Kawai Q-80: real time recording?

raabje

Korg Gadget!
Hallo,

Ik heb vandaag een Kawai Q-80 sequencer ontvangen, maar krijg hem niet goed aan de praat.

Ik heb eerst een reset gedaan door select in te drukken en aan te zetten.

1 synth aangesloten, AN1x, local off. Transmit en Receive Ingesteld op channel 1, op de Kawai staat midi echo op REC.

Monitor input doet het, geeft een 1 op het display. Interne clock geselecteerd.

Het gekke is dat ik wel met step recording noten kan invoeren, maar in real time niets kan opnemen.

Als ik op REC druk, track 1 selecteer, en op play druk, dan gaat het groene lampje niet branden en hoor ik geen metronome. Sequencer neemt niets op wat ik hoor.

Zet ik de sequencer op step recording, dan neemt hij wat op, en speelt later ook af.

Herkent iemand dit? Manual is erg globaal, er zit geen trouble shooting in, en geen verklaring van alle systeem instelling.

Nou, ik heb zelf het antwoord gevonden binnen 5 minuten, puur geluk. Ik moet dus 2 keer op midi channel knop 1 drukken, rode lampje gaat dan knipperen, daarna op play drukken en dan gaat de metronome lopen.

Als Q-80 gebruikers nog handige tips hebben, ik hoor het graag. Moet nog uitzoeken hoe het werkt met patterns (motifs?) en songs.

hey, top, bedankt voor de reactie! Zal je zeker PM-en als ik wat verder ben met de Q-80

1e indruk van de Kawai is goed, lekker sequencen zonder PC. Ik begin het een beetje te snappen. Kan nu 5 sporen aansturen (1 x Yamaha AN1X synth, en 4 x Roland SH-32), en hopelijk ook straks een Ipad of sampler zoals Kontakt op de PC.

Ik heb zoveel sporen over (max 32), ik kan meerdere melodieën/thema's opnemen en naar dezelfde midi channels sturen, zo kan ik binnen 1 song afwisselen. Ook mooi dat het lineair is, en volgens de manual maakt het niet uit hoe veel bar een loop is.

Ik heb hiervoor met een Roland MC505 gesequenced, pattern based, maar dat vond ik helemaal niks.

Citaat raabje : 1e indruk van de Kawai is goed.
Ik ken geen betere (hardware) sequencer voor dat geld!
Voor ingewikkelde partijen gebruik ik 2 sporen op hetzelfde midi kanaal, maar ik heb toch maar 12 synths en heb dus 4 nog midi kanalen en 20 sporen over.
Er zitten zo veel functies op en ik gebruik ze niet eens allemaal.
Heb een aantal weken geleden een Yamaha Tenori-On gekocht en daar kun je weer op een geheel andere manier muziek mee maken (meer zo als een analoge step sequencer, maar dan met veel meer mogelijkheden) die met geen enkel ander apparaat (ook niet met een pc) mogelijk zijn.
Geweldig ding, vooral als je al je synths er mee aanstuurt.

Mooie functie ontdekt, offset, kan je de timing corrigeren van een track, en ingespeelde noten voor of achter de beat zetten. 1 tel is 96 midi clock pulsen, kan van -999 tot +999 pulsen aanpassen. Ik probeer NI Kontakt mee te laten lopen, met offset kan ik de timing gelijk krijgen. Ik koop nog wel een keer een oude sampler om de PC helemaal te vervangen, of om de PC alleen als EFX rack gebruiken. Een EMU of Ensoniq zou mooi zijn. Akai lijkt me niks. Moet dan ook gaan denken aan een midi patchbay of splitters en mergers, nog even uitstellen.

Tenori on, ik heb op de Ipad Aurora studio HD, kloon van de Tenori, principe schijnt gelijk te zijn. Werkt heel lekker. Helaas geen midi out, en midi met de Ipad is sowieso heel beperkt, alleen 1x1 mogelijk.

Back