Pitchwheel pot...Korg Z1

Kneelz

Reuzebonk
nu was het potmetertje van het pitchwheel van mijn Z1 bij aanschaf (ruil) al naar de knoppen.
Ik moest toch wat onderdelen bestellen en ik dacht laat ik een paar potmetertjes erbij bestellen (ik kon de waarde nergens terugvinden).
Ik heb 1K, 10K en een 100K potje besteld. Allen van het type B (dat is log als ik het goed heb?) en ik denk dat dat oké is.
Ze doen het in principe allemaal prima, de één heeft een wat meer overdreven range als de ander en alles past ook prima in de behuizing.

één probleem alleen -> mijn potmeters gaan van, zeg; 8 tot 4 uur en het pitchwheel zelf gaat maar van 10 tot 2 uur (if you know what i mean). Dit resulteerd bij alle waarde potmeters tot een verandering van bijna nul als ik eraan draai.

What can i do?

Pitchwheel is vrijwel zeker lineair, anders verloopt hij de ene kant op veel harder dan de andere kant. Het enige wat nog zou kunnen is een dubbel-log zoals je die in EQ's nog wel eens ziet, maar een gewone log lijkt me uitgesloten voor een pitch wheel.

Mogelijk is dat ook de reden dat je weinig ziet gebeuren, log pots hebben een deel op de track waar weinig verloop zit.

Dat je maar een klein stuk van de potmeter bestrijkt is normaal voor een pitch wheel, de elektronica er omheen zou dat op moeten vangen.

[edit]
Oja en of A of B log is, is afhankelijk van waar de pot vandaan komt. Niet alle fabrikanten hanteren dezelfde letters.

Haa, bedankt voor de uitleg...duidelijk! En weer wat geleerd als elektronicakneusje. Ik ga lineaire proberen.

Edit; das lekker handig dan, maarja dat zie je vaak terug inderdaad (in verschillende industrieën dat ze maar wat hanteren en standaarden toch echt niet zo serieus nemen). Met IC's ook qua pinout trouwens, heb ik al eens gehad tenminste.

De potmeters die worden gebruikt in pitchbenders hebben vaak een hele vreemde curve.
Dit omdat in het midden een klein stukje moet zijn die "neutraal" is omdat anders bij het minste van het geringste de synth zal gaan ontstemmen.
Ook is het bereik anders. De uiterste waarden zitten niet aan de meest linker en rechter kant maar zijn veel eerder bereikt.

Ik zal proberen te visualiseren hoe de curve is van een gewone lineaire potmeter en de potmeter van een pichbender in waardestapjes van 1:

Gewone lineaire potmeter:
111111111111111111111111

Potmeter voor pitchbender:
000001111110011111100000

Dus je kunt niet zomaar een willekeurige potmeter gebruiken die er fysiek inpast.

ai ai ai...wordt nog moeilijk dus. In de servicemanual staat ook niet echt een type potmeter of zo, wel een onderdeelnnummer (dat zal wel alleen bij Korg bekend zijn dan).

Ik weet niet of Korg erom bekend staat dat ze nog weleens behulpzaam zijn met het vinden van 'oude' parts, Anders weet ik het ook niet...

Back