zeker niet 'vet'..

ACE_synth.jpg

Moet het perse hardware, anders idd ms2000

1 van de beste manieren idd... want het heeft toch geen zin om met je echte handjes aan heel veel echte knopjes te draaien zonder te weten wat ze doen of jij doet... synthese beheersen komt neer op het 'zien' waar je moet wezen, dit 'zien' is niet (alleen) extern maar (ook) in je gedachte... het draaien aan een knopje is echt de laatste 5% die nodig is om tot een gewild geluid te komen... dus of dit laatste stukje nu met je klauwen of met je klauw op een muis die een pijltje op een plaatje van een knopje beweegt maakt niet veel uit... (en er is nutuulk ook nog zoiets als een midi controller)...

ik kan van mezelf wel zeggen dat ik redelijk wat van subtractieve synthese ken. Toch vond ik niet altijd mijn weg vlot op de JP8000, vraag me ook niet hoe het komt.

Die JEN SX1000 op MP, is dat geen goede beginnersbak? Vraagt 250€ ofzo, meteen echt analoog.

Op de MS2000 vond ik wel goed mijn weg, daarop heb ik synthese geleerd. Alleen de mod sequencer als step sequencer gebruiken vond ik een ramp, dat werkte toch nooit prachtig hoor. Altijd triggering/timingproblemen en dergelijke.

Back