Xpander of niet ?

303zalig303

gebruikte oscillator
Ik ben al jaren geobsedeerd door de abillities en sounds van de Oberheim Xpander. In mijn ogen is er geen andere (wss wel) polysynth die zover kan gaan. Ik hoef geen klanken natebootsen van 80s bands, wil mijn eigen kant op gaan met een synth en denk dus dat deze polyfone synth hier perfect voor is met zijn mod-mogl :). Nu, porbleem van twijfel : de chips.
Ik weet het : als je voor analoge synths kiest, dan kies je ook voor de tijd die je steekt in reparaties ; wachten en geen muziek maken.
Nu vraag ik mij af of ik voor de bijna 30jarige synth ga die misschien last krijgt van zeldzame voicechips etc die de geest geven ? Of ga ik voor een meer recentere polyfone hardware synth met evenveel modulatie mogelijkheden waar ik het bestaan nog niet van afweet ?

gr
r

heb een weekje op een a6 mogen spelen en weet niet of het my cupp of tea is :) (ai ai ik begin moeilijk te doen)

van mogelijkheden zou ik voor de a6 gaan, evenals voor meer betrouwbaarheid voor de komende jaren wat betreft de chips.
anderszijds zou je ook gewoon voor de matrix kunnen gaan en proberen enkele reservechips te vinden . zit je ook voor jaren goed , en heb je wel precies wat je wilt.
a6 is trouwens best een synth met steile leercurve. het duurt echt langer dan 1 week om er goed wegwijs op te worden, alleen al doorlezen van manual ( 2X) en usertips en tricks duurt al bijna langer.
ik heb er ca 1 jaar over gedaan voordat ik er goed op uit de voeten kon. niet erg anders had ik wel een prophet 8 of zo gekocht

Probeer dan ook nog eens te spelen op een Xpander of Matrix12. Een A6 heeft nog veel meer mogelijkheden dan een ObiePoly. Een Prophet '08 Pot edition is waarschijnlijk wat te beperkt voor je experimentele behoeftes? De A6 en P'08 mogen wel nieuwer zijn maar willen ook wel defecten vertonen. Met Alesis over de kop zal het nog VEEEL moeilijker zijn onderdelen voor een A6 te vinden dan voor een Xpander/M12.
Kijk ook eens uit naar een Akai VX600, poor man's Xpander en echt een gore bak (met kut-interface, dat wel).
Ga op zoek naar een latje voice chips, ik probeer die ook te verzamelen voor mijn oude (ge)bakjes.

Probeer dan ook nog eens te spelen op een Xpander of Matrix12. Een A6 heeft nog veel meer mogelijkheden dan een ObiePoly. Een Prophet '08 Pot edition is waarschijnlijk wat te beperkt voor je experimentele behoeftes? De A6 en P'08 mogen wel nieuwer zijn maar willen ook wel defecten vertonen. Met Alesis over de kop zal het nog VEEEL moeilijker zijn onderdelen voor een A6 te vinden dan voor een Xpander/M12.
Kijk ook eens uit naar een Akai VX600, poor man's Xpander en echt een gore bak (met kut-interface, dat wel).
Ga op zoek naar een latje voice chips, ik probeer die ook te verzamelen voor mijn oude (ge)bakjes.

Daar hoor ik iets interessants :) : de vx 600. Al jaren benieuwd naar deze bak aangezien ie sneller present kan zijn in mijn stuido met mijn budget. Op welke gebieden zou je kunnen zeggen dat ie overeenkomt met de xpander ?? Ik wil gewoon exsotische niet alledaagse parameters op een polysynth :D

Met Alesis over de kop zal het nog VEEEL moeilijker zijn onderdelen voor een A6 te vinden dan voor een Xpander/M12.

alesis is gewoon overgenomen door numark , die daarna nog jaaaren a6'en heeft geproduceerd.
wel is het zo dat ze inmiddels geen nieuwe vco - en vcf chips meer produceren en dat daarom de productie van de a6 gestaakt is . ( beetje zelfde probleem als bij de expander, alleen zijn deze chips 10 tallen jaren minder oud )
dat terzijde
je kan ook gewoon 2 a6'en kopen, voor de huidige prijs is dat een reële optie
maar in het algemeen: als je je zinnen hebt gezet langere tijd op iets, denk ik , ga ervoor.
de a6 klinkt en voelt anders dan welke andere synth dan ook, en hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de expander

De VX600 heeft dezelfde VCO chips (CEM3374) als de Xpander. De VCF/VCA chips zijn verschillend (CEM3378 vs CEM3372 resp., zie http://www.dlse.nl/synthrepair/ssm_cem.html).

Hier is de meeste uitgebreide site over de VX600: http://apple.phl.be/vx600/

Het mooie is dat -ie 10 modulatiebronnen tegelijk kan hebben in een patch en je kunt kiezen uit 31 modulatiebronnen. De tien modulatiebronnen kunnen elkaar ook weer moduleren zodat het een bizarre bende kan worden. Nog meer chaos dan met een Xpander. Hij is 3x goekoper dan een Xpander dus je er een kunt vinden: probeer 'm uit en verkoop 'm weer als -ie niet bevalt

alesis is gewoon overgenomen door numark , die daarna nog jaaaren a6'en heeft geproduceerd.
wel is het zo dat ze inmiddels geen nieuwe vco - en vcf chips meer produceren en dat daarom de productie van de a6 gestaakt is . ( beetje zelfde probleem als bij de expander, alleen zijn deze chips 10 tallen jaren minder oud )
dat terzijde
je kan ook gewoon 2 a6'en kopen, voor de huidige prijs is dat een reële optie
maar in het algemeen: als je je zinnen hebt gezet langere tijd op iets, denk ik , ga ervoor.
de a6 klinkt en voelt anders dan welke andere synth dan ook, en hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de expander

Hej sunny thnx for the comment. Ik houd de a6 in gedachten. De compactheid van een xpander spreekt mij ook erg aan + de niet erg conventionele cv-inputs die ook nog eens voor extra plezier kunnen zorgen..

Ik lees dat de Vx600 tuning problemen heeft, vrij normaal voor budgetiare 80s polysynths niet ? 8~
Nu heb ik een Sci Multitrak die instaat is om klanken te maken naar mijn zinnen maar juist niet ver genoeg gaat. Misschien is die vx600 wel iets als ik kan geloven dat het de poormans xpander is.

als ik zelf heel handig en technisch zou zijn of iemand kende die heel handig en technisch is met synths had ik ook al wel een Matrix 12/ Xpander gehad denk ik...

De VX600 heeft dezelfde VCO chips (CEM3374) als de Xpander. De VCF/VCA chips zijn verschillend (CEM3378 vs CEM3372 resp., zie http://www.dlse.nl/synthrepair/ssm_cem.html).

Het mooie is dat -ie 10 modulatiebronnen tegelijk kan hebben in een patch en je kunt kiezen uit 31 modulatiebronnen. De tien modulatiebronnen kunnen elkaar ook weer moduleren zodat het een bizarre bende kan worden. Nog meer chaos dan met een Xpander. Hij is 3x goekoper dan een Xpander dus je er een kunt vinden: probeer 'm uit en verkoop 'm weer als -ie niet bevalt

:okdan:

Ik moet de VX wel vaker stemmen dan de Xpander. Als de laatste onder constante condities staat (geen schommelingen van temperatuur) dan blijft -ie weken OK.
De VX moet soms een paar keer per dag gestemd worden. Gaat overigens gewoon met een druk op de knop. Als j'm niet stemt krijg je in unison mode (12 vcos!) wel een gruwelijk dik geluid hoor.

Daar hoor ik iets interessants :) : de vx 600. Al jaren benieuwd naar deze bak aangezien ie sneller present kan zijn in mijn stuido met mijn budget. Op welke gebieden zou je kunnen zeggen dat ie overeenkomt met de xpander ?? Ik wil gewoon exsotische niet alledaagse parameters op een polysynth :D

tsjek eens een matrix 6 met de programmer van acces
hebk gehad was een egt best diep te proggen synth , kanje idd niet vergelijken met de matrix12 ...

wel matrix modulatie ,..en cems ...denk beetje as de vx600 [die heeft weinig easy editting mogelijkheden vast wel een editor voor

de ax80 wels gehad mooi synth 3lfos/ envelopes en ..cem sounds ,..:engel:

Ik moet de VX wel vaker stemmen dan de Xpander. Als de laatste onder constante condities staat (geen schommelingen van temperatuur) dan blijft -ie weken OK.
De VX moet soms een paar keer per dag gestemd worden. Gaat overigens gewoon met een druk op de knop. Als j'm niet stemt krijg je in unison mode (12 vcos!) wel een gruwelijk dik geluid hoor.

zullen we dan eens proberen he, de vx600 ! (als ik hem vind..)
heeft ie midi cc ?

bedoelje niet 10 bronnen en 31 modulatie doelen ,..of andersom ? :eureka:

ik denk datie ax60 ook qa styling case en knobbies ...en de auto tune knop
veel lijkt op de vx600 ...

die , vx 600 , heeft weer een mindere interface vinnik[hebm nooit gehad ...= wel gruwelijk qa geluid denkik!!
aanrader al zie je hem niet veel
:halleluja

Yep, CC 0 t/m 31 en 64. Geen Sysex echter dus editten moet je vanaf de synth zelf doen. Geen probleem lijkt me. Maar ook geen patch dump mogelijk dus als je je patches buiten je VX wilt bewaren moet je ze op een PCMCIA kaart zetten. Ook geen groot probleem dus. Lees ook eens de manual die op de VX600 site staat. Erg goeie site overigens.

Een VX600 is echt niet leuk om te programmeren, heeft last van een zoemend display en ik vond de klank niet bijzonder (misschien wel meer door het lastige editen). Op papier allemaal mooi maar eventjes met één handomdraai de cutoff van 0 naar 127 draaien zit er niet in dacht ik ...

Hier op het forum staat een Chroma Polaris te koop . Lijkt me gemakkelijker te programmeren en klinkt gewoon extreem goed IMO ...

De displays van de Xpander schijnen ook een zwakke schakel te zijn. Maar wat een machtig geluid!
Toch wilde ik iets betrouwbaarders met snellere envelopes.
Ik vond de A-6 vanaf de test bij Music House al heel gemakkelijk te programmeren. Alleen met de SQ-80 heb ik mer klanken zelf gemaakt. Oberheimklanken zijn een eitje met deze synth. Wil je een speciaal klankkarakter, dan moet je naar wat anders uitkijken.

Back