JV1080 tegen Proteus

Lacertus

*ISOCHRONE*
Hoi!

Ik heb nu een Roland JV1080, maar ben uitgekeken (uitgeluisterd??) op dat ding... ik wil eigenlijk wat nieuws... Nu is mijn oog gevallen op de Proteus serie van EMU. Vooral de 2000 en de 2500(!) lijken me heel vet.
Heeft iemand ervaring met die machines? Hoe staan de EMU's tov de Roland?

Ik wil vooral goede strijkers/piano's ed. maar ik wil ook makkelijk die sounds kunnen veranderen (knopjes!).

Wie kan mij verder helpen?

Groet,
Roy

Laatst gewijzigd:
Emu raak je niet snel op uitgekeken. proteus serie is een hele goede serie met fantastische modules. Als je echt strijkers enzo zoekt kan je denk beter de orchestra serie nemen. (Proteus 2 d8 ik dat orchestra was, 1 normale geluiden, 3 world etc.)

Naja deze modules bevatten hele goede samples van geluiden. Vintage keys serie is ook heel leuk maar bevat weer niet echt die strings enzo. Alleen maar analoge en oude bakken (wel rhodes piano en mellotron met dus ook string tapes maar goed niet echt dat strijkers orkerst)

Maar goed over de serie in het algemeen. Tis echt een geweldige serie. Hele goede stereo geluiden (tegen woordig stereo) en heel erg realistisch. Ook hele goede midi implementaties wat ook wel prettig is en best flexibel. Programmeren kan wel eens een nachtmerrie zijn (hangt er beetje vanaf. vond de proteus 1,2,3 niet zo makkelijk eigenlijk...) weet niet echt of ze daar al wat aan hebben gedaan...

Support is overigens ook goed schijnt. Heb veel goede reacties gehoord van mensen over Emu. Ook o pinternet zijn manuals enzo te downloaden (zeker van de proteus serie...)

Echt de proteus is een aanradertje en de kwaliteit van het geluid is toch wel anders als dat van roland. Dit is veel natuurlijker. Niet zo clean net zoals de sounds van roland soms...

Ik heb indertijd een Roland JV-1010 verkozen boven een Proteus (ik weet niet meer welk model 2-3 jaar geleden nieuw in de verkoop was), maar ik vond de JV-serie toch wel beter. Veel sounds van Roland (met name piano's en ook veel orkestgeluiden) vond ik natuurgetrouwer en warmer klinken dan Emu sounds. Emu heeft wel erg veel mooie pads en andere ambient-achtige synthesizersounds. Maar ik zou ze eens gaan vergelijken in een muziekzaak.

Ohja, en nog even dit: kwa sound zijn Roland en Emu wel een klein beetje vergelijkbaar, ik zou ook eens gaan kijken naar bijvoorbeeld de Korg Triton Le; deze is voor mij ook een welkome afwisseling voor m'n JV-1010, waarschijnlijk veel meer dan een Emu.

ik heb ff op sonicstate gelezen wat mensen van de Proteus serie vinden... hij wordt helemaal afgemaakt!
Slecht hier, waardeloos daar... de moed zinkt in de schoenen!

Maar ik zoek vrolijk verder!

Roy

Niet alleen af gaan op reviews en meningen van anderen, maar vooral zelf gaan luisteren, vergelijken en beoordelen! ;)

Je hebt gelijk... zelf luisteren is het beste... maar de meeste modules klinken heel aardig in de winkel... je kunt er niet echt diep induiken. Een synth moet lekker werken, inspireren, en niet na 6 maanden vervelend worden... dus ik ga wel af op (bepaalde) recenties, maar de kunst is om te filteren naar wie je luistert.

Groet,
Roy

Laatst gewijzigd:
Ik heb ze allebei gehad. De proteus vond ik iets beter klinken dan de JV. De EMU sound iets iets dikker en voller dan de dunnere Roland sound. Gevolg hiervan is wel dat je iets meer moeite moet doen om de geluiden van de proteus netjes in de mix te krijgen.

Groot voordeel van de proteus boven de JV is het editten van klanken. Zonder software editor is dit zwaar klote op de JV. De proteus heeft een aantal realtime controllers hiervoor, een verademing.

Uiteindelijk heb ik beide modules weer verkocht. Nu heb ik een Roland XV5050 hiervoor in de plaats. De geluiden hieruit vind ik erg helder en sprankelend klinken. Alleen het editten van klanken is nog steeds klote, maar hier is software voor. Als ik je een advies mag geven zou is voor de XV serie van Roland gaan.

Um.. bij Music Store Köln is de E5000 nu voor 500 eypo in de aanbieding. Was het niet met al die high-end-samplers van E-mu mogelijk om er ROMS in te zetten van de bestaande modules (such as Proteus, dus)? Pak je je anders toch gewoon zo'n ding, zitten vette Z-plane filters op, en verveelt niet? :D.

Origineel geplaatst door OrKa
ik heb ff op sonicstate gelezen wat mensen van de Proteus serie vinden... hij wordt helemaal afgemaakt!
Slecht hier, waardeloos daar... de moed zinkt in de schoenen!

Maar ik zoek vrolijk verder!

Roy

:confused: :confused: :confused:

Afgemaakt? Hoor zelf nix anders als goede reviews. En ook de demo's op Inet klinken super... Kwestie van smaak ok maar dis beetje erg overdreven lijkt me :confused:

Natuurlijk is alles een kwestie van smaak...
maar kijk maar eens hier: SONICSTATE of hier: HARMONY CENTRAL... de een vindt de synth ok, de ander vindt het vooral zonde van zijn ramen om hem er niet doorheen te gooien (ivm tocht denk ik dan maar :engel: )

Ik ga maar eens luisteren...

Groet,
Roy

Back