Korg eigendom van Yamaha ?

CraZ

..
Hee mensen.. zit ik gisteren wat te lezen over de geschiedenis van Sequential Circuits.. en lees ik dat het later als 'Sequential' door Yamaha is opgekocht (met als resultaat de SY-22 en SY-35)..

.. staat er in het zelfde artikel data Yamaha ook Korg heeft opgekocht. Ik was toch wel enigzins verbaasd.. jullie ook ?

Volgens mij had ik ergens gelezen dat Yamaha 40% aandelen van Korg had. En meestal betekend dat ze heel veel melk in de pap hebben.

Maar dingen zoals de keyboards en tech stuff worden wel uitgewisseld, maar dat lijkt me algemeen bekend. Maar qua spullen zijn ze wel concurrent van elkaar, wat ik dan weer vreemd vind. Mja.

Ik was eigenlijk meer verbaasd dat Sequential Circuits in handen van Yamaha was in plaats van die van Korg. De Korg Wavestation is namelijk de 'opvolger' van de Sequential Prophet VS, ontworpen door de ex-ontwerpers van Sequential. Maar uit deze link blijkt dus, dat Yamaha inderdaad SCI gekocht heeft en ook een groot deel aan Korg aandelen bezit: http://www.synthmuseum.com/korg/

Toen Yamaha de aandelen van Korg kocht, werd de afspraak gemaakt, dat beide bedrijven onafhankelijk en concurrenten bleven op het gebied van ontwerp en marketing. Enige tijd na deze aankoop zijn de voormalige ontwerpers van Sequential, die nu voor Yamaha werkten, overgeplaatst naar Korg en hebben daar onder andere de Wavestation ontworpen.

Een andere groep ex-werknemers van Sequential heeft Wine Country Productions opgericht voor het verlenen van 'nazorg' op alle ooit gemaakte Sequential produkten. Wine Country heeft na het faillisement de hele servicevoorraad van Sequential opgekocht en verkoopt daar nu nog steeds spullen van: http://www.winecountrysequential.com

Weer wat geleerd :)

Orgineel geplaatst door Boemtsjak
Weer wat geleerd :)

Dat van Korg en de wavestation wist ik al, maar die verhalen zijn altijd leuk om te lezen.

Iemand nog meer sappige anekdotes ;)? Moog verhalen zijn ook altijd leuk...

Korg heeft nu naar zeggen een heel groot deel van haar aandelen teruggekocht en is min of meer zelfstandig. Maar werkt af en toe nog wel samen met Yamaha voor onderdelen. Voor de rest concurreren ze gewoon met elkaar.

Het schijnt zelfs dat de V-synth van Roland door Korg uitgevonden is en aan roland heeft 'gegeven'.

Back