Je composities voller laten klinken

justin

Shauna
Heb ff een vraagje,hoe krijg je je composities voller,ja meer geluiden toevoegen.Maar bedoel eigelijk het geheel,ook door veel gebruik te maken van laag,mid en hoog. Of ligt dit ook vaak aan compressie en eq?Door het groots te laten klinken?

Oej, da's niet zomaar beantwoord! maar een paar belangrijke tips zijn:
- geef iedere afzonderlijke sound z'n eigen frequentiebereik voor zover mogelijk
- eq'en is vooral frequenties onderdrukken i.p.v. benadrukken.
- subtiele compressie op bas en drums en tot slot op de totale mix
- goed luisteren naar tracks van anderen die je warm vind klinken.
- niet alle sounds uit je computer of een enkel ander instrument toveren. combineer karakters van verschillende instrumenten.
- vul je tracks aan met minuscule subtiele geluidjes om wat meer leven in het geheel te blazen.

etc. etc.
wie vult me aan ? wie breekt me af ??

Origineel geplaatst door Lacrosse
- geef iedere afzonderlijke sound z'n eigen frequentiebereik voor zover mogelijk
- niet alle sounds uit je computer of een enkel ander instrument toveren. combineer karakters van verschillende instrumenten.
- vul je tracks aan met minuscule subtiele geluidjes om wat meer leven in het geheel te blazen.

etc. etc.

Heel erg duidelijk,maar hoe zit dat met frequentieberiek,zou je dat eens wat uitgebreider uit kunnen leggen?heb er weleens wat over gelezen dacht ik.:)

Origineel geplaatst door Lacrosse
Hoeft niet perse hoor. Soms is het juist interessant dat twee sporen elkaar gaan beinvloeden qua frequenties.

Waarom zit er dan een gain op EQ's? Als dat beter klinkt kun je dat IMO ook gebruiken.

Compressie over de totale mix ben ik geen fan van hoor. Meestal is dat als je beter mixed dit helemaal niet nodig is. Compressie per spoor is dan veel precieser. En soms is dat gewoon hard nodig.

Dat zowieso

Computer lijkt me hier een uitzondering als je bedenkt dat er verschillende softsynths zijn met een eigen karakter. En vaak zul je met FX extra moeite moeten doen om het beter te laten klinken.

Da's zeker handig. Helemaal als ze een geheel met het nummer gaan vormen en da's vaak de uitdaging.

-Soms kun je een instrument lagen met eenzelfde of een octaaf lagere (of hogere) instrument

-Galm is handig, maar snel gebruik je teveel

-Variatie dus lijntjes helemaal met de hand in spelen zodat je die onregelmatigheden of accenten zelf kan toevoegen

heb hier zelf ook nogal moeite mee..volgens mij is 't grootste gedeelte eigenlijk 't mixwerk...heb zelf wel 's de neiging om een track helemaal vol te gaan proppen en dan klinkt 't nog leeg, terwijl ik platen ken die uit niet meer dan 3 geluiden bestaan en hartstikke vol klinken...

leuk trukkje is om een drumloopje te maken, te samplen, verknippen whatever, beetje filteren en zachtjes in je mix mee laten lopen, wil wel 's een leuke aanvulling zijn...je mix volproppen met allerlei synth-geluidjes werkt niet, alleen miniscule effectjes idd maar die kun je misschien beter samplen

Galmpje......delay'tje........

Volgens mij valt er genoeg te lezen over wat jij wilt weten. Maar ja, wel even goed zoeken natuurlijk.

Maar nog ff ,frequentie bereik is dat alleen van toepassing als je afzonderlijke tracks in audio hebt opgenomen??????????
dus bassdrum frequentie tussen 50-100 hz etc...........?????????????

Heel simpel :

gewoon een tapijt onder je track en wel een supersaw string patch van de JP8000 !

Werkt altijd :D

Origineel geplaatst door Bass
Heel simpel :

gewoon een tapijt onder je track en wel een supersaw string patch van de JP8000 !

Werkt altijd :D

Uit de reeks:

"Waarom Trance tegenwoordig zo zuigt" door dr. Riesenknotz

Origineel geplaatst door bikkel
Uit de reeks:

"Waarom Trance tegenwoordig zo zuigt" door dr. Riesenknotz

haha LOL !

Nee joh , ik die het ook onder niet-trance nummers, gewoon als tapijtje erin...8)

Origineel geplaatst door Bass
haha LOL !

Nee joh , ik die het ook onder niet-trance nummers, gewoon als tapijtje erin...8)

Ik heb hier nog wel een handgeknoopte Pers voor je zo eentje die ook in een echte kroeg op tafel ligt. Over vintage klassiekers gesproken....

Origineel geplaatst door justin
Maar nog ff ,frequentie bereik is dat alleen van toepassing als je afzonderlijke tracks in audio hebt opgenomen??????????
dus bassdrum frequentie tussen 50-100 hz etc...........?????????????

Is altijd van toepassing als je verschillende sounds tegelijk gebruikt.

Als je bijv een lead gebruikt waar veel "rumble" in het laag zit, kan dit gaan storen met de bassline. Dus dan zou je bijv een highpass filter, of een EQ kunnen gebruiken op de lead, zodat je zorgt dat de lead zich alleen bezighoudt in "zijn" stukje spectrum.

Overigens ben ik erg eens met fuse, interactie tussen geluiden in 1 gebied is ook interessant. Vooral met drums vind ik :)

Goed even alles samenvatten,

Delay's, Reverbs, EQ, Compressie per channel, Limiters, Stereo expanders en Fx.

Dat zijn de veel al gebruikte ingerdienten van de electronische muziek om een
track/song dus lekker vol te laten klinken. Ik ben nu toch best wel een aardig
tijdje bezig met maken van muziek in o.a. Fruityloops en Reason en elke keer
loop ik vast bijvoorbeeld op de Bassdrum en Bassline die mekaar behoorlijk in de
weg liggen waardoor alles dus vervormd gaat klinken, ik lees veel over dat je dus
met frequenties veel kan oplossen maar tot de dag van vandaag begrijp ik nog
steeds niet hoe je het toepast in fucntioneel nederland voor iemand met weinig
achtergrond kennis over uit filteren van frequenties.

Wie oh wie neemt de tijd om eens volledig in het te begrijpen nederlands aan mij
en andere forumers uit te leggen wat je nu precies moet doen met de volgende
samenstelling van problemen:

- Kick
- Bassline
- Lead
- Hihats
- Cymbals
- Snare en Claps
- Vocals

Nu loopt bijvoorbeeld de kick en de bassline elkaar vreselijk in de weg, ze nemen de
overhand en storen (de track gaat distorted klinken)
De bassline is een flinke zware met zeer korrelig geluid. (hoe omschijf je dat?)

Wat is nu de oplossing of oplossingen wat kan ik eraan doen en dan bijvoorbeeld
in Reason en of Fruityloops om de bassline toch lekker te laten klinken maar zonder
dat hij de Bassdrums in de weg zit.

Please help

Voor elke track is het verschillend. Heeft toch grotendeels me eq te maken. Misschien handig om een stukje muziek te posten zodat iedereen erwat tips over kan geven. Daarnaast is het toch ervaring en gewoon veel proberen.

Origineel geplaatst door boestaman
Voor elke track is het verschillend. Heeft toch grotendeels me eq te maken. Misschien handig om een stukje muziek te posten zodat iedereen erwat tips over kan geven. Daarnaast is het toch ervaring en gewoon veel proberen.

Luister dat trackje van me maar,oke zit nog in ontwikkeling,maar laat je kritiek los en vertel me!:)

In sommige gevallen kan een exiter ook een uitkomst bieden (vooral op m'n Quasar doet zo'n ding wonderen).

Origineel geplaatst door DJ Jeffrey

Wie oh wie neemt de tijd om eens volledig in het te begrijpen nederlands aan mij
en andere forumers uit te leggen wat je nu precies moet doen met de volgende
samenstelling van problemen:

Hierover zijn boeken vol geschreven, en jij vraagt of iemand het je "eventjes" uit kan leggen. :confused: Neem zelf eens de moeite om in de literatuur hierover (tijdschriften, SOS website, SF) te kijken. Bovendien kost het gewoon veeeel tijd om dit soort dingen onder de knie te krijgen.

Origineel geplaatst door justin
Luister dat trackje van me maar,oke zit nog in ontwikkeling,maar laat je kritiek los en vertel me!:)

welke track bedoel je? of ben ik nou scheel...

Origineel geplaatst door boestaman

Okey ik zal vanavond even een snippet van een track plaatsen waar ik nu mee bezig ben zodat je inderdaad een
beter beeld krijgt van de problemen waarop ik doel.....alvast bedankt

:)

Back